Lang flyreise

Noemie

Glad i forumet
♡Junigull 2016♡
Hei jenter!! :)

I går var jeg for første gang hos min gyn for ul - så herlig å få høre lille hjertet og få bekreftelse på alt er i orden tross veldig få symptomer! Hurra! :)

Jeg har lenge planlagt en Thailand-tur med en god venninne. Jeg er nå 8+0 og planlagt avreise er 12+2.
Legen frarådet meg det på det sterkeste! Jeg ble litt satt ut. Trodde alt etter uke 12 var ok :/
Han nevnte noe om blodpropp.

Når jeg leser om det på nett er det veldig mange forskjellige meninger.
Hva tenker dere? Hva skal jeg gjøre?

:)

Jeg hadde nok ikke gjort noe som jeg hadde blitt frarådet, men det er bare for måten jeg er på, hadde nok bare tenkt på det hele tiden.

Men jeg kjenner mange gravide som har vært på sydenturer, og tatt lange flyreiser, og det har gått helt fint med alle sammen, det eneste jeg har hørt er at du ikke får reise i 3.trimerster :-)
Så tror igrunnen ikke at det skal gjøre noe skade :-)

Dette lurer jeg veldig på også!
Jeg har bestilt en reise for lenge siden noe som innebærer en 10 (!!) timers flytur når jeg er 15+4...

Vi får holde hverandre oppdatert på hva vi finner ut om dette! :)

Hadde ikke gjort det når du blir frarådet det....var faktisk på flytur til Thailand jeg fikk blodpropp når jeg var 18 år....

Man kan jo fly hele graviditeten, på flyselskapenes sider står det riktig nok at fra noen uker før termin tillater de ikke gravide ombord.

Jeg skal på en en lengre flytur når jeg er 9+0 og hjem igjen 10+0. Har ikke sett på det som problematisk. Er frisk og sunn og ingen problemer så langt med svangerskapet. Vurderer støttestrømper. Ellers får jeg være flink til å bevege bena, stramme musklene og gå litt rundt.

Var det noe spesielt som gjorde at legen frarådet deg det?

På grunn av alle hormonene så er det større fare for å utvikle blodpropper ved lange flyreiser. Jo lengre reise, jo større er faren. Blodproppene som kommer ved flyreiser pleier sitte i beina, men når de først formes er det også fare for at biter løsner og setter seg i lunger. Ikke noe særlig trivlig! Det skyldes blant annet stillesittingen, men muligens også trykkforhold - det er jeg ikke helt sikker på, men jeg har ikke hørt tilsvarende om tog feks.

Man har jo en økt risiko når man bruker p-piller også, men hormonnivået ved gravditet er ganske mye høyere, ergo er faren større. Særlig hvis en har hatt blodpropper tidligere bør en nok tenke seg to ganger før en slik tur når man er gravid.

Om en skal ut på lange reiser må en iallfall passe på å bruke støttestrømper som forebygging, og reise seg ofte opp og gjøre tå hev-øvelser og spasere rundt - passe på å aktivere alle muskler i føtter, legger, lår og rumpe - dette for å skyve blodet tilbake til hjertet, så det ikke blir liggende og levre seg.

Ellers ville jeg bedt om en skikkelig forklaring når legen kommer med slike råd. Så kan man ta en litt mer informert avgjørelse. Man ser jo ofte gravide som er ute og reiser, så det går jo stadig godt også.

Last edited:
Støttestrømper, opp å gå, drikk masse masse vann.
Sist jeg var gravid fløy jeg 4 ganger flyturer som varte 8-10 timer, jeg fikk ikke de anbefalingene.
i uke 24-26 om dette går bra nå så skal vi igjen ut å fly 9 timer ca.

Oi viste ikke jeg heller! Vi holder på å bestille Thailands tur nå i januar, og prøvde å få uten mellom landing, men skal nå bestille den med en mellomlanding :)

Spurte min lege før jeg bestemte meg for å reise, men mest pga min magesykdom, og han så ingenting i veien med å reise, så lenge jeg tok alle forhåndsregler :)

Jeg hadde hørt på legen. Mange kan reise fint men kjenner ei som mistet tvillinger vel fremme. Legen vet bedre enn Google tenker jeg. Jeg hadde ikke gått mot legens ordre og risikert noe... Jeg ble noe så vanvittig dårlig på takeoff og landing sist jeg var gravid. Blodtrykket gikk helt bananas. Har planlagt Kanariøyene i januar men kun hvis legen sier OK uken før.

Ta en tlf til helsestasjonen og høre hva jordmor sier? De har gjerne mer kunnskap på dette området enn allmennleger. Veldig kjipt om du har betalt for turen å måtte avbestille.

Leger er mennesker de som andre. D er forresten jordmødre og. Noen av de e mer forsiktig (hysterisk) enn andre. Så vil nok tru d variere veldig hvilke anbefalinger de kommer med. Om d ikke er andre faktorer som sku tilsi at du e mer utsatt for blodpropp enn andre, hadde jeg lett tatt den flyturen! ( en venninne av meg ble på d sterkeste advart fra å reise til Italia av sin jordmor! Altfor mange skumle og fremmede bakterier for oss...) tenker at noen ganger kan en lytte og nikke, så ta egne beslutninger utfra flere enn den enes uttalelser og meninger...

• Liker
Reactions: BMC
Jeg reiser til uka når jeg er 9+2. Hverken jordmor eller lege har ytret noe om at jeg ikke burde reise. Det er med mellomlanding, men den ene flyturen er 10-11timer. Kjente jeg ble litt stressa nå, men om det var vilt risikabelt vil jeg jo tro at en av de hadde sagt noe. De vet begge hvor jeg skal, og de var mest opptatt av antibac og gjennomstekt kjøtt. :)

Jeg reiser 1 mnd til Thailand i uke 16-20 med in samboer :) Jeg ser ingen problemer med det, er reise vandt og ser ikke på thailand som et truende land ;) Anbefalt å drikke mye vann, bevege deg hver time med mindre du sover og bruke støttestrømper!:happy: Legen ønsket oss bare godt tur og sa vi var så heldige som skulle reise til Thailand, så måtte jeg bare nyte graviditeten :) Hadde ikke tvilt om jeg var deg! Jeg tviler iallefall ikke på vår ferie, og vil ska backpacke!
Bare ta hensyn til deg selv, spis gjennomstekt kjøtt og vær skeptisk til salaten!
Jeg har vært flere ganger i thailand og aldri blitt syk eller hatt løs mage, og jeg har spist på mange ekklte skittne stranplasser/telt :)

Jeg reiser 1 mnd til Thailand i uke 16-20 med in samboer :) Jeg ser ingen problemer med det, er reise vandt og ser ikke på thailand som et truende land ;) Anbefalt å drikke mye vann, bevege deg hver time med mindre du sover og bruke støttestrømper!:happy: Legen ønsket oss bare godt tur og sa vi var så heldige som skulle reise til Thailand, så måtte jeg bare nyte graviditeten :) Hadde ikke tvilt om jeg var deg! Jeg tviler iallefall ikke på vår ferie, og vil ska backpacke!
Bare ta hensyn til deg selv, spis gjennomstekt kjøtt og vær skeptisk til salaten!
Jeg har vært flere ganger i thailand og aldri blitt syk eller hatt løs mage, og jeg har spist på mange ekklte skittne stranplasser/telt :)
Strengt tatt irrelevant i denne tråden, men; ååå så utrolig deilig det høres ut!

Og helt sant det du sier. Men tror det er viktig å være klar over at fenomenet finnes, slik at man kan ta sine forholdsregler ift forebygging :)

Last edited:
Jeg reiser til uka når jeg er 9+2. Hverken jordmor eller lege har ytret noe om at jeg ikke burde reise. Det er med mellomlanding, men den ene flyturen er 10-11timer. Kjente jeg ble litt stressa nå, men om det var vilt risikabelt vil jeg jo tro at en av de hadde sagt noe. De vet begge hvor jeg skal, og de var mest opptatt av antibac og gjennomstekt kjøtt. :)

Jeg skal på tur når jeg er 9+0 og hjem 10+0. Skulle egentlig til jordmor i forkant av turen for å diskutere forhåndsregler og reisetips, men måtte avbestille timen. Kan du oppsummere hva jordmor/lege sa til deg? :p

Jeg skal på tur når jeg er 9+0 og hjem 10+0. Skulle egentlig til jordmor i forkant av turen for å diskutere forhåndsregler og reisetips, men måtte avbestille timen. Kan du oppsummere hva jordmor/lege sa til deg? :p
Jordmor var veldig på antibac og at jeg måtte tenke på hva jeg spiser. Spesielt kjøtt og vasking av frukt/salat. Så var det å bevege seg på fly. å at jeg måtte nyte ferie. :) pga kvalme pakker jeg med meg knekkebrød og nutrilett barer, slik at jeg alltid har noe tilgjengelig.

Hei igjen!

Så godt med mange tanker og kunnskap :)
Jeg har lest masse rundt dette nå og har konkludert med at største faren er blodpropp og bakterier.
Jeg ringer legen og jordmor i morgen med noen tilleggsspørsmål, også mtp at det overalt står at de tryggeste ukene er reise i er fra uke 13 og jeg evt skal reise fra 12+2 (fortsatt ikke helt forstått om jeg da er i uke 12 eller 13 jeg).

Jeg holder dere oppdaterte :)

God natt!

Back
Topp