Lang vs. kort protokoll - erfaringer?

LizRachel

Forumet er livet
Febbisbebbis'18
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er det noen her inne som har efaringer med både lang og kort protokoll?
Hadde du bedre uttelling på den ene eller andre metoden?

Jeg skal selv i gang med lang protokoll om en måneds tid, og har tidligere hatt kort.
Er det slik at en har bedre/ større sannsynlighet for å få ut flere og bedre egg med lang? Eller er dette helt tilfeldig?
Veldig spent på å høre andres erfaringer :)

Fikk ut 11, 12 og 14 egg på lang protokoll. Dyrket til 2-dagers. Av disse har 6, 3 og 4 egg vært bra nok for innsett.
Blitt gravid 3 ganger på lang protokoll, mistet 2 ganger.

Fikk ut 10 egg på kort protokoll, dyrket til blasto, bare ett var godt nok for innsett og det førte dessverre ikke til graviditet.

Så lang er best for meg [emoji5]

Har hatt en lang og en kort. På den lange fikk jeg 10 egg, bare ett som var bra nok til innsett, ingen frys. På kort fikk jeg ut 8 egg, 6 var bra nok til innsett, satt inn 2, ingen på frys. Ble gravid, men mistet nå på søndag (10+5) . Skal igang med kort igjen etter sommer, men da på høyere dose.

Min erfaring er at legene vet best;)

Jeg har ikke erfaring enda. Kun hatt lang protokoll! Men nå neste gang skal vi prøve kort. Legen på fertilitetssenteret mente det STORT sett hadde like gode resultater uansett. Nå sa jeg stort sett, ingen regel uten unntak[emoji4]

Har hatt en lang og en kort. På den lange fikk jeg 10 egg, bare ett som var bra nok til innsett, ingen frys. På kort fikk jeg ut 8 egg, 6 var bra nok til innsett, satt inn 2, ingen på frys. Ble gravid, men mistet nå på søndag (10+5) . Skal igang med kort igjen etter sommer, men da på høyere dose.

Min erfaring er at legene vet best;)

Så forferdelig leit å høre at du mistet :(
Håper det går bedre med deg etterhvert, ta godt vare på hverandre.

Takk for at dere deler :)
Jeg er selv veldig spent på hvordan kroppen kommer til å respondere på lang protokoll.
Fikk ikke så bra uttelling på kort, kun 7 egg ut - 3 befruktet, kun 1 som kunne brukes :confused:

Skal ta samme mengde gonal- f denne gangen også (150ie).
Synes det var litt merkelig at de ikke satt meg opp på en større dose...
De har nok gjerne en plan, men nå er det andre leger inne i bildet så ja....kan jo håpe på at de justerer opp dosen underveis.

Så forferdelig leit å høre at du mistet :(
Håper det går bedre med deg etterhvert, ta godt vare på hverandre.

Det skal nok gå bra etter hvert, men var jo så nærme 12 ukers streken:(

Må også nevne at på lang så gikk jeg på gonal f og på kort gikk jeg på menopur og orgalutran etter hvert.
Jeg var veldig glad for å slippe synarela på kort. Ble veldig glemsk og hadde mye hodepine.
Men det positive på lang for meg var at jeg slapp å blande hormon selv, trekke opp sprøyter og hadde bare en sprøyte å sette.

Du må ha lykke til, også håper jeg at gullegget sitter nå på lang for deg;)

Det skal nok gå bra etter hvert, men var jo så nærme 12 ukers streken:(

Må også nevne at på lang så gikk jeg på gonal f og på kort gikk jeg på menopur og orgalutran etter hvert.
Jeg var veldig glad for å slippe synarela på kort. Ble veldig glemsk og hadde mye hodepine.
Men det positive på lang for meg var at jeg slapp å blande hormon selv, trekke opp sprøyter og hadde bare en sprøyte å sette.

Du må ha lykke til, også håper jeg at gullegget sitter nå på lang for deg;)

Takk for lykke ønskninger :)
Krysser også fingrene for at gullegget sitter hele veien denne gangen.

Takk for at dere deler :)
Jeg er selv veldig spent på hvordan kroppen kommer til å respondere på lang protokoll.
Fikk ikke så bra uttelling på kort, kun 7 egg ut - 3 befruktet, kun 1 som kunne brukes :confused:

Skal ta samme mengde gonal- f denne gangen også (150ie).
Synes det var litt merkelig at de ikke satt meg opp på en større dose...
De har nok gjerne en plan, men nå er det andre leger inne i bildet så ja....kan jo håpe på at de justerer opp dosen underveis.

Hei, jeg har hatt flere lange protokoller opp igjennom( tror jeg kun har hatt 1 av kortere variant) Det er ikke alltid om å gjøre å gå på høye doser ved stimulering. Ofte kan det gå it over kvaliteten til eggene dine. På mitt første forsøk hadde jeg litt høyere dosering enn de andre, de fikk ut 16 egg, 1 var modent, men av lurvete kvalitet.

Det er ofte større fleksibilitet ved stimulering ved lang protokoll. De har flere kontroller og vurderer opp igjennom hvordan eggene dine vokser hele tiden. 150 IU innebærer lavere dose stimulering som gjør at de kan strekke stimuleringen lengre.

Jeg fikk 150iu menopur og kunne i det lengste bli stimulert opp mot 2 uker. Begynner å huske dårlig nå. Men det viktigste er at eggfolliklene er store nok for henting. Man ser ofte at de som får få egg og eller dårlig kvalitet på eggene vil komme bedre ut ved lang stimulering.

Innimellom kan man bli stimulert litt for lenge i forhold til hvordan slimhinnen fin bygges under stimuleringen. (De har kontroll på dette også, hvis det skjer vil Innsett bli satt til en annen tid)

Bivirkninger: ikke sikkert du vil merke så mye av de før etter en stund ut i forsøket.

Du er i gode hender og tror dette vil gå bra.

Hei, jeg har hatt flere lange protokoller opp igjennom( tror jeg kun har hatt 1 av kortere variant) Det er ikke alltid om å gjøre å gå på høye doser ved stimulering. Ofte kan det gå it over kvaliteten til eggene dine. På mitt første forsøk hadde jeg litt høyere dosering enn de andre, de fikk ut 16 egg, 1 var modent, men av lurvete kvalitet.

Det er ofte større fleksibilitet ved stimulering ved lang protokoll. De har flere kontroller og vurderer opp igjennom hvordan eggene dine vokser hele tiden. 150 IU innebærer lavere dose stimulering som gjør at de kan strekke stimuleringen lengre.

Jeg fikk 150iu menopur og kunne i det lengste bli stimulert opp mot 2 uker. Begynner å huske dårlig nå. Men det viktigste er at eggfolliklene er store nok for henting. Man ser ofte at de som får få egg og eller dårlig kvalitet på eggene vil komme bedre ut ved lang stimulering.

Innimellom kan man bli stimulert litt for lenge i forhold til hvordan slimhinnen fin bygges under stimuleringen. (De har kontroll på dette også, hvis det skjer vil Innsett bli satt til en annen tid)

Bivirkninger: ikke sikkert du vil merke så mye av de før etter en stund ut i forsøket.

Du er i gode hender og tror dette vil gå bra.

Takk for veldig bra og informativt svar [emoji5]
Jeg har stor tro på at lang stimulering er bedre for meg, da egg kvaliteten ikke har vært god. Blir spennende å se om det går bedre denne gangen [emoji5]

Beklager at jeg spør her,(håper det går fint, visst ikke kan jeg slette det) men dere som har lang hvor lenge går dere på spray før dere starter med sprøyter? Jeg skal ha lang men skal bruke spray i 2 uker og 11 dager på sprøyter.. er det lang protokoll?? Gjorde det samme med progynova, men da kalte de det for kort protokoll:p

Takk for veldig bra og informativt svar [emoji5]
Jeg har stor tro på at lang stimulering er bedre for meg, da egg kvaliteten ikke har vært god. Blir spennende å se om det går bedre denne gangen [emoji5]

Håper virkelig at det hjelper for deg. Jeg slet selv med veldig dårlig eggkvalitet. Det er kjipt å gå igjennom forsøk hvor man etterhvert nesten glemmer at målet er å bli gravid og at man blir mer opptatt av kvaliteten. Følte selv at det ble sånn. Hver gang de hadde uttak var man alltid fornøyd med antallet egg man fikk, mens våre tanker gikk til hvordan er kvaliteten.( graviditet var nesten sekundært, da man aldri visste helt om det ble innsett eller hvor mange ville bli befruktes)

Jeg var over snittet uheldig med eggkvalitet. Etter 9 forsøk inkl 2 avbrutte.ble jeg gravid ved hjelp i utlandet. unner ingen i verden å gå igjennom det samme som meg.

Beklager at jeg spør her,(håper det går fint, visst ikke kan jeg slette det) men dere som har lang hvor lenge går dere på spray før dere starter med sprøyter? Jeg skal ha lang men skal bruke spray i 2 uker og 11 dager på sprøyter.. er det lang protokoll?? Gjorde det samme med progynova, men da kalte de det for kort protokoll:p

Har ingen kjennskap til dette.

Skulle ha kort i oktober. Endte etter lang stimulering med kun 1 egg og AIH. Endte med blødning 2 dpo grunnet feilmedisinering. Så har jeg hatt 2 forsøk i desember og februar med lang hvor jeg har fått ut henholdsvis 13 og 4 egg, hvor kun 1 overlevde begge rundene.

Nå skal vi ha kort igjen.

Jeg hadde kort de første gangene, ble ikke gravid. Prøvde lang protokoll sist, da ble jeg for første gang gravid men mistet. Men er ganske så sikker på at lang protokoll fungerer best på meg. Jeg spurte hvorfor og legen sa at det var rett og slett forskjellig hva som passet best til hver kropp, og en måtte bare prøve seg frem. Men var tøffere å gå på lang protokoll syns jeg, og føltes som jeg gikk på medisiner i evigheter i forhold til kort protokoll!

Back
Topp