Landsforeningen uventet barnedød

• Trådstarter Trådstarter Prikken
  • Opprettet Opprettet
P

Prikken

Guest
Det har vært mye diskusjoner om temaet den siste tiden. Vi vil derfor gjøre det tydelig: Babyverden og Sandvik AS har ingen samarbeidsavtale med Landsforeningen uventet barnedød.

Liberoklubben er en av våre samarbeidspartnere, men de selger ikke adresser videre til andre! Liberoklubben bruker kun adressene til å sende ut gratisprøver på bleier ol.

Babyverden og Sandvik AS selger ikke adresser til TM-byrå! 

Om ønskelig kan dere ta kontakt med oss på e-post babyverden@sandviks.com eller på telefonnummer 51440000.

Viser til en annen tråd som er startet som omhandler samme tema; http://www.babyverden.no/forum/tm.aspx?m=2651460

ORIGINAL: ~*Tammis*~

Syntes det er godt å vite at man trygt kan være registrert her jeg.

Vil gjerne støtte krybbedødforeningen jeg, men det skal skje på mine prinsipper og ikke fordi de ringer å gir meg skyldfølelse...

(sorry hvis det ikke var lov å skrive i denne tråden men den var ikke låst så da tok jeg sjansen)

Enig med Tammis[:)]

Det dør 10-12 barn av 60.000 av krybbedød hvert år, det betyr 0.02% av den nye årlige fødte befolkningen,
og 0.000005% (en halv millionte-del) av norges befolkning (et tall som er langt mere sannsynelig ettersom krybbedød lett kan oppstå frem til man er 40 år gammel og dermed er ikke prosentmålegruppen bare de 60.000 årlige fødte).
Kun 3-4 av disse dør av "krybbedød" som kan forhindres, som feil liggeleie, for høy romtemperatur, for tett pakket spedbarn osv. De 7-8 resterende dør av ekte krybbedød som er uforklarlige årsaker som ikke kan forhindres uansett og oppstår spontant, ergo kan gjøres lite med fordi det er ingen eksterne årsaker til dem.

Jeg skjønner at de har landsforeninger for hjerte/karsykdommer, kreft osv som det er en høy %/prosentandel av i befolkningen som får, men at de skal ringe rundt til over halvparten av de 60.000 som føder årlig i Norge for å sikre seg å informere om at de kan være en av de uheldige 0.000005% er i mine øyne å sko seg på skremselspropaganda.

Ekte krybbedød (som er av "ukjente" autonome/automuskulære eller nevrologiske årsaker, f,eks hjernefeil i pusterefleksen, epilepsi osv.) kan heller ikke forhindres, kun behandles på stedet skulle det skje, (kvelning, feil liggeleie, dvs. ikke-autonome/anti-automuskulære årsaker er ikke "ekte" krybbedød, men noe helt annet som kan forhindres/forebygges og det gjør allerede sykehusene mer enn nok for å undervise i til fødende mødre.)

ORIGINAL: ~Fiorelina~

ORIGINAL: ~*Tammis*~

Syntes det er godt å vite at man trygt kan være registrert her jeg.

Vil gjerne støtte krybbedødforeningen jeg, men det skal skje på mine prinsipper og ikke fordi de ringer å gir meg skyldfølelse...

(sorry hvis det ikke var lov å skrive i denne tråden men den var ikke låst så da tok jeg sjansen)

Enig med Tammis[:)]

signerer

Det er trist for oss at det hele tiden trekkes paralleller mellom oss og Landsforeningen uventet barnedød. Vi får informasjon fra alle som registrerer seg her, men videreformidler dem ikke på noe vis videre til denne foreningen eller andre lignende aktører. Viser til hva Nina Wadel uttaler på vegne av Sandvik i artikkelen.

ORIGINAL: Prikken

Babyverden og Sandvik AS selger ikke adresser til TM-byrå! 

Kremt!
Vi ble oppringt av et forsikringsselskap ang. livsforsikring for småen, de opplyste oss om at de hadde kjøpt adressen sin fra Sandvik. En kommentar til det?

FRA DAGENS AFTENPOSTEN:
Kan få gigantbot
Forbrukerombudet rasler med sablene overfor Landsforeningen uventet barnedød, og deres omstridte telefonmas.
[email=dag.yngve.dahle@aftenposten.no]DAG YNGVE DAHLE[/email]

Forbrukerombudet har fått en rekke klager fra frustrerte mødre og vordende mødre den siste tiden.
Klagerne reagerer på aggressiv telefonmarkedsføring fra Landsforeningen uventet barnedød.
Nå har Forbrukerombudet sendt et brev til foreningen, der de ber om å få se samtalemalene foreningen - gjennom firmaet Norsk Telekompetanse - bruker. Svarfristen er 3. mars.
Har du blitt oppringt av denne foreningen? [email=dag.yngve.dahle@aftenposten.no]Fortell oss om det[/email]

Støtende
- Foreningen la samtalemalene frem for oss i april 2006. Da var vår tilbakemelding at mange kunne oppleve samtalene som støtende, og ba om at samtalemalene ble endret. For å se om dette er gjort, ber vi nå om å få oversendt samtalemalene, sier Sverre Åril, jurist i Forbrukerombudet, til Forbruker.no.

Han legger til:
- Samtidig minner vi foreningen om at de bør følge Forbrukerombudets retningslinjer for telefonsalg, sier han.
I retningslinjene heter det at telefonsalg ikke skal være for påtrengende.
- Opptrer telefonselgerne for påtrengende og aggressivt, er det i strid med god markedsføringsskikk. Det kan faktisk også være ulovlig. Aggressive telefonoppringinger kan være i strid med Markedsføringsloven, sier han.

Kan bli dyrt
Retningslinjene fastslår også at varsomhet er viktig når det er snakk om grupper som kan være ekstra sårbare.

- Vi krever at telefonselgere viser varsomhet overfor visse grupper. Gravide som blir oppringt om krybbedød er et eksempel på en slik gruppe, sier juristen.
Riset bak speilet i denne sammenhengen er Forbrukerombudets mest tungtveiende sanksjonsmulig, nemlig tvangsgebyr hvis ikke foreningen rydder opp.
- Vi kan opprette forbudsvedtak mot denne markedsføringen, og ilegge et tvangsgebyr. Det kan være på opptil flere hundre tusen kroner. Det høyeste tvangsgebyret Forbrukerombudet har ilagt, er så vidt jeg vet 750.000 kroner, sier Åril.
[link=http://www.aftenposten.no/spesial/redirect/?id=1640725]80 % ga barneinfo til Sandvik Forlag[/link]
[email=dag.yngve.dahle@aftenposten.no]Har du blitt oppringt av denne foreningen?[/email]

Siste spekulasjonsnytt:

Har hørt at det kanskje kan være den apotekpakken som 'selger' infoen til LUB. Man må jo registrere seg får å få den og det er det jo ingen ikke- gravide som kan få tak i den pakken.

Noen med en liten Nancy Drew i magen som har lyst til å sjekke opp dette tipset?

ORIGINAL: Blaze79

Siste spekulasjonsnytt:

Har hørt at det kanskje kan være den apotekpakken som 'selger' infoen til LUB. Man må jo registrere seg får å få den og det er det jo ingen ikke- gravide som kan få tak i den pakken.

Noen med en liten Nancy Drew i magen som har lyst til å sjekke opp dette tipset?

er ikke så flink....(likte hardy guttene bedre)

ORIGINAL: ~LilleBlomsterAssa~

er ikke så flink....(likte hardy guttene bedre)

Hardy guttene, ja. Vekker minner[:D]

kjenner mangen som har blitt oppringt, og de er ikke medlem avbabyverden.[8|]

Back
Topp