Laktoseintolleranse

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
I forbindelse med laktosesensitivtet lurer jeg på hva dere anbefaler for å passe på at man får i seg nok av viktige næringsstoffer?

Spesielt når sensitiviteten er såpass ille at selv laktoseredusert melk o.l. produkter reageres på.

Vil det forøvrig være problematisk for barnet under amming om mor får i seg laktose når hun ikke tåler det?
 
Hei!

Takk for spørsmålet.

Når man ikke tåler melk har man enten laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi. Melkeproteinallergi er vanligst hos små barn, da de fleste vokser av seg dette før skolealder. Men, det innebærer et strengt kosthold hvor all melk og alle meieriprodukter må unngås. Det vil for dem med melkeproteinallergi være nødvendig med tilskudd av blant annet jod og kalsium.

Ved laktoseintoleranse er det melkesukkeret man reagerer på, og et kosthold med lite laktose vil gjøre at symptomene forsvinner. Det finnes i dag en rekke ulike laktosefrie produkter å velge i, som kvarg, yoghurt, syrnet melk, rømme, melk og fløte. Disse produktene inneholder like mye jod som produktene med laktose, så de er gode kilder til jod. For gravide anbefales det å få i seg 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen (dette gjelder både vanlige produkter og laktosefrie produkter).

Dersom du også reagerer på laktosefrie produkter vil jeg anbefale deg å kontakte legen din, da det ikke kan være snakk om laktoseintoleranse.

Det er ikke problematisk for barnet som ammes at mor får i seg laktose selv om hun ikke tåler det. Laktosen vil gi den laktosintolerante moren forbigående mageplager, men dette har ikke noe å si for babyen. Faktisk er det høyere innhold av laktose i morsmelk enn i kumelk, så alle små babyer tåler laktose.

Lykke til!
 
Sånn i tilfelle noen skulle lure, så reagerer jeg på enkelte laktosereduserte produkter, om mengden blir for stor i løpet av en kort tidsperiode eller de kombineres med enkelte typer annen mat.

Jeg hadde selvsagt satt pris på om produkter ut over meieriprodukter ble foreslått.
 
Skjønner!

Det er spesielt kalsium og jod vi får fra meieriprodukter.

Kalsium finnes også i grønne grønnsaker, mandler, sardiner og sesamfrø, og er i tillegg tilsatt i enkelte plantedrikker. Får du i deg lite melk og bruker lite av disse matvarene kan det være smart å ta et tilskudd av kalsium. Dette fordi kalsiumbehovet er økt i graviditeten og under amming, blant annet for at barnet skal bygge et sterkt skjelett.

Jod finner vi mye av i hvit fisk. Spiser du hvit fisk til middag noen ganger i uken, og bruker litt fiskekaker og fiskepudding for eksempel til pålegg, så vil du sannsynligvis kunne få nok jod. Det er også en del jod i egg. Det er egentlig ingen andre matvarer som gir oss jod. Så spiser du ikke nok av disse matvarene, eller bruker melk og meieriprodukter, kan det være smart å ta tilskudd av jod. Jod er nødvendig for utviklingen av blant annet nervesystemet til barnet.

Håper dette var svar på spørsmålet ditt!
 
Prøvd havremelk? Det er den beste erstatningen for melk i matlaging synes jeg. Funker også å drikke, men spesielt godt er det ikke [emoji4]
Jeg blir også dårlig hvis det er for mye over en periode, og da blir jeg spesielt dårlig av syrnede produkter.
 
Takk
 
Prøvd havremelk? Det er den beste erstatningen for melk i matlaging synes jeg. Funker også å drikke, men spesielt godt er det ikke [emoji4]
Jeg blir også dårlig hvis det er for mye over en periode, og da blir jeg spesielt dårlig av syrnede produkter.

Havredrikk kan brukes i matlaging og drikkes etc. dersom man ikke tåler melk, ja. Havredrikk er tilsatt kalsium og vitamin B12, men den er ikke tilsatt jod. Så jod må man da få fra fisk og egg, eller ta tilskudd av. Jodbehovet er økt i graviditeten.
 
Prøvd havremelk? Det er den beste erstatningen for melk i matlaging synes jeg. Funker også å drikke, men spesielt godt er det ikke [emoji4]
Jeg blir også dårlig hvis det er for mye over en periode, og da blir jeg spesielt dårlig av syrnede produkter.
Jeg bruker mest kokosmelk for tiden faktisk, i endel matlaging.
Laktoseredusert melk er så søt at jeg ikke liker å bruke den i matlaging. Har prøvd å feks lage fiskesuppe med laktoseredusert fløte og den ble alt for søt.
Bedre å begrense inntaket og heller "spare" laktose til når man vil ha det. (Og i nødsituasjoner bruke produkter som lactrase)
 
Kokosmelk kan fint brukes i matlaging, men denne er ikke tilsatt hverken kalsium, jod eller vitamin B12, så det er greit å vite at man må få disse næringsstoffene fra andre matvarer eller kilder.

Den laktosereduserte melken er søtere enn vanlig melk i smaken, men den laktosefrie melken (og fløten) har ikke søtere smak enn vanlig melk og skal derfor fint kunne brukes i supper og sauser.
 
Kokosmelk kan fint brukes i matlaging, men denne er ikke tilsatt hverken kalsium, jod eller vitamin B12, så det er greit å vite at man må få disse næringsstoffene fra andre matvarer eller kilder.

Den laktosereduserte melken er søtere enn vanlig melk i smaken, men den laktosefrie melken (og fløten) har ikke søtere smak enn vanlig melk og skal derfor fint kunne brukes i supper og sauser.
Hvilke melkeprodukter inneholder jod? Hva ER det egentlig, og hva er det godt for? Synes bare jeg ser produkter som reklamerer med at det ikke er jod i det
 
Alle meieriprodukter inneholder jod, men i litt ulike mengder. Det er aller mest i brunost og prim, også mye i melk, syrnet melk og yoghurt og tilsvarende, og minst i gulost. Hvit fisk og produkter av hvit fisk inneholder også mye jod, og egg har også en del.

Jod er et sporstoff som er med og regulerer stoffskiftet vårt, og det er nødvendig i fosterutviklingen, blant annet for utviklingen av hjernen og nervesystemet til barnet i magen.

En ny rapport viser at mange norske gravide får for lite jod, og dette kan altså være uheldig for barnets utvikling. Fordi det er så få matvarer det er jod i, er det spesielt viktig at vi spiser disse matvarene, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at vi kan få for lite jod.

Håper dette hjelper litt på veien!
 
Back
Topp