Laktose i kremost?

• Trådstarter Trådstarter B
  • Opprettet Opprettet

B

Elsker forumet
Det nærmer seg barnebursdag i huset, og vi får fullt hus! Jeg vet at en av de voksne ikke tåler laktose, vil hun kunne spise gulrotkake med ostekrem? Leser på nett at det er veldig lite i kremost, og kommer kanskje an på om det er en intoleranse eller allergi? :-) det er oppskrift fra det søte liv, så ikke smør men olje i røra.

Begynner å stresse nå, alle gjestene kommer, 7 barn med minst én voksen, og vil så gjerne at alle skal trives og ha noe de kan spise. :-) tenkte derfor på en sjokoladekake til barna, og gulrotkake til de voksne, pluss boller. (Alle får selvsagt spise hva de vil)

Det nærmer seg barnebursdag i huset, og vi får fullt hus! Jeg vet at en av de voksne ikke tåler laktose, vil hun kunne spise gulrotkake med ostekrem? Leser på nett at det er veldig lite i kremost, og kommer kanskje an på om det er en intoleranse eller allergi? :) det er oppskrift fra det søte liv, så ikke smør men olje i røra.

Begynner å stresse nå, alle gjestene kommer, 7 barn med minst én voksen, og vil så gjerne at alle skal trives og ha noe de kan spise. :) tenkte derfor på en sjokoladekake til barna, og gulrotkake til de voksne, pluss boller. (Alle får selvsagt spise hva de vil)

Ja, det er masse. Jeg blir dårlig hvertfall. Det er bare helt hard ost type gulost som er innafor for min del.
Men du kan bruke laktosefri Philadelphia, den smaker helt som vanlig :) eller PåMackan fra oatly, den er vegansk/melkefri.

Berit Nordstrand smøremyk smør er veldig godt melkefritt smør som passer godt i type glasur, melkefri Melange passer godt i røre synes jeg. Eller nøytral olje.
Jeg lager glasur til gulrotkake med Laktosefri Philadelphia, Laktosefri kremfløte, melis og Berit Nordstrand smør. Eller meierismør går ogås fint for meg for det er det veldig lite laktose i, men spør isåfall personen om dette :)

Ja, det er masse. Jeg blir dårlig hvertfall. Det er bare helt hard ost type gulost som er innafor for min del.
Men du kan bruke laktosefri Philadelphia, den smaker helt som vanlig :) eller PåMackan fra oatly, den er vegansk/melkefri.
Aha, takk for svar! Leste en plass at det er lite i det, men hva det er nok for en reaksjon er jo der kjedelig. Visste om vanlig ost, men ante ikke om kremost kanskje også var laget slik at den var naturlig laktosefri. En den laktosefri kremosten lik i konsistens ca? For da kan jeg lage med den. :-) Er jo smør eller melk i nesten all slik bakst, men kom på gulrotkake fordi jeg vet den er uten smør i røra.

Aha, takk for svar! Leste en plass at det er lite i det, men hva det er nok for en reaksjon er jo der kjedelig. Visste om vanlig ost, men ante ikke om kremost kanskje også var laget slik at den var naturlig laktosefri. En den laktosefri kremosten lik i konsistens ca? For da kan jeg lage med den. :) Er jo smør eller melk i nesten all slik bakst, men kom på gulrotkake fordi jeg vet den er uten smør i røra.
Her er en oversikt over laktoseinnhold i ulike typer produkter. Det er et litt stort intervall på kremost, men for de kremostene med mest laktose i er det faktisk mer laktose per 100 gram enn det er i vanlig melk.

• Wow
Reactions: B
Her er en oversikt over laktoseinnhold i ulike typer produkter. Det er et litt stort intervall på kremost, men for de kremostene med mest laktose i er det faktisk mer laktose per 100 gram enn det er i vanlig melk.

Iiilk! Det er derfor jeg spør her og ikke stoler på Google! Jeg vet liksom ikke hvor mye som er mye for en som ikke tåler. Men skal nok klare å lage den kaka. :) Haha, ser for meg det skal bli min spesialitet når ungene begynner på skole og vi skal stille med kake til diverse: å bake kaker uten laktose og også evt gluten. :) synes det er viktig alle kan finne noe å kose seg med hvis de vil.

Aha, takk for svar! Leste en plass at det er lite i det, men hva det er nok for en reaksjon er jo der kjedelig. Visste om vanlig ost, men ante ikke om kremost kanskje også var laget slik at den var naturlig laktosefri. En den laktosefri kremosten lik i konsistens ca? For da kan jeg lage med den. :) Er jo smør eller melk i nesten all slik bakst, men kom på gulrotkake fordi jeg vet den er uten smør i røra.

Ja den laktosefrie Philadelphiaen og vanlig kjenner ikke forskjell på :) lik i smak og konsistens, sammen med fløte. Er større forskjeller når det kommer til veganske/melkefrie alternativer synes

• Liker
Reactions: B
Ja den laktosefrie Philadelphiaen og vanlig kjenner ikke forskjell på :) lik i smak og konsistens, sammen med fløte. Er større forskjeller når det kommer til veganske/melkefrie alternativer synes
Supert!! Har hørt en del sier laktosefri fløte er søtere, vet du noe om det? Pavlova feks, er jo en kake som fint kan lages laktosefri.

Supert!! Har hørt en del sier laktosefri fløte er søtere, vet du noe om det? Pavlova feks, er jo en kake som fint kan lages laktosefri.

Mannen er fløteentusiast og han smaker ikke forskjell på vanlig og LF. Lenge siden jeg har smakt på den vanlige, men der kan du bare smake til med sukker underveis.
Vegansk fløte derimot synes jeg kan være så søt at man nesten ikke skal sukre, mens laktosefri fint kan ha et par teskjeer sukker i seg :)

Mannen er fløteentusiast og han smaker ikke forskjell på vanlig og LF. Lenge siden jeg har smakt på den vanlige, men der kan du bare smake til med sukker underveis.
Vegansk fløte derimot synes jeg kan være så søt at man nesten ikke skal sukre, mens laktosefri fint kan ha et par teskjeer sukker i seg :)
Ok, lurt å smake til da! Jeg er sikker på jeg kommer å bli den som baker laktose og glutenfritt til div, for jeg synes det er helt greit! :-)

Iiilk! Det er derfor jeg spør her og ikke stoler på Google! Jeg vet liksom ikke hvor mye som er mye for en som ikke tåler. Men skal nok klare å lage den kaka. :) Haha, ser for meg det skal bli min spesialitet når ungene begynner på skole og vi skal stille med kake til diverse: å bake kaker uten laktose og også evt gluten. :) synes det er viktig alle kan finne noe å kose seg med hvis de vil.
Litt av vanskelighetene er vel at det er ganske individuelt hvor mye hver enkelt tåler. Så om man lager til noen man ikke kjenner så godt så er nok det tryggeste å satse på helt laktosefritt.

Ok, lurt å smake til da! Jeg er sikker på jeg kommer å bli den som baker laktose og glutenfritt til div, for jeg synes det er helt greit! :)

Det er ikke så altfor komplisert når man har funnet et par oppskrifter som fungerer. Generelt lar jeg kakerøre som skal være glutenfrie være litt mer flytende enn om jeg bakte med hvetemel. Da blir det ikke tørt. Har brukt trinesmat sin oppskrift a la R.o.o.M eller noe sånt (fant den på nettet for mange år siden) og følger den som vanlig, men bytter hvetemel med lys glutenfri melblanding fra Toro. Men bruker litt mindre mel enn det som står oppgitt evt legger til litt mer væske. :)

Ok, lurt å smake til da! Jeg er sikker på jeg kommer å bli den som baker laktose og glutenfritt til div, for jeg synes det er helt greit! :)
Vi har allergi mot egg og peanøtter i familien, så det blir nok noe vi må belage oss på å ha med i sånne situasjoner. Vi hadde allergi mot melkeprotein (og da funker ikke laktosefritt heller) en stund, men det er vi kvitt virker det som. Så får vi se hvordan det blir med neste barn..

Vi har allergi mot egg og peanøtter i familien, så det blir nok noe vi må belage oss på å ha med i sånne situasjoner. Vi hadde allergi mot melkeprotein (og da funker ikke laktosefritt heller) en stund, men det er vi kvitt virker det som. Så får vi se hvordan det blir med neste barn..

Kupper tråden litt :p
Antar det gjelder barnet født i 2020 - når vokste hen av seg mpa?

Kupper tråden litt :p
Antar det gjelder barnet født i 2020 - når vokste hen av seg mpa?
Vi fikk positivt utslag på prikktest ved 8 mnd og negativ når vi testa igjen ved 14 mnd. Da innførte vi sakte men sikkert melk, først for meg som amma og så etterhvert rett til barnet når det gikk bra at jeg spiste og drakk en del melk.

Vi fikk positivt utslag på prikktest ved 8 mnd og negativ når vi testa igjen ved 14 mnd. Da innførte vi sakte men sikkert melk, først for meg som amma og så etterhvert rett til barnet når det gikk bra at jeg spiste og drakk en del melk.

Ah ble ikke utslag her oå prikktest, men hun har reagert ved introduksjon. Sist i november. Skal prøve igjen nå snart. Hun bli 2 år i mars så håper hun kan ha vokst det av seg. :)
Både min mor og jeg hadde mpa som babyer, moren min ganske plaget med store magesmerter hele barndommen (lite fokus på melkeallergi den gang dessverre), og der har gårt over til følsomhet for laktose nå som vi er voksne. MEN sønnen min på 5 år har aldri hatt et eneste mageproblem, han har nok arva farens tarmer :) så begge unger trenger ikke få det!

Ah ble ikke utslag her oå prikktest, men hun har reagert ved introduksjon. Sist i november. Skal prøve igjen nå snart. Hun bli 2 år i mars så håper hun kan ha vokst det av seg. :)
Både min mor og jeg hadde mpa som babyer, moren min ganske plaget med store magesmerter hele barndommen (lite fokus på melkeallergi den gang dessverre), og der har gårt over til følsomhet for laktose nå som vi er voksne. MEN sønnen min på 5 år har aldri hatt et eneste mageproblem, han har nok arva farens tarmer :) så begge unger trenger ikke få det!
Håper hun vokser det av seg snart. Og at min mini i magen ikke får allergier. Men skal nok være raskere ute med å kutte melk og evnt egg om det blir plager denne gangen.

Her vokste eldstemann det av seg når han var 4 år

Sånn til en annen gang, du får kjøpt laktosefri melk og smør så blir det greit lage hva som helst. Jeg laget alt jeg baker laktosefritt, null stress. Melkefritt og glutenfritt er mer krevende, særlig gluten for det krever at alle bakebollet og sånn et rent. Helt rent. Uten egg er jeg også ganske vant til å bake men det har heldigvis den aktuelle ungen min vokst av seg, lettere sånn.

Back
Topp