Laks :)

eelo

Blir kjent med forumet
Hei...

Har bare lyst å spørre om noe, er det farligt å spise laks til middag når en går gravid??hadde bare hatt så lyst på det til middag idag.....

Laks kan man vel spise? Så lenge den ikke er rå kanskje.. Laks er kjempesunt! :)

Laks kan du eta både som sushi og tilberedt

yr^ skrev:
Laks kan du eta både som sushi og tilberedt

Må den ikke varmebehandles? Betyr det at man kan spise røklaks? (trodde ikke man skulle det,men har ikke lest meg så veldig opp på det...)

Jordmora her seie du kan eta røykelaks så lenge den er nyåpnet og har god holdbarhetsdato. Evt frys det någen dagar fysste. Men dar e nok sikkert mange meiningar om det..
Eg ete d jaffal med god samvittighet.

Fra Matportalen:

Dette bør du unngå:

• Rakfisk (bakterier).
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer).
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer).
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer).
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer).
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer).
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer).

Unngå fisk og skalldyr fra visse havner, fjorder og innsjøer

Ferskvannsfisk og kvikksølvforurensing

Barn, gravide og ammende bør ikke spise brun krabbemat

Ikke spis fiskelever fra selvfangst

Vær spesielt oppmerksom på:

• Gravet eller røkt fisk bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier).
  • Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen over. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Riktig behandling av fisk til sushifra Mattilsynet(bakterier).

I love sushi, så disse anbefalingene liker jeg ;-)

Back
Topp