Lap før godkjent søknad?

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg merker jeg har et behov for å være litt forberedt på hva som kommer til å skje fremover og vite om alle eventualiteter :p

Jeg mener å ha lest et sted her inne at noen krever lap før de vil vurdere en IVF-søknad. Er dette tilfelle? Krever i så tilfelle Riksen det, og gjelder det da for andre enn de man har mistanke om feks endo hos? Jeg har helt klar PCOS som vel er skyld i våre problemer.

Mye mulig det ikke stemmer altså, men greit å ha det i bakhodet hvis noe sånt er vanlig :)

Lap?

Laparoskopi :) Kikkhullsoperasjon for å sjekke tilstanden i livmor, eggledere osv.

Jeg ble henvist til begge deler, og tok lap først. Ringte på fikk en avbest time til lap, dagen etter at jeg ringte :) var veldig greit å sjekke om alt var bra inni der. Gravid ble jeg også 14 dager etterpå ;)

Jeg ble henvist til begge deler, og tok lap først. Ringte på fikk en avbest time til lap, dagen etter at jeg ringte :) var veldig greit å sjekke om alt var bra inni der. Gravid ble jeg også 14 dager etterpå ;)
Men var det noen spesiell grunn til at du fikk lap? Her vet vi jo at jeg har PCOS, og jeg har blitt søkt direkte til IVF etter mislykkede pergokurer. Gyn har ikke nevnt noe om at de evt vil kreve lap først. Lurer bare på om det er noe jeg trenger å ha i bakhodet, at det er vanlig å ville ha gjort selv om man har PCOS og ikke spesiell mistanke om noe annet? :)

Vi var på forsamtale og så på laparaskopi selv om vi ble henvist pga mannens dårlige og få svømmere. Var ikke noe å se hos meg, men virket som rutine. Gjorde det på Ullevål.

Min gyn(som jeg ikke vet om er til å stole på) sa de krevde det på Riksen. Men det kan være hvis det ikke er annen kjent problematikk. Du har jo en kjent diagnose så da er det kanskje ikke sånn:)

Ja, Emiliemor (får ikke quotet), det stemmer. Det var sikkert i din dagbok jeg bet meg merke i det. Ser bare for meg hvor surt det må være å vente helt til forsamtale, for så å få beskjed om at man må på lap først. Jeg antar jeg er ganske klar for å sette i gang så fort som mulig når vi er kommet så langt. Men man får kanskje vite det før søknaden godkjennes? Hadde jo i så fall vært greit å få det unnagjort i køen. Men det er mulig det ikke blir tilfelle for min del uansett da :) Håper det!

Min gyn(som jeg ikke vet om er til å stole på) sa de krevde det på Riksen. Men det kan være hvis det ikke er annen kjent problematikk. Du har jo en kjent diagnose så da er det kanskje ikke sånn:)
Riksen krevde ikke dette hos meg. Jeg og sambo ble ikke utredet i det hele tatt før vi startet opp. Gyn sendte henvisning fordi vi hadde prøvd i over ett år, og Riksen satt oss i gang med en gang.
Jeg spurte om en samtale med Riksen etter to negative forsøk. Da spurte jeg selv om de kunne ta lap. De svarte med at jeg kunne få det før siste forsøk dersom jeg selv ønsket det, men at det var litt ventetid.... Vi valgte på dette tidspunktet heller å gå privat. Jeg tok opp dette med legen på den private klinikken. Han mente også det var unødvendig med lap.

Riksen krevde ikke dette hos meg. Jeg og sambo ble ikke utredet i det hele tatt før vi startet opp. Gyn sendte henvisning fordi vi hadde prøvd i over ett år, og Riksen satt oss i gang med en gang.
Jeg spurte om en samtale med Riksen etter to negative forsøk. Da spurte jeg selv om de kunne ta lap. De svarte med at jeg kunne få det før siste forsøk dersom jeg selv ønsket det, men at det var litt ventetid.... Vi valgte på dette tidspunktet heller å gå privat. Jeg tok opp dette med legen på den private klinikken. Han mente også det var unødvendig med lap.

Såpass ja! Det beviser bare nok engang at min gyn er helt på jordet. Han mener jo også at det er unødvendig med lap, så derfor han vil henvise meg til Porsgrunn i stede for Riksen for han sa at Riksen krevde mye mer av utredning enn Porsgrunn.

Ok, så bra! Takk for svar :)

Ja, Emiliemor (får ikke quotet), det stemmer. Det var sikkert i din dagbok jeg bet meg merke i det. Ser bare for meg hvor surt det må være å vente helt til forsamtale, for så å få beskjed om at man må på lap først. Jeg antar jeg er ganske klar for å sette i gang så fort som mulig når vi er kommet så langt. Men man får kanskje vite det før søknaden godkjennes? Hadde jo i så fall vært greit å få det unnagjort i køen. Men det er mulig det ikke blir tilfelle for min del uansett da :) Håper det!

Så ikke dette før nå :p men jeg tror min gyn. Er på jordet altså. Hehe :)

Trur ikke d e krav.. Vi ble henvist til ivf uten d.. Men tok den underveis for d ble mistanke om endo, men d hadde ikke noe med selve henvisninga å gjøre.. Fikk jo bekrefta endo men den var ikke aktiv..

Jeg fikk ble satt opp til laparaskopi på forsamtalen, pga mistanke om endo. De satt de opp medisiner osv for ivf, så vi var godkjente for ivf, men måtte ta lap først. De ønsker at de med endo tar lap før ivf pga sjansene for å lykkes økes hvis endo er fjernet. Satt er meg på ringeliste og fikk time rett etter det. Tok lap på Ullevål, veldig fornøyd med de! De fant ikke noe endo, men en tett eggleder. Veldig fornøyd med å ha tatt lap, da vet jeg eksakt hva som er feilen :) Hvis det er mistanke om endo og du tilhører Riksen blir du nok mest sannsynlig satt opp til lap. Ringeliste er tingen, da slipper du måneder med venting :) Lykke til!

Takk for svar :) Her er det ingen mistanke om endo, så da får vi satse på at jeg slipper noe mer utredning før IVF :)

St. Olav krever ikke lap, med mindre det er noen nødvendig grunn til det.

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta lap, før de i det hele tatt ville se på søknaden min. Men det var det legen på det lokale sykehuset her som sa, så vet ikke hva riksen mente..

Hvis de mistenker at det er noe galt med livmoren, for eksemple endometriose, kan de kreve lap før oppstart. Det var tilfelle hos meg. Så de vurderer etter hvert enkelt tilfelle. Det er på en måte greit å vite alt er bra inni der før oppstart. :)

Jeg måtte ha lap først før gyn sendte søknad til Riksen, jeg har pco og det var ikke mistanke om endo.

Back
Topp