Laminat eller Parkett?

Cameleon

Gift med forumet
Hva har du, og er du fornøyd??

Vi er usikker på hva vi skal ha i nye huset.
Har Parkett nå, men er ikke fornøyd! Det blir aldri rent! :s Samme hvor mye jeg rengjør, blir det ikke bra! Og det blir hakk bare jeg mister ned en gaffel! ;p

Hadde laminat før, og var fornøyd med det, men det er jo kaldere å gå på..?

Er så usikker! Har en følelse av Parketten som ligger i huset nå, er en billig type, så om vi legger litt mer i det, kanskje vi blir mer fornøyd? Men vi har to hunder, og klørene lager striper bare de tasser over gulvet..

Hjelp! Jeg trenger synspunkt!

vi har kjøpt den som heter "Kährs eik verona city 2-stav matt lakk børstet" ellerno.hehe. den er jo altså da børstet, sånn at trestrukturen kommer fram og da er mykveden børstet vekk, så den er mye hardere og tåler mer, og den er lakkert med matt lakk som har herdet i sånne tannlegelys, så den tåler ekstremt mye mer enn vanlig lakk! pluss at når trestrukturen kommer fram, så blir jo overflaten litt ruglete, sånn at da synes ikke hakk noe særlig! Kährs kan også komme og bare bytte ut den ene staven hvis det virkelig skulle gå galt:) 30 års garanti!:)
laminat er kaldt, uansett hvor mye de skryter av de nye, og selv om mange er flotte så blir det aldri så vakkert som ekte tre, synes jeg da:) men jeg er sånn som må vite at det er ordentlig tre før jeg er fornøyd:) tenk også på små, barbente barneføtter på sommeren. laminaten er kald midt på sommeren også..

Jeg liker vel egentlig parkett best. Men med hund i huset er det kanskje ikke så lurt? Der vi bodde før hadde vi parkett kun på soveromma. Dit vi skal flytte nå er det parkett i hele huset. Den virker bra. Jeg vet ikke åssen parkett det er siden det er konsmohus som har gjort gulvet. Vet bare at det er eik. Men mi mor har nettopp fått lagt en litt billigere variant, og der kommer det fortere hakk i gulvet.

kan legge til at den vi har koster ca 500 prkvm, men er verdt det å legge litt ekstra i gulv:) det er som et møbel som blir der for alltid! parkett kan også både slipes og / eller lakkes på nytt, mens laminat må an bytte helt ut hvis noe skjer!
forhandler mener at en hun skulle kunne spinne på denne. men vi så også på heltre plankegulv i hvitlakkert eik, det var også børstet inn til hard-veden og skulle tåle enda mer!! ikkeno problem med hund:)

Vi har laminat, og det blir virkelig ALDRI rent...
jeg var så IDIOT og vaska gulvet med grønnsåpe EN gang, og da var det gjort gitt..
blir aldri blankt og flekkfritt igjen etter det (fordi det danner seg en fetthinne tror jeg), dersom du tar på gulvet med hendene, eller f.eks går barbeint, så blir det fettflekker som ikke går bort igjen! Tro jeg har prøvd alt mulig snart, Ajax, Zalo, laminatvask, you name it.. neste steg for meg blir å vaske det ned med rødsprit, og håpe på at det gjør nytta..

Så jeg vet neimen ikke hva jeg skal anbefale, for min erfaring er at laminaten er noe dritt å få rein, men samtidig så tåler den jo endel da. Men hvis du får en ripe, så går den jo aldri bort igjen, og jeg skal love deg at en ripe i laminaten er MYE verre enn en ripe i parketten (i alle fall hvis du skal ha litt mørk laminat, for "innvendig" er det ganske lyst materiale).

Når det gjelder temperaturen så har vi varmekabler, så der kan jeg nok ikke hjelpe deg [;)]

Lykke til med valget

Takk for svar jenter!!

Hadde egentlig bestemt meg for laminat jeg, med tanke på bikkjene! Men jeg er usikker! Dere virker så fornøyd med Parkett, mens andre jeg snakker med ikke er det..! Så vanskelig!

Jeg føler erfaringene mine med parkett blir feil å bruke, siden dette MÅ være noe billig skvip! (den er jo helt håpløs, og det må finnes bedre alternativer til Parkett!)

Men.. jeg sliter med å få det til å se reint ut jeg..? Har dere med parkett det problemet? Med laminat var det bare å sveipe over gulevet med en mopp, og gulvet skinte som en sol, mens med denne eikeparketten, setter ALT seg, og Jeg må SKRUBBE, likevell ligger det er lag med skit over, konstant..! [&:]

aldri slitt med å få den rein, bruker litt grønnsåpe i feks eller parkettvask:) er stor forskjell på overflatenepå billig og dyr! og velger du en børstet og matt så synes mye mindre enn hvis du velger blank og glatt parkett! og velg en som ikke er for mørk, da synes alt mulig på den !:)

Jeg skal uansett ha valnøtt, da trappen og kjøkkenet blir i samme farge. (jeg synes ikke lyst tre er så fint, har eik nå, og er leeei av den fargen!)

Hadde mørk laminat i forrige leiligheten, og vasker like ofte på eikeparketten her som laminaten der..

Men det er et poeng, med ripe i laminat forsvinner ikke... Mens med parkett kan man pusse ned..

Hmm, de jeg har snakket med som har matt parkett, synes det var bedre med blank..? Uff, jeg er helt tom når det gjelder forskjeller på parkett! Bra vi har god tid å tenke oss om på! Og ikke minst forstå forskjellene!

[:D]
takk for at dere deler erfaringene jenter! Setter pris på det!

å? jøss, merkelig, har aldri i mitt liv møtt noen som synes det er enklere å holde en blank parkett fin...alt synes jo på den! men det er jo sikkert litt ut fra bruk da.. vi har jo ikke hund, men en to-åring;)

Ja,sikker noe med bruk.
Er iallefall greit å høre at du har motsatt erfaring!

... Vi får jo håpe det kommer småtasser etterhvert med oss også! [:D]

Ja, det får vi håpe!:) for de små er iallefall laminat knallkaldt sånn å leke på og gå barføtt på og sånn da.. men er ok i forhold til hakk. personlig vil jeg heller ha et skikkelig tregulv med hakk, enn et laminatgulv som er kaldt, plastikaktig og uten hakk. men går man litt opp i pris på laminaten så er det jo masse som ser fint ut da:) gøy å dele litt erfaringer ja!n skulle vært flere her inne:)

har selv både, dyr laminat, billig laminat og parkett(tror det er en middels dyr, men har liggi her noen år). den billige laminaten på ene soverommet er helt håpløs, ble lagt like før vi flytta hit for 1,5 år siden, og er store sprekker i skjøtene allerede. om vinteren er det så kaldt å gå på at jeg har ullsokker vedsidenav senga som jeg tar på før jeg trår på gulvet(16-17 grader på soverommet, så ikke så kaldt syns jeg). på det andre soverommet har vi alloc original trend skipsgulv med olja overflate, det er kjempe fint, varmere å gå på og generelt veldig fornøyd med det. i stua har vi parkett, syns parkett er penest og best å gå på, men blir veldig fort riper og hakk i det(de dyrere er jo såklart bedre).skal legge det dyre laminatgulvet i hele huset, skal leie det ut etterhvert, da må vi ha noe som tåler mye og varer lenge. er høytrykkslaminat så har en veldig sterk overflate, og aluminiumskjøter istedefor bare freste spor, det sitter mye bedre og sklir ikke fra hverandre, er også ferdig med underlag som er lydempende og isolerende. og 25 års garanti.

tror jeg ville dratt rundt på noen byggevareforretninger og sett litt på forskjellige alternativer.
lykke til med valg. husk å legge inn bilder når det er lagt da[:D] nysgjerrig veit du[:D]

jar parkett nede og laminat oppe. Pakett er mye lunere, men laminaten tåler mere...forekker parkett

ORIGINAL: MissFat

Kan hvertfall si at om du først vasker laminat med salmiakk for å få bort evt fettmerker, også vann. Deretter Pledge Hårdglans fra Jonhsen tipper jeg det blir fint.

Vi har bodd i leiligheten i 5 år, og det var først når jeg brukte dette at gulvet ble rent. Og det var til klargjøring og salg av boligen.... Først tar man bare middelet på en fuktig klut på gulvet, de gangene etter bruker man det som vaskemiddel i vannet for å beholde glansen og tar det "reint" innimellom og gnir over.

Helte veldig mot at parkett var best, og ville bytte ut i huset vi har kjøpt. Men vært veldig fornøyd med laminaten etter at jeg endel fikk den ren. Og det blir ikke så lett riper med unger som jeg ser mange med parkett har. Det jeg aller aller helst ville hatt er gammel tr-plank gulv som min far har i huset fra 50 tallet. DET er gulv det!!!

Hvor får man kjøpt denne Pledge Hårdglans? Og skal det funke på alle typer laminat?

Ikke lett...Jeg tror vi ender på mattlakert "hvit" eik i gang (ikke yttergang, der blir det fliser) kjøkken, stue og loftstue. Og så tror jeg det blir laminat på soverommene. Hvertfall de som skal bli barnerom/lekerom..

vi har parkett og er fornøyd med det:) liker ikke laminat så godt jeg[:D]

takk for at dere deler erfaringene deres jenter! [:D]

Back
Topp