Lammeskinn?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Vasker man lammeskinn før bruk?
Kjøpte et hvitt lammeskinn igår, som har ligget lenge framme i butikken for alle å ta og stryke på. :p

Vil liksom ikke vaske det, men usikker siden baby skal ligge rett på det. Hva har dere gjort?

Og bruker dere det mest i vogn eller seng?

Jeg vasket lammeskinnet mitt siden det har vært pakket bort en stund og luktet litt innestengt. Det gikk helt fint å vaske det i maskin på ullvask med Milo, tørket det ute, og slengte det en halvtime i tørketrommelen med et par tennisballer til sist for å myke opp selve skinnet litt. Jeg har ikke brukt det enda, venter til det blir litt kaldere i været.

Mine to kom så og si rett fra butikk til bruk og jeg vasket de ikke.
Det som lå i stua hadde jeg et pledd oppå for å hindre at det samlet støv bare.

Mine to kom så og si rett fra butikk til bruk og jeg vasket de ikke.
Det som lå i stua hadde jeg et pledd oppå for å hindre at det samlet støv bare.
Takk for svar! :)
Men var de pakket i plast fra butikken? Mitt var ikke pakket inn.
Mener å ha hørt at ull er antibakterielt i seg selv, og vil jo nødig vaske mer enn det som trengs. Men vasket jo madrasstrekket, og der har man jo laken over i tillegg. Ullet blir jo nærkontakt med baby uten laken over. Hmm. :confused:

Jeg vasket lammeskinnet mitt siden det har vært pakket bort en stund og luktet litt innestengt. Det gikk helt fint å vaske det i maskin på ullvask med Milo, tørket det ute, og slengte det en halvtime i tørketrommelen med et par tennisballer til sist for å myke opp selve skinnet litt. Jeg har ikke brukt det enda, venter til det blir litt kaldere i været.
Tørketrommel ja. Har jo ikke det jeg! :p
Men måtte du børste det eller noe?
Jeg har korthåret lammeskinn, så jeg trenger kanskje ikke det?

Tørketrommel ja. Har jo ikke det jeg! :p
Men måtte du børste det eller noe?
Jeg har korthåret lammeskinn, så jeg trenger kanskje ikke det?

Jeg har ikke børstet det. Det var egentlig veldig fint etter vask og tørk, bare bittelitt stivere i skinnet. Jeg kunne fint brukt det uten å hatt det i tørketrommelen, det var bare for å få det ekstra mykt igjen.

Takk for svar! :)
Men var de pakket i plast fra butikken? Mitt var ikke pakket inn.
Mener å ha hørt at ull er antibakterielt i seg selv, og vil jo nødig vaske mer enn det som trengs. Men vasket jo madrasstrekket, og der har man jo laken over i tillegg. Ullet blir jo nærkontakt med baby uten laken over. Hmm. :confused:

Mitt var ikke pakket inn i butikken nei. :)
Bare banket det/ ristet det litt ute jeg. Synes helt ærlig det blir litt vel hysterisk å skulle vaske alt fra nye madrasser, puter, dyner osv. Nytt sengetøy og klær vasker jeg såklart for å skylle ut farge.

Da jeg fikk berta i 09 hørte jeg aldri spørsmål om å vaske så mye som man ''skal'' i dag.
Her hjemme duger det med normal hygiene. Jeg har husvask en gang i uka som de fleste andre og støv florerer jo rundt i alle hus uansett så det blir jo umulig og holde alt borte selv om det kommer en baby i hus.

Jeg har troen på at om alt er sterilt rundt babyen så vil det kun bidra til elendig immunforsvar i leveårene fremover.
Ser dette selv hos ei venninne som har totalt støv på hjernen - alltid syke barn.

Tenk bare f.eks om man ammer. Da er man i kontakt med brystene som baby putter i munn - man vasker så klart hender og jeg bruker antibakteriell før jeg tar meg der i forbindelse med amming - men likevell er det tusenvis av bakterier under neglene våre. Det er jo med på å bygge opp for babyen senere i livet og gjøre h*n resitent. :)

Bruk sunn fornuft så kommer du langt :)

Ville vasket det ja. Det tåler det. Men lurt å ha et putetrekk eller klut under hodet til babyen ellers må du fort vaske det veldig ofte.

Jeg vasket nytt lammeskinn på 30 grader ullvask med Milo. Var ikke pakket inn da vi fikk det, bare lagt løst i eska sammen med andre ting vi hadde bestilt.

Hvordan har du vasket ditt? Kaldt/håndvask ullprogram, eller ull 30 grader? Tøymykner?
Finnes eget vaskemiddel for lammeskinn. Eller så kan du fint bruke litt milo. Ikke skyllemiddel. Ikke så mye såpe og ekstra skylling. Tar det på håndvask eller Ullvask 30 grader.

Back
Topp