Laks, graviditet og barn

Skummelt!!!
Blir veldig glad for at jeg har hatt avsmak på fisk i svangerskapet, men hvis det stemmer så er det jo kjedelig for de som har spust mye fisk...

Jeg klarer ikke å ta det der for god fisk (høhø)..

Hva er verst? Ikke få i seg alle stoffene fisk gjør bra for oss eller få i oss LITT av det som kan muuuligens være farlig?! Overvekt hos barn. Ja da må man rett og slett se på kostholdet og drikkbare kcal.. Jeg syns det hele tiden kommer frem ting som ikke er bra samtidig som motstridende rapporter sier noe annet.

Jeg stoler mest på sunn fornuft=)

Ja, overvekt er nå én ting - det kan man til en viss grad følge med på.

Det jeg synes er mest skummelt (og som gjør meg noe paranoid) er det de skriver om DDT og andre miljøgifter, som kan virke inn på adferd, språkforsinkelser og slike ting.

Jeg pleier vanligvis ikke å bli skremt av sånt, og jeg stoler i aller høyeste grad på folkehelseinstituttet og myndighetene for øvrig, men når en seniorforsker står fram på denne måten (og får næringen såpass imot seg), så merker jeg at jeg blir veldig paranoid.

Enig! Jeg leste den i går da Morgenbladet dumpa ned i postkassa mi og ble veldig opprørt. I min forrige graviditet spiste jeg MASSE laks. Sikkert 2-3 ganger i uka hver uke. Både laksefilet som middag og sushi (med bare laksebiter, for å unngå fisketypene med kvikksølv, som tunfisk).

Denne graviditeten hadde jeg jo hyperemesis og kastet opp av fisk, så spiste NULL fisk i 4 måneder. Siden det har jeg spist laks som pålegg ca. én gang i uka (maks 100gram altså), og sushi kanskje 3 ganger totalt hele graviditeten.

Godt at dette kommer fram, får håpe kostholdsrådene oppdateres!

Da gjør det kanskje ikke noe at jeg har vært dårligere på å spise fisk i det siste? :p har alltid fisk minst en gang i uka, men siden laks er så dyrt har det blitt mye torsk faktisk...

Ja, overvekt er nå én ting - det kan man til en viss grad følge med på.

Det jeg synes er mest skummelt (og som gjør meg noe paranoid) er det de skriver om DDT og andre miljøgifter, som kan virke inn på adferd, språkforsinkelser og slike ting.

Jeg pleier vanligvis ikke å bli skremt av sånt, og jeg stoler i aller høyeste grad på folkehelseinstituttet og myndighetene for øvrig, men når en seniorforsker står fram på denne måten (og får næringen såpass imot seg), så merker jeg at jeg blir veldig paranoid.
Jeg klarer ikke å tro på det heller men mulig jeg er naiv? Jeg spiste mye laks i alle graviditene og alle 3 barna mine snakket godt og gikk før de var 1 år. Med alt som skjer i utvikling og kropp, vil nok gener stå sterkest. Men dette er jo tema som alltid vil ha flere sider av saken og som aldri vil bli ferdig diskutert. Interessante tema:)

Da gjør det kanskje ikke noe at jeg har vært dårligere på å spise fisk i det siste? :p har alltid fisk minst en gang i uka, men siden laks er så dyrt har det blitt mye torsk faktisk...

Ja, jeg spiser mye torsk sjøl, og skal fortsette med det. Jeg spiser imidlertid veldig mye rå salma, fordi det er så godt med sashimi, og har spist en del laks og ørret i kantina på jobb (selv om jeg egentlig ikke liker «behandla» rød fisk, men har tenkt at jeg burde siden det er så sunt ... Oh, the irony).

Ja, jeg spiser mye torsk sjøl, og skal fortsette med det. Jeg spiser imidlertid veldig mye rå salma, fordi det er så godt med sashimi, og har spist en del laks og ørret i kantina på jobb (selv om jeg egentlig ikke liker «behandla» rød fisk, men har tenkt at jeg burde siden det er så sunt ... Oh, the irony).

Sitat fra artikkelen:
«Siden hovedkilden er fisk, bør jenter spise mindre fet fisk til de har fått barna de vil ha, og mindre mager fisk mens de planlegger å bli gravide og under graviditeten. De ulike rådene skyldes at det er ulike miljøgifter med svært ulik halveringstid i ulike typer fisk.»

Dette tolker jeg som at du ikke bør spise så mye torsk heller...

Og når det gjelder ørret skal man helst holde seg helt unna i graviditeten fordi det er så mye kvikksølv i ørret (i motsetning til i laks).

Så moralen er, spis lite fisk generelt når man er gravid. Dessverre. For fisk er sunt og godt. Men nivået av både miljøgifter og tungmetaller (vi kan takke oss selv, menneskeheten altså) er så høyt at spesielt fruktbare kvinner, gravide, ammende og små barn bør spise begrensede mengder av så og si alt.

Makrell virker ganske safe da.

Her står det at ørret over 1 kg skal unngås: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Dette fordi stor fisk har spist mange flere små fisker og slik har kvikksølvmengden hopet seg opp. Det samme gjelder forøvrig tunfisk (de store brukes i sushi og skal unngås, mens bitttesmå brukes i hermetisk tunfisk og derfor er ikke kvikksølv et problem i hermetisk tunfisk!)

Vanskelig å vite om ørreten man spiser/kjøper er 1k eller mindre med mindre man kjøper en hel fisk. Så jeg har bare holdt meg unna

Jeg har ikke sett artikkelen før du postet den her på BV. Takk for at du gjorde det!

Sitter med en litt ekkel klump i magen nå, for jeg har spist masse laks og annen fisk gjennom svangerskapet ettersom at det er så godt opplyst over hvor "sunt" det er. Jeg synes artikkelen virket troverdig og når de har hatt studie på så mange som 26 000 individer, blir det vanskelig å si imot det.

Jeg skal hvertfall kutte ned på fisk-forbruket resten av svangerskapet. Leit at myndighetene har visst dette så lenge, men har ikke gjort noe med saken siden Norge tjener så mye penger at vi spiser (og eksporterer) fisk.

Jeg har ikke sett artikkelen før du postet den her på BV. Takk for at du gjorde det!

Sitter med en litt ekkel klump i magen nå, for jeg har spist masse laks og annen fisk gjennom svangerskapet ettersom at det er så godt opplyst over hvor "sunt" det er. Jeg synes artikkelen virket troverdig og når de har hatt studie på så mange som 26 000 individer, blir det vanskelig å si imot det.

Jeg skal hvertfall kutte ned på fisk-forbruket resten av svangerskapet. Leit at myndighetene har visst dette så lenge, men har ikke gjort noe med saken siden Norge tjener så mye penger at vi spiser (og eksporterer) fisk.
Enig!

Her står det at ørret over 1 kg skal unngås: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Dette fordi stor fisk har spist mange flere små fisker og slik har kvikksølvmengden hopet seg opp. Det samme gjelder forøvrig tunfisk (de store brukes i sushi og skal unngås, mens bitttesmå brukes i hermetisk tunfisk og derfor er ikke kvikksølv et problem i hermetisk tunfisk!)

Vanskelig å vite om ørreten man spiser/kjøper er 1k eller mindre med mindre man kjøper en hel fisk. Så jeg har bare holdt meg unna

Ja, tunfisk har jeg holdt meg unna. Tunfisk og kveite. Ørret hadde jeg ikke fått med meg (men jeg tror det har skjedd et par ganger, bare - det har skjedd oftere at jeg har trøkka i meg laks i kantina av ren samvittighet). Jeg har også holdt meg til kun laks når jeg har spist sushi.

Og ja, det kan se ut som at jeg ikke bør spise så mye torsk heller. Milde himmel - tre uker igjen av svangerskapet, liksom.

Helt enig - det virker veldig troverdig med antallet i studien, så den klumpen i magen har jeg og.

Spørsmålet nå er hva i svarte jeg skal gjøre med den pakka med salma jeg har i kjøleskapet og hadde tenkt til å lage sashimi av i løpet av helga ... :(

Ja, tunfisk har jeg holdt meg unna. Tunfisk og kveite. Ørret hadde jeg ikke fått med meg (men jeg tror det har skjedd et par ganger, bare - det har skjedd oftere at jeg har trøkka i meg laks i kantina av ren samvittighet). Jeg har også holdt meg til kun laks når jeg har spist sushi.

Og ja, det kan se ut som at jeg ikke bør spise så mye torsk heller. Milde himmel - tre uker igjen av svangerskapet, liksom.

Helt enig - det virker veldig troverdig med antallet i studien, så den klumpen i magen har jeg og.

Spørsmålet nå er hva i svarte jeg skal gjøre med den pakka med salma jeg har i kjøleskapet og hadde tenkt til å lage sashimi av i løpet av helga ... :(
Lag sashimi av den, del det med noen, også er det det siste laksemåltidet i graviditeten :)

Et par laksebiter fra eller til spiller ingen rolle. Jeg spiste en skive røkalaks på brødskiva i går. Mannen min spiste resten

Lag sashimi av den, del det med noen, også er det det siste laksemåltidet i graviditeten :)

Et par laksebiter fra eller til spiller ingen rolle. Jeg spiste en skive røkalaks på brødskiva i går. Mannen min spiste resten

<3

Ja, jeg får gjøre det, selv om det sikkert blir med en viss bismak. Mtp. den artikkelen bør jeg jo holde meg unna så lenge jeg ammer også, så det er lenge til jeg kan spise sashimi og sushi igjen, i så fall!

<3

Ja, jeg får gjøre det, selv om det sikkert blir med en viss bismak. Mtp. den artikkelen bør jeg jo holde meg unna så lenge jeg ammer også, så det er lenge til jeg kan spise sashimi og sushi igjen, i så fall!
Om du holder deg helt unna laks osv. ellers kan du vel sikkert spise det sånn 1 gang i mnd. eller noe. Alt i moderasjon..

Men jo mindre jo bedre selvfølgelig :)

Se her ja.. Jeg spiser ikke kjøtt, men spiser mye fisk og skalldyr.. Nå har jeg hatt avsmak på laks hele graviditeten, så har vel bare spist en laksefilet disse mnd.. men torsk og andre typer hvit fisk har det jo blitt spist en del av.. samt en god del skalldyr..

Har fått mye skryt av helsevesen da for at vi spiser så mye fisk, ironisk nok..

Har heldigvis bare spist fisk i ny og ne da jeg sliter så med stekeosen og lukten av fisk på hender osv. Følte meg så flink da jeg byttet ut burgeren med en salmaburger i forrige uke, men det skulle jeg da helst ikke gjort :meh::eek: Skal ikke være lett det her..

Huff ja, likte ikkje å lese dette! Har ete ein del laks til middag og makrell i tomat til lunsj omtrent hver dag! Hadde planlagt laks til middag på fredag men så las eg artikkelen og så blei det kylling istedet, Haha, men seriøst frustrerende med så sprikende meninger..

Back
Topp