Lang folikkelfase, kort lutealfase

C solsikke

Flørter med forumet
Hei forumet!
Jeg synes selv at jeg har en litt rar syklus, og skulle gjerne fått litt innspill for å forstå hvorfor den er sånn, hva som eventuelt påvirker sjansen for å bli gravid, og hva jeg kan påvirke.

Jeg har en stabil syklus på 34 dager, med lang folikkelfase og litt kort lutealfase. Eggløsningen kommer på dag 23, altså folikkelfase på 22 dager, en drøy uke lenger enn gjennomsnittet. Derimot er lutealfasen kun på 10-11 dager, jeg får mensen den 11. dagen etter eggløsning, altså helt på grensen for hva jeg har lest trengs for at egget skal klare å feste seg. Jeg har lest om at kort lutealfase kan påvirke graviditet, men finner ingenting om lang folikkelfase.

Vet noen om hva som kan gjøre at syklusen er slik, og hva jeg eventuelt kan gjøre med det?
Til info er jeg 29, straks 30 år, prøver på første barn, har prøvd siden overgangen juni/juli 2024. Har avkreftet PCOS. Hadde gått på p-piller i mange år frem til jeg sluttet i juni.

Samme som meg, men hadde lutealfase på 8 dager. Fikk beskjed av gynekolog at det mest sannsynlig handler om overvekt. Begynte på letrozol og cyclogest, og har da eggløsning på ca CD 14 og lutealfase som er lang nok, til jeg slutter på cyclogest.

Samme som meg, men hadde lutealfase på 8 dager. Fikk beskjed av gynekolog at det mest sannsynlig handler om overvekt. Begynte på letrozol og cyclogest, og har da eggløsning på ca CD 14 og lutealfase som er lang nok, til jeg slutter på cyclogest.
Jeg har lurt litt på om letrozol kan være aktuelt for lenger lutealfase, men har lest at mange også får lenger folikkelfase, som jeg har tenkt at jeg ikke trenger. Men hvis det kan gi både kortere folikkelfase og lengre lutealfase, så hadde det vært gull!
Det er nok ikke overvekt som er årsak hos meg, jeg ligger i nedre del av normalvekt (ikke grense til undervekt heller).

Jeg har lurt litt på om letrozol kan være aktuelt for lenger lutealfase, men har lest at mange også får lenger folikkelfase, som jeg har tenkt at jeg ikke trenger. Men hvis det kan gi både kortere folikkelfase og lengre lutealfase, så hadde det vært gull!
Det er nok ikke overvekt som er årsak hos meg, jeg ligger i nedre del av normalvekt (ikke grense til undervekt heller).
Hos meg er det letrozol som gir kortere follikelfase og cyclogest som gir lengre lutealfase. Men har sett andre her inne som får senere eggløsning på letrozol. Lykke til :love7

Jeg har det samme som deg, prøvde Letrozol som ikke ga nevneverdig kortere folikkelfase, og lutealfasen ble faktisk én dag lengre. Men syklusen etter (pausemåned fra Letrozol) fikk jeg eggløsning på dag 14, det har aldri skjedd :laughing002 Om det er Letrozol eller ei vites ikke!

Back
Topp