Lange måltider, 3 uker gammel

Familielykke

Betatt av forumet
Hei, jeg lurer på om andre har erfaring fra nyfødte som bruker lang tid på måltider. Her kan måltider nærmest gli inn i hverandre. Som fører til at jeg kan sitte med få pauser til å vaske flasker, gå på do, dusje gjør jeg når mannen min er hjemme og da ikke hver dag. Det går fint om det er dette som er vanlig de første ukene. Men er litt i tvil om dette er vanlig.

Min situasjon er slik:
Hun er glad i kos og kan bruke puppen som en trygg havn for å si det sånn. Hun bruker gjerne 20 min pr pupp og sovner stort sett ved puppen, når jeg da legger henne ned så tar det 5-10 min før hun igjen begynner å søke etter pupp. Hun får da pupp nr 2. ved andre anledninger får hun mme, men bruker gjerne 40-60 min på måltider der også selv når det var kun 20-40 ml i flaska. Hun trenger en del pauser og bruker noe tid på å sutte på flaska. Nå som hun er oppe i 70-90ml pr måltid + amming så kan måltider være oppimot 2 timer inkludert pauser. i «pausene» legges hun ned da hun snur seg vekk fra flaske/pupp,sovner, spytter ut melk/mme eller at hun ikke svelger slik at det renner nedover kinn, hals og ned på body. Jeg pumper og har en grei produksjon, men bruker fortsatt noe ammeskjold da hun sliter med å få tak på brystknoppen. Helsestasjon sier måltider ikke skal være noe særlig lengre enn 15-20 min pr pupp. Hun er i teorien født 4 uker for tidlig og jeg er ikke fornøyd med måten mat ble introdusert til henne på barsel polik. hun ble koppmatet men svelget mye feil og mannen min opplevde at hun ble helt blå rundt munn ved flere anledninger , vi ba derfor om å få henne over på flaske. Hun ble matet med 15 ml fra dag 1 og vi mistenker at hun strever noe med mat etter at hun ble tvangsmatet med loddrett flakse av de på barsel og da av oss etter instruks, hun mistet aldri mer en 8% av fødselsvekt. Er redd hun sliter med måltider nå fordi hun ikke fikk en rolig introduksjon til mat og derav ikke er helt kjent med sult følelse og metthetsfølelse. Hun er sjekket av øre, nese, hals lege på sykehus!

Noen tips? Vi driver med rolig flaskemating etter å ha lest på ammehjelpen. Hun bruker også smokk for å prøve å utelukke og skille mellom kos og mat. Hun bruker ikke smokk mye.
 
Sult og metthetsfølelse er medfødt og den har disse små full kontroll på. Det du beskriver høres ganske vanlig ut for babyer i dem alderen. De har bittesmå magesekker og pupp fungerer som mye mer enn bare mat og de har økedøgn. De fleste opplever at de er lenket til sofaen de første par mnd til babyen har fått et litt mer fast spisemønster og melkeproduksjonen har økt. Hvor egentid er fremmedord. Mine har også både spyttet ut melk/gulpet/sprut gulpet melk i den alderen. Det kan være en ide å ikke legge ned babyen rett etter et måltid men ha henne loddrett på bryste slik at melken renner nedover. Så lenge de går fint opp i vekt, følger sin kurve er ikke dette med gulp så farlig. Du skriver at dere er sjekket ut av øre, nese hals. Vil det si at den lille er sjekket for reflux og stramt tungebånd? Hvis ikke ville jeg ha gjort det for det kan også gi litt utfordringer nettopp knyttet til mating.
 
Nå er dette et gammelt innlegg, men jeg tror ikke det er uvanlig at nyfødte bruker lang tid per måltid. Selv i begynnelsen ville sønnen min amme annenhver time i ca tre kvarter (gjerne lengre om kvelden), men etter ca 6 uker ble det lengre pauser mellom måltidene, og noen av dem ble kortere.
 
Back
Topp