Lammestek - farlig?? El bare godt?

Tante Catti

Elsker forumet
MAI 2013
Skal få servert lammekjøtt i morgen...hvordan bør dette behandles før jeg kan spise det? Bør jeg ikke spise det i det hele tatt? Hvor kan jeg lese om dette i så fall?? [8|]

Anyone??[8|][8|]

nå vet jeg ikke dette, men jeg har ALDRI hørt snakk om at vi ikke kan spise lammekjøtt?? og lammekjøtt er jo gjennomstekt som regel, kanskje litt rosa?? Men jeg hadde spist og kost meg med god samvittighet [:)] Lammelår og lam generelt er snadder. Kos deg!

Vis den ikke er helt gjennomstekt er det bare for deg og spise uti kantene, der er den som regel helt stekt. Er sånn vi gjør det her hjemme
[:D]

Jeg lagde dette for ikke så lenge siden, men valgte å spise de bitene som var best stekt, da jeg har hørt at man skal spise gjennomstekt kjøtt :) NYDELIG :)

Det var jordmor som sa noe om at jeg burde holde meg borte fra det el lign.

Flott! Takk [:)]

Du er en racer på nettet Vugge [:D][:D]

Satser på at jeg allerede har hatt tokso...ose greiene, siden vi har hatt katter fra jeg var liten

Legen tok en slik i uke 12, men så var jeg hos jordmor i uke 18,
så da skal jeg ikke til legen igjen før uke 22... [;)]

Hvis den har vært fryst er det vel ikke noe problem?

Vi hadde stek i forrige uke- elg riktignok, men den hadde vært fryst og jeg spiste den rosa med god samvittighet!:)

ORIGINAL: Tante Catti

Det var jordmor som sa noe om at jeg burde holde meg borte fra det el lign.

jeg også har fått beskjed av jordmor og legen, om å holde meg unna rått kjøtt (eller kjøtt du ikke vet hvordan er tilbredt) og katter faktisk, av alle ting.. hehe... jeg var visst ikke vaksinert for noe greier, så måtte holde meg unna. Jeg spiser det meste fortsatt, klart, bader kjøttet i blod, så holder jeg meg unna, men vanlig kjøtt spiser jeg med god samvittighet. [:D]

gjennomstekt..ellers går det bra å spise.

regner med at det står på helsekortet ditt.. de tar den testen første gang du er hos legen.. hvis du ikke har hatt den vil det så stå: Toxo T neg eller noe sånt - gjør iallefall på min. jordmor sa at en kan spise det så lenge ting er behandlet - kokt skinke feks. men ikke salami så mye. fordi en ikke skal spise rått kjøtt anbefales det å steke det skikkelig. Har hatt lammestek flere ganger hos mine foreldre og har ikke hatt noe problem enda, men det har også vært gjennomstekt så...

ORIGINAL: sicret

regner med at det står på helsekortet ditt.. de tar den testen første gang du er hos legen.. hvis du ikke har hatt den vil det så stå: Toxo T neg eller noe sånt - gjør iallefall på min. jordmor sa at en kan spise det så lenge ting er behandlet - kokt skinke feks. men ikke salami så mye. fordi en ikke skal spise rått kjøtt anbefales det å steke det skikkelig. Har hatt lammestek flere ganger hos mine foreldre og har ikke hatt noe problem enda, men det har også vært gjennomstekt så...

Legen sa jeg skulle få svar på prøvene neste gang jeg kom...men gleder mg til lammestek i ettermiddag [:D]

ORIGINAL: sicret

Legen sa jeg skulle få svar på prøvene neste gang jeg kom...men gleder mg til lammestek i ettermiddag [:D]

selv om du har katt så er det ikke nødvendigvis at du har hatt toxo... ei venninne av meg har hatt katt hele livet og hun hadde det ikke... ring legen på mandag og spør så vet du sikkert..

Det er ikke så sikker at du har hatt Toxoplasmose fordi om at du har hatt katter lenge. Har selv hatt katter i over 15 år og har ikke vært toxoplasmose smittet.
Lammekjøtt kan du bare spise, men det bør jo være gjennomstekt. Når det har vært fryst bety ikke dette at alle bakterier har blitt drept... ellers.... bare kose seg med det!!! [:D]

Lammesteken var grå-brun i fargen så jeg spiste med god samvittighet!!

Den smakte himmelsk!!!!!!!!!!! Fikk fløtepoteter, gulrøtter, blomkål,
rosenkål og en sinnsykt kraftig og god saus til [:D] Mmmmmmm.....

Det var verd å ta to porsjoner!! [8D] 

PS: Min far er kokk [;)]

så lenge den er gjennomstekt så er da vel alt i orden? lammekjøtt er ikke noe annaledes enn vanlig kjøtt, stekes det så er det trygt

GOdt det smakte[:D] jeg gleder meg til påskaften allerede, nam nam[:D]

ORIGINAL: denkulemage

så lenge den er gjennomstekt så er da vel alt i orden? lammekjøtt er ikke noe annaledes enn vanlig kjøtt, stekes det så er det trygt

Forstod på jordmor at lammekjøtt var litt mer risky enn annet...men who knows?? Spiste nå jeg da [8D]

ORIGINAL: denkulemage

Forstod på jordmor at lammekjøtt var litt mer risky enn annet...men who knows?? Spiste nå jeg da [8D]

hm.. det har jeg ikke hørt.. men jeg regner med at du hadde nok merket noe hvis det var feil type mat en spiser.. rart at lammekjøtt skulle vært noe forskjellig i forhold til andre type kjøtt.

fant en link til klikk. no hvor det nevnes hva en ikke bør spise.. ang dette temaet:
http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/article531201.ece

Flott! Takk [:)]

Du er en racer på nettet Vugge [:D][:D]

Satser på at jeg allerede har hatt tokso...ose greiene, siden vi har hatt katter fra jeg var liten

Hehe - jeg regnet også med at jeg har hatt tokosplasmose, men neida :)
Har hatt katt siden jeg var bitteliten og de har sovet i sengen min - ofte på puta min - så skal nok litt til på den fronten tror jeg da :)

matportalen.no kan du finne gode svar på hva man kan spise og ikke spise. men kos deg med lam [:D]yum yummi

Back
Topp