Langvarig forhold og sex

AnLinnea

Elsker forumet
Himmelbarn
Påskekyllingene 2020
Mannen og jeg har snart vært sammen i 16 år, og gift i 11 av dem. Vi har tre barn sammen som er 8, 6 og snart 1 år. Vi bor en liten enebolig med katt og hage. Begge har faste, trygge jobber. I hverdagen har vi det veldig fint sammen. Vi har mye humor og vi krangler sjelden. Vi deler på det meste av husarbeid og plikter, og har felles økonomi. Han er min beste venn og kjæreste.

Men det er en ting jeg føler mangler oss i mellom, og det er sex. Og sånn har det vært i kanskje 10-12 år, altså lenge før vi fikk barn. Når vi har vært i prøveperioder på å få barn har det selvsagt vært ganske mye, men ut over det er det stort sett jeg som tar initiativ. Han sier selv at han ikke er aseksuell, men noen ganger mistenker jeg nesten det. Han sier i alle fall at han så og si aldri onanerer, og at han har det fint med det. Selv gjør jeg det jevnlig.

Jeg kan også ta initiativ til sex, hvor det ikke blir noe likevel fordi han mister ereksjonen underveis. Noe han synes er flaut, og jeg synes det er kjipt (selv om jeg later som det er ok). Jeg har alltid vært den med mest lyst av oss to, og han er typisk den som sier han ikke orker eller har lyst hvis han her for sliten. Etter vi fikk barn nr 3 i mars 2020, har det vært nesten tørke. Det gikk 7 måneder før vi hadde sex, og det var mitt initiativ. Når jeg tar det opp sier han at jeg ikke må stresse med det, og at sånn er det bare i vårt forhold. At det er kvaliteten på sexen som har noe å si, ikke kvantitet (hyppigeheten).

For å være ærlig har det ikke vært skikkelig lidenskap mellom oss siden det første året av forholdet, noe jeg faktisk også tok med i vurderingen da han fridde til meg etter 3 år. Han er så bra på alle andre vis at jeg tenkte at sex er noe jeg kanskje må leve med at er sjelden og litt mekanisk.

Jeg visste jo at det var sånn før jeg giftet meg, og å skille seg for dette er HELT uaktuelt. Men jeg lurer på om det er andre der ute som har det på lignende vis? Eller som har funnet noe som har tent en lenge slukket gnist i senga?

Jeg har foreslått å gå til sexolog, men det sier han sitter laaangt inne for han. Det er jo i hovedsak jeg som har "problemer" med tingenes tilstand. Når det er sagt går det litt i bølger også. I perioder synes jeg det er helt greit at det er sånn, men andre perioder merker jeg at jeg savner det fordi jeg drømmer om sex osv.

Dette er veldig sårt for meg, så setter pris på hensynsfulle svar. Som sagt er ikke skilsmisse aktuelt pga dette.
 
Jeg forstår deg godt, etter barna kom til har sexen dabbet av... minste er to år og gravid med tredje mann... og det tar lang tid etter barn før gnisten kommer. Ingen råd egentlig men godt å lese det ikke bare er oss. Har ikke tatt det opp, tenker å kjøpe fint undertøy og anstrenge meg litt når tredje mann er kommet ut av sengen vår. Jeg har samsovet lenge med barna pga amming så det bremser jo litt sexeen. Men tenker alle forhold er ikke perfekte på alle områder og er hverdagen bra betyr det også noe.

har du vurdert å gå til sexolog alene for å lufte tanker?
 
Oh yes, jeg forstår deg! Vi har vært sammen i 7 år, gift i 2. Og har 2 fine barn sammen. Sexlivet har dabbet betydelig av etter vi fikk barn, men vi kan feks slå på stortromma og ta en kjapp en på do på spa feks :hilarious: Minstemann er nå 5 mnd og jeg har ikke sett tissefanten til mannen min annet enn når han har stått alene i dusjen :hilarious: spent på hvor lang tid det tar før noe skjer på den fronten.
 
Oh yes, jeg forstår deg! Vi har vært sammen i 7 år, gift i 2. Og har 2 fine barn sammen. Sexlivet har dabbet betydelig av etter vi fikk barn, men vi kan feks slå på stortromma og ta en kjapp en på do på spa feks :hilarious: Minstemann er nå 5 mnd og jeg har ikke sett tissefanten til mannen min annet enn når han har stått alene i dusjen :hilarious: spent på hvor lang tid det tar før noe skjer på den fronten.
Altså, vil du at noe skal skje, ta intitiativ.. snakk om det. Spør om hvorfor det er slik det er.
 
Altså, vil du at noe skal skje, ta intitiativ.. snakk om det. Spør om hvorfor det er slik det er.

Vi vet begge hvorfor det er som det er. Småbarnslivet er tøft og vi er slitne, vi ønsker begge heller ekstra søvn enn sex, vi er i en periode hvor vi er mye irriterte på hverandre +++ så ellers takk for tipset, men jeg er såpass oppegående at jeg vet at kommunikasjon er alfa omega ;)
 
Vi vet begge hvorfor det er som det er. Småbarnslivet er tøft og vi er slitne, vi ønsker begge heller ekstra søvn enn sex, vi er i en periode hvor vi er mye irriterte på hverandre +++ så ellers takk for tipset, men jeg er såpass oppegående at jeg vet at kommunikasjon er alfa omega ;)
Da syns jeg heller ikke man kan klage.
Men det er bra at dere forstår at kommunikasjon er veldig viktig. Håper det løsner seg med både søvn og sex.
 
Altså, vil du at noe skal skje, ta intitiativ.. snakk om det. Spør om hvorfor det er slik det er.
Min svarer bare at «han er sånn». Jeg har det likt som trådstarter. Har alltid vært mest gira av oss to. Han er munk i forhold til andre menn jeg har vært med før. Så jeg måtte bare velge da vi gifta oss. Men hvorfor det er sånn får jeg nok aldri noe fornuftig svar på.
 
Min svarer bare at «han er sånn». Jeg har det likt som trådstarter. Har alltid vært mest gira av oss to. Han er munk i forhold til andre menn jeg har vært med før. Så jeg måtte bare velge da vi gifta oss. Men hvorfor det er sånn får jeg nok aldri noe fornuftig svar på.
Noen er bare slik. Sånn er det bare. Og da er det viktig at kommunikasjonen er på plass :)
 
Hei ♥️ Håper du får mange gode råd i tråden din. Jeg kan dessverre ikke relatere da mitt forhold er ferskt i forhold til deres, men jeg tenker absolutt at en sexolog kan være være en god ide. Isåfall kan du jo gjerne spørre din mann om hva han mener han kunne føle seg komfortabel med ift til terapeutens alder og kjønn. Mange menn føler seg mer vel med mannlige terapeuter som er litt oppi årene, mens andre med kvinner. Tenker også det er viktig å formidle at dette er noe dere gjør sammen for å lære, det er ikke den ene mot den andre eller noe som skal mekles om. Kanskje han må føle at noe må være på hans premisser for at han skal gå med på det? F.eks at han finner en terapeut. De fleste menn har mye stolthet utad når det kommer til dette med seksualitet, og er nok avhengige av å føle at deres integritet blir ivaretatt i møte med en terapeut når en skal åpne seg om slike tema.

Det kan jo også hende at tap av ereksjon, og det å bli eldre, mindre testosteron kanskje, samt å merke endringer på kroppen sin både rent visuelt, men også mtp stamina kan gjøre at han generelt har mindre behov/lyst. Jeg forstår godt at det er en skuffelse når han mister ereksjonen og det er det veldig forståelig at du kjenner på. Og det kjenner han nok han også på. Kanskje han kunne ha pratet med sexolog eller lege på egenhånd ift det?

Jo lengre enkelte avstår fra sex, jo mer vant blir de til å være uten det, og isåfall må jo kanskje behovet vekkes igjen, både fysisk og psykisk. Husker det gikk et program om dette på TV for noen år siden, der parene skulle ha sex hver dag i 30 dager. Det skulle visst nok vekke frem igjen lysten og behovene. Ellers tipses jo det om lek (rollespill, kostymer o.l), en slags regresjon der man går på «date» med hverandre og på en måte treffes på nytt og eksperimentere, eller komme seg litt bort fra hjemmet for å kose seg (f.eks på hotell). Men med tanke på at det har vært slik lenge, og det virker som om dere har forskjellige behov for tiden tenker jeg nok at sexolog er det beste alternativet jeg kommer på sånn her i farten.
 
Jeg forstår deg godt, etter barna kom til har sexen dabbet av... minste er to år og gravid med tredje mann... og det tar lang tid etter barn før gnisten kommer. Ingen råd egentlig men godt å lese det ikke bare er oss. Har ikke tatt det opp, tenker å kjøpe fint undertøy og anstrenge meg litt når tredje mann er kommet ut av sengen vår. Jeg har samsovet lenge med barna pga amming så det bremser jo litt sexeen. Men tenker alle forhold er ikke perfekte på alle områder og er hverdagen bra betyr det også noe.

har du vurdert å gå til sexolog alene for å lufte tanker?

Takk for at du svarer så fint. Ikke glad andre sliter med det samme, men litt ok å høre at det ikke bare er oss.

Jeg har ikke tenkt på det med å gå til sexolog alene, men det er kanskje en idé? Jeg skal uansett snakke med han om dette igjen. Og da kan jeg jo nevne det som et alternativ.

Lykke til til dere også. Når dere er klar for å avslutte ammingen, og minste er ute av senga blir det nok lettere ❤️ Enn så lenge er det en annen som trenger kroppen din (i alle fall på natt). Det krever nok en innsats uansett, men forhåpentligvis går det seg til hos dere!
 
Oh yes, jeg forstår deg! Vi har vært sammen i 7 år, gift i 2. Og har 2 fine barn sammen. Sexlivet har dabbet betydelig av etter vi fikk barn, men vi kan feks slå på stortromma og ta en kjapp en på do på spa feks :hilarious: Minstemann er nå 5 mnd og jeg har ikke sett tissefanten til mannen min annet enn når han har stått alene i dusjen :hilarious: spent på hvor lang tid det tar før noe skjer på den fronten.
Litt godt å lese vi er flere i samme båt. Synes det høres ut som et sunnhetstegn med en kjappis på do på spa ❤️ Det er slikt jeg savner mellom meg og min mann uavhengig av småbarnsliv.
 
Altså, vil du at noe skal skje, ta intitiativ.. snakk om det. Spør om hvorfor det er slik det er.
Vi snakker ofte om det. Det er ikke tabu her i huset. Men han har ikke noe svar egentlig. Jeg tar initiativ til både sex og prat om sex/ ikke sex hvis det var det du mente?
 
Min svarer bare at «han er sånn». Jeg har det likt som trådstarter. Har alltid vært mest gira av oss to. Han er munk i forhold til andre menn jeg har vært med før. Så jeg måtte bare velge da vi gifta oss. Men hvorfor det er sånn får jeg nok aldri noe fornuftig svar på.
Høres helt likt ut som oss!! Haha.. må le litt av den sammenligningen om munken. Stemmer bra her også.. hehe..

Og jeg gjorde samme valget som deg da jeg giftet meg.
Grubler bare av og til på hvorfor det er sånn.
 
Hei ♥️ Håper du får mange gode råd i tråden din. Jeg kan dessverre ikke relatere da mitt forhold er ferskt i forhold til deres, men jeg tenker absolutt at en sexolog kan være være en god ide. Isåfall kan du jo gjerne spørre din mann om hva han mener han kunne føle seg komfortabel med ift til terapeutens alder og kjønn. Mange menn føler seg mer vel med mannlige terapeuter som er litt oppi årene, mens andre med kvinner. Tenker også det er viktig å formidle at dette er noe dere gjør sammen for å lære, det er ikke den ene mot den andre eller noe som skal mekles om. Kanskje han må føle at noe må være på hans premisser for at han skal gå med på det? F.eks at han finner en terapeut. De fleste menn har mye stolthet utad når det kommer til dette med seksualitet, og er nok avhengige av å føle at deres integritet blir ivaretatt i møte med en terapeut når en skal åpne seg om slike tema.

Det kan jo også hende at tap av ereksjon, og det å bli eldre, mindre testosteron kanskje, samt å merke endringer på kroppen sin både rent visuelt, men også mtp stamina kan gjøre at han generelt har mindre behov/lyst. Jeg forstår godt at det er en skuffelse når han mister ereksjonen og det er det veldig forståelig at du kjenner på. Og det kjenner han nok han også på. Kanskje han kunne ha pratet med sexolog eller lege på egenhånd ift det?

Jo lengre enkelte avstår fra sex, jo mer vant blir de til å være uten det, og isåfall må jo kanskje behovet vekkes igjen, både fysisk og psykisk. Husker det gikk et program om dette på TV for noen år siden, der parene skulle ha sex hver dag i 30 dager. Det skulle visst nok vekke frem igjen lysten og behovene. Ellers tipses jo det om lek (rollespill, kostymer o.l), en slags regresjon der man går på «date» med hverandre og på en måte treffes på nytt og eksperimentere, eller komme seg litt bort fra hjemmet for å kose seg (f.eks på hotell). Men med tanke på at det har vært slik lenge, og det virker som om dere har forskjellige behov for tiden tenker jeg nok at sexolog er det beste alternativet jeg kommer på sånn her i farten.

Tusen takk for fyldig svar og MANGE gode og fornuftige tips og råd. Jobber du innen feltet?

Mye her jeg skal ta med i neste samtale med han. Spesielt det med alder og kjønn på sexolog.

Takk igjen!
 
Litt godt å lese vi er flere i samme båt. Synes det høres ut som et sunnhetstegn med en kjappis på do på spa ❤️ Det er slikt jeg savner mellom meg og min mann uavhengig av småbarnsliv.

Tror det er MANGE i samme båt. Men det skal helst liksom ikke snakkes om. Man vil jo fremstå som et par som ikke har kjipe perioder, ikke sant :shifty:
Ja jeg er glad vi kan gjøre sånne ting, og vi har nok ikke de samme problemene som dere. Her vet vi at det er forbigående. Men kan likevel føle på frustrasjonen i blant:banghead:
Og dette med menns sexlyst er heller ikke snakket høyt om, for det forventes jo gjerne at menn er kåte og klare til enhver tid. Og så er det jo overhode ikke sånn for alle. Hadde vært kult om du fikk han med til sexolog for en prat. Trenger jo ikke å bety at dere MÅ ha sex etterpå. Men få lufta tankene litt :)
 
Hei!

Jeg kan kanskje svare for 'den andre siden':bag::hilarious:

Jeg liker sex altså, forstå meg rett. Men føler ofte at det enten blir så sent på kvelden at jeg er sååå trett. Hvorfor kan man ikke ha sex tidligere på dagen?

Og når vi faktisk har sex (gjerne sent på kvelden) så tar det jo så lang tid:bag: så blir litt sånn at jeg unngår sex fordi jeg vet det tar tid. Blir jo revet med når det skjer altså, men så blir det eeeenda senerw før jeg sovner :bag::hilarious:

Men så har vi en kar på 5 mnd og sexlivet er deretter! Vi hadde det veldig bra før graviditeten:)
 
Vi snakker ofte om det. Det er ikke tabu her i huset. Men han har ikke noe svar egentlig. Jeg tar initiativ til både sex og prat om sex/ ikke sex hvis det var det du mente?
Ja. Det var det.
Her tar jeg ofte initiativ, for jeg trenger sex ofte. Heldigvis har jeg en mann som ikke er vanskelig å be. Selv om han kan være tafatt i den avdelingen iblant, han glemmer seg bort i andre ting.
Jeg ville prøve å dra til samtale med sexolog alene dersom han ikke har interesse for det. Kanskje det kan hjelpe deg. Håper det løsner seg.
 
Takk for at du svarer så fint. Ikke glad andre sliter med det samme, men litt ok å høre at det ikke bare er oss.

Jeg har ikke tenkt på det med å gå til sexolog alene, men det er kanskje en idé? Jeg skal uansett snakke med han om dette igjen. Og da kan jeg jo nevne det som et alternativ.

Lykke til til dere også. Når dere er klar for å avslutte ammingen, og minste er ute av senga blir det nok lettere ❤️ Enn så lenge er det en annen som trenger kroppen din (i alle fall på natt). Det krever nok en innsats uansett, men forhåpentligvis går det seg til hos dere!

ja håper det går seg til, må bare få siste baby ferdig laget og ferdig å natt amme. Vett også det påvirker hvor mye vi har ellers på programmet. Akkurat nå pusser vi opp, to små rollinger en som blir ammet og gravid samtidig så kjenner kreftene varer jo ikke evig.
 
Tusen takk for fyldig svar og MANGE gode og fornuftige tips og råd. Jobber du innen feltet?

Mye her jeg skal ta med i neste samtale med han. Spesielt det med alder og kjønn på sexolog.

Takk igjen!

Bare en glede ☺️ Nei, men kunne veldig gjerne tenkt meg å jobbe innenfor dette. Veldig spennende felt! Er psykiatrisk sykepleier og har vært innom temaene, men jobber i akuttpsykiatrien.

Ønsker dere masse lykke til og håper på et intimt og spennende 2021 for dere :p
 
Back
Topp