Lang biltur

Ayliss

Blir kjent med forumet
Hei
Er det noen som har erfaring med lang biltur med den lille? Frøkna vår er litt over tre måneder og på mandag skal vi på ferie. Skal da kjøre ca 4 1/2 time. Har aldri kjørt lange turer med henne, bare småturer. Kjenner jeg kvir meg litt.

Nei, men det går sikkert bra hvis dere kan time avreise hjemmefra med mat og søvn. Vi skulle bare kjøre 30-40 minutt her en dag men han var overtrøtt og måtte stoppe 2 ganger undervegs for at han var helt hysterisk stakkars. Den turen tok 2 timer... Så vi har lært å være litt smartere med timing avreise ;-)

Jeg har vært på en 6 timers tur... 3 timer en vei på morgenen og tre timer på kvelden. De første tre timene gikk fint. Han sov og vi stoppa kun en gang for mat og en strekk... Tilbake derimot gikk ikke så veldig bra... Men dette varierer jo fra barn til barn... Liker din lille å sitte i bilstolen er det jo egentlig ikke noe problem... Bare pass på å ha god tid og mulighet for pauser med mat og en strekk på kroppen :)

Lengste strekka vi har kjørt med lillebror er 5 timer. Gikk bare fint det. Stoppa ca hver 2.time for amming og bleieskift. Ble 3 stopp totalt på turen. To korte og et lengre hvor vi tok oss en is :)

Kjørte Oslo-stavanger og det gikk fint. Stoppet for litt amming underveis og en time stopp for mat til oss og lek med mini. Hun sov stortsett hele turen. På vei tilbake la vi ikke opp til noen lengre stopp og da ble det mye grining siste tiden. Hun trenger våkentiden sin for å sove godt og når hun er våken så er det ikke godt nok å bare sitte i bilstol :)
Jeg tror det viktigeste på en slik tur er å være fleksibel :)

Kjør ca 2,5 timer, så middagsstopp hvor hun får en god strekk i vogna, så de siste to, f.eks. Og så mating før dere drar, ved middagsstopp og før dere kjører igjen. Går nok fint! Lurt at mor eller far sitter ved siden av henne bak og har smokk og rangle klart og kan holde i hånda. Er dette som funker best her

Ja, kjørt veldig mye i ferien. Kjørt Stavanger-Oslo, oslo-Trondheim, Trondheim-Sandnessjøen, og omvendt. Men enig i det som blir skrevet over her. Viktig å være fleksibel. Hun her er ikke spesielt god på eller glad i smokk. Men i bilstol tar hun smokken. Den har vært utrolig viktig for vår del.

Fysioterapeuten sa at man ikke behøvde å vekke babyen på langturer. Så vi kjørte helt til hun våknet hver gang. Så tok vi gode pauser om hun våknet. Var også greit å ha noen leker og en som kan sitte bak og underholde og sette i smokken.

Gikk helt ok. Men merker at det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre hun blir.

Kjørte fra Molde til Østlandet nå nylig, gikk veldig bra. Jeg satt ved siden av henne og hadde noen små, lette, leker tilgjengelig ved behov.
Vi starta på morran etter pupp, hun sovna ganske raskt så da kjørte vi helt til hun begynte å våkne. Hadde så et langt stopp på ca 1,5 time hvor hun fikk strekt seg. Spiste litt igjen før vi kjørte videre.
Hadde ett stopp etter det igjen med spising.
Gikk veldig bra, men merka vi kom fram i grevens tid.
Hun sover heldigvis godt i bilstolen, og i lengre strekk enn til vanlig. Så når hun sov kjørte vi uten stopp :)

Last edited:
Har ein som ikkje likte bilstolen sin. Er heldigvis bedre. Men han sitter ofte våken. Da hjelper det at eg sitter baki med han og har med litt leker han kan se på :) har bare kjørt 1 time her. Orker ikkje mer siden han hata og kjøre i starten :p

Vi kjørte fra Stavanger til Hof (6 timers tur) sist helg, han sov først i 4 timer og når han våknet stoppa vi i 1,5 time der han amma, lekte og vi gikk litt rundt å titta. Deretter kjørte vi i 2 timer der han sov igjen helt til vi var fremme :)

Vi har kjørt 6 timers tur/retur to ganger nå uten noe problem :) Vært heldige med 3 ferger da så amming og sånn har stort sett klaffet sånn heldigvis. Ellers har han sovet godt :) Jeg satt bake sammen med han da :) Ta turen på babyens premisser, så går det nok bra :)

Her hadde det ikke gått spesielt bra da mini kjeder seg sykt fort. Sovner ikke i bilen med mindre det er sovetid heller. Da er det konstant underholdning som gjelder. Var på en times kjøretur her om dagen og endte opp med å gaule barnesanger og veive med leker hele veien. Fikk helt vondt i hodet av meg selv...

Back
Topp