lang vs kort fødsel

lillebolla

Betatt av forumet
Noen som har erfaring om hvordan det er andre gangen, i forhold til første?
er det like mye "jobb", eller har faktisk den første banet vei og gjort ting enklere for nestemann?

sist gang brukte jeg 6-7 timer fra jeg kjente første rie til jeg fødte.. var 2,5 time i aktiv fødsel.. og synes fødselen var en kjempefin opplevelse som jeg gjerne vil oppleve igjen (bortsett fra at jeg kastetopp myye fra første rie og til aktiv fødsel).. men denne gangen er jeg mer nervøs for om fødselen skal ta lenger tid, om jeg skal ha mer smerter enn første gang osv..

Jeg hadde superkjapp fødsel med nr 1. 2 timer fra første rie. Var også kjempenervøs for at gang nr to skulle bli verre, men den tok litt under 1 time fra første rie - glad jeg bor nærme sykehuset! Venter nå nr 3 og regner i grunnen med å føde i en rundkjøring en plass... ;)

Jeg tror det er ganske vanlig at første fødsel er den lengste, men det finnes nok garantert unntak. Jeg ble satt i gang med første og fødselen varte da ca samme som deg med 6-7 timer med rier og 2,5 timer aktiv fødsel. Tanken på at det kan være vondere har jeg ikke i hodet i det hele tatt, jeg ber der i mot til gud om at det skal gjøre mindre vondt, for verre enn det var kan jeg ikke forestille meg at det kan bli. Fikk Epedural, men den hadde ingen effekt på meg dessverre (synes det er litt småkomisk når folk sier de sov etter at de fikk Epedural....). Hadde i forkant tenkt at jeg skulle starte med akkupungtur først for å se hvordan det hjalp, men da riene startet så fremstod det som et relativt latterlig alternativ for smertedekning i forhold til intensiteten i riene og smertene jeg følte. Håper og tror at det gjør vondere når man får riestimmulerende, og at jeg kan slippe unna det denne gangen :smiley-angelic001

Jeg hadde superkjapp fødsel med nr 1. 2 timer fra første rie. Var også kjempenervøs for at gang nr to skulle bli verre, men den tok litt under 1 time fra første rie - glad jeg bor nærme sykehuset! Venter nå nr 3 og regner i grunnen med å føde i en rundkjøring en plass... ;)

ojoj, får håpe du slipper å føde i en rundkjøring ;) men det må være deilig å ha så raske fødsler?

Jeg tror det er ganske vanlig at første fødsel er den lengste, men det finnes nok garantert unntak. Jeg ble satt i gang med første og fødselen varte da ca samme som deg med 6-7 timer med rier og 2,5 timer aktiv fødsel. Tanken på at det kan være vondere har jeg ikke i hodet i det hele tatt, jeg ber der i mot til gud om at det skal gjøre mindre vondt, for verre enn det var kan jeg ikke forestille meg at det kan bli. Fikk Epedural, men den hadde ingen effekt på meg dessverre (synes det er litt småkomisk når folk sier de sov etter at de fikk Epedural....). Hadde i forkant tenkt at jeg skulle starte med akkupungtur først for å se hvordan det hjalp, men da riene startet så fremstod det som et relativt latterlig alternativ for smertedekning i forhold til intensiteten i riene og smertene jeg følte. Håper og tror at det gjør vondere når man får riestimmulerende, og at jeg kan slippe unna det denne gangen :smiley-angelic001

Jeg fikk tilbud om akupunktur med en gang, men jeg tror ikke det hadde noe virkning for meg, desverre.. men når jeg hadde 5 cm åpning fikk jeg tilbud om epidural, og takket ja.. anestesilegen rakk akkurat å sette nåla i ryggen da jeg fikk pressriene.. så om epiduralen hadde virkning, det vet jeg egentlig ikke :p

Nå regner jeg fra vannet gikk med alle 3.
Nr1: 17 timer der 39 min er trykketid.
Nr2: 28 timer der 3 min er trykketid.
Nr3: 55 timer der 4 min er trykketid.

Satser på en rask fødsel denne gang ;)

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3
LilleSpire ventes jan/feb 2014 <3

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3

fikk du riene når du hadde vannavgang også? tenker at 55 timer må være veeldi lenge :S

Med første gikk vannet kl halv ni om morgenen, men det var ellers ingen tegn på fødsel. Begynte vel å få skikkelige rier i 17 tiden, og da gikk det veldig fort - frem til jeg fikk epidural - da stoppet det hele opp. Ble satt på drypp og lillemor kom kl 00.29. Vil da si at fødselen varte i ca 7 timer.

Med andremann våknet jeg av rier kl 04 om natten. Klokken 08.11 var han ute :)

Er veldig spent på hvordan denne fødselen kommer til å bli..

Oi, hvis de sier første fødsel er den lengste håper jeg litt på å være et unntak, hadde 5,5 time fra frøste rie med førstemann. Fødselen var veldig fin fram til den siste halvtimen hvor det kontinuerlig ble vudert keisersnitt pga lav fosterlyd.
Så sies det jo at man "arver" sin mors fødsler, mamma har brukt undet 12 timer totalt på 3 barn, og storesøster har brukt under 15 timer ttoalt på tre barn, så de spørs :P

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3

Wow du hadde en imponerende barnemerittliste. :)

Med første gikk vannet kl 6 om morgenen, riene begynte en gang etter 10 og han var ute 16.39. Hadde presserier i 2 timer uten full åpning da! Presset max 10-15 min

Andremann begynte riene rundt kl 18. Ute kl 00.13. Presserier kun de siste 5 min og vannet ble tatt ca 2 min før han kom ut! Hadde nok kommet før hadde de tatt vannet før!

fikk du riene når du hadde vannavgang også? tenker at 55 timer må være veeldi lenge :S

Hadde vonde rier hele tiden med nr 1 og 2, med nr 3 var det veldig av og på uten særlig fremgang så jeg ble satt i gang med vaginal tablett til slutt :)

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3

Wow du hadde en imponerende barnemerittliste. :)

Hehe jo takk :) travelt men kjekt ;)

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3

Fødselen med første tok 4,5 time, vannavgang 1,5 døgn før hun kom ut men ingen rier.
Med andre ble jeg satt i gang, tok 1,5 time fra 3 cm til han var ute, litt vel fort for meg i grunn. Håper mer på at fødselen nå blir mer som første faktisk.

2 små + spire <3

Her tok det omtrent like lang tid.
Men det er vel kanskje fordi førstemann ble tatt med akutt k.s og jeg "kun" kom til 9cm (?)
Fikk beskjed om at jeg ville være som en andregangs fødende med nummer to, men det føltes ikke slik :p

Jente født 04.11.09 <3
Jente født 08.08.11 <3
Jente født 08.08.12 <3

Å gosjh,det håper jeg virkelig du får:-)
Jeg ble satt i gang på overtid sist,håper jeg slipper det denne gang

Back
Topp