Langtidsblodsukker

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Er det noen her som har målt langtidsblodsukkeret? Hva var resultatet deres?
Noen som vet hva som er normalt og fint resultat?

Forrige sv.skap tok jeg glukosebelastning, og etter en forferdelig kvalm time så kasta jeg opp hele sukkerblandinga :yuck: Dette er da noe jeg helst vil unngå igjen :p
Derfor ba jeg i dag om å få målt langtidsblodsukkeret istedet, og så heller se det ann til senere i sv.skapet om jeg tar den glukosebelastninga.
Etter å ha ventet 10 minutter på svaret, kom damen ut med en lapp til meg, sa raskt hadet og forsvant. Så jeg vet liksom ikke om resultatet er bra eller ikke :confused:
Skal ha svangerskapskontroll om to uker da, regner med legen forteller om prøvesvaret da. Men tenkte bare å høre med dere her inne i mellomtiden ;)

Så lenge du er under 7,8 er det ok :) Synes å huske det var grensen!

Langtidsblodsukkerert. Mener du hba1c? For de som ikke har diabetes så skal vel det ligge på 4-5?

På på 7.9 eller 7.3 på første måling, det var ikke bra. 6.1 andre gang, det er innafor normalen visstnok

På på 7.9 eller 7.3 på første måling, det var ikke bra. 6.1 andre gang, det er innafor normalen visstnok
Mener du blodsukkermåling i forbindelse med glukosebelastning her? For målingene er alt for høyt i forhold til langtidsblodsukkeret som hun spør om ;)

du har så rett, så rett :)
hba1c lå på 5.2 når det var høyt
Jeg fikk sms av fastlegen min i dag, da hadde han fått med seg resultatet mitt. Jeg hadde 5,1 og han skrev i meldingen at det var "svært bra, dvs ingen mistanke om svangerskapsdiabetes."
Så da fikk jeg svar på at det var bra i hvert fall :)

Da jeg fikk påvist sv.diabetes sist var det kun en glukosebelastningstest som kunne påvise det. Mener langtidsblodsukkeret var ok da.

Da jeg fikk påvist sv.diabetes sist var det kun en glukosebelastningstest som kunne påvise det. Mener langtidsblodsukkeret var ok da.
Det var sånn til svigerinna mi også. Langtidsblodsukkeret og urinen var fine hver gang. Men hun målte blodsukkeret selv hjemme over et par uker, og fant da ut at hun hadde for høyt blodsukker veldig ofte. Snakket med lege om det og de kom da frem til at hun hadde svangerskapsdiabetes likevel.
Så jeg kommer til å være ekstra obs på det likevel, tenke over symptomer på det, bruke magefølelsen osv. Får jeg en følelse/mistanke om det så kommer jeg nok til å ta en glukosebelastning likevel.
Men, de kom seg fint gjennom sv.skap med sv.sk.diabetes før i tiden også, så hvis jeg ikke blir mistenksom/får symptomer/utslag på urin så tenker jeg at det ikke er så farlig om det ikke blir oppdaget.
Jeg liker uansett ikke godteri og brus, så det er heller ikke noe spesielle kostholdsendringer jeg får gjort :)

Det var sånn til svigerinna mi også. Langtidsblodsukkeret og urinen var fine hver gang. Men hun målte blodsukkeret selv hjemme over et par uker, og fant da ut at hun hadde for høyt blodsukker veldig ofte. Snakket med lege om det og de kom da frem til at hun hadde svangerskapsdiabetes likevel.
Så jeg kommer til å være ekstra obs på det likevel, tenke over symptomer på det, bruke magefølelsen osv. Får jeg en følelse/mistanke om det så kommer jeg nok til å ta en glukosebelastning likevel.
Men, de kom seg fint gjennom sv.skap med sv.sk.diabetes før i tiden også, så hvis jeg ikke blir mistenksom/får symptomer/utslag på urin så tenker jeg at det ikke er så farlig om det ikke blir oppdaget.
Jeg liker uansett ikke godteri og brus, så det er heller ikke noe spesielle kostholdsendringer jeg får gjort :)

Jeg hadde heller ikke utslag på urin selv etter jeg fikk påvist diabetes, og ingen symptomer. Så var veldig tilfeldig at det ble oppdaget. Det er en grunn til at man følger tett opp de som har svangerskapsdiabetes, så viktig å ta det på alvor. Det som mange ikke tenker på er at det er mye sukker i den vanlige maten og, så en må og gjøre en del endringer av vanlig kost, ikke bare ifh. til brus og godteri.

Back
Topp