Laks - ørret

Mammapaany

Forelsket i forumet
Leser at man ikke skal spise ørret som er over 1 kg.. gjelder dette laks også?

Har veldig lyst å grille hel laks en dag, er så nydelig vær! Men ble brått usikker..

Kveite er vel en saltvannsfisk og den er ikke ok.

Iflg helsedirektoratet skal man ikke spise Blåkveite over 3 kilo. Og eksotiske fisker som hai, skater, sverdfisk og fersk tunfisk.

Det jeg mente med saltvann var at oppdrettslaks og sjøørret er OK, og det er vel det som spises desidert mest av.

Følg matportalen. Det er godt begrunnet alle rådene der :) Laks er trygt om det er kjøpt i butikk. (Stort sett trygt, men tør ikke gå god for alle områder man må fiske. Torsk fra indre Oslofjord er f.eks ikke ok for gravide. )

Følg matportalen. Det er godt begrunnet alle rådene der :) Laks er trygt om det er kjøpt i butikk. (Stort sett trygt, men tør ikke gå god for alle områder man må fiske. Torsk fra indre Oslofjord er f.eks ikke ok for gravide. )

er det bare torsk fra indre Oslofjorden som ikke er greit eller er det torsk fra andre steder også?

er det bare torsk fra indre Oslofjorden som ikke er greit eller er det torsk fra andre steder også?
Fra indre Oslofjord, fra Drøbak og inn. Jeg har ikke funnet info om at det er farlig noen andre steder. Kjøpt torsk anser jeg som trygt, men kan desverre ikke spise mammas hjemmelagde fiskegrateng frem til jeg er ferdig med amme. :/

Fra indre Oslofjord, fra Drøbak og inn. Jeg har ikke funnet info om at det er farlig noen andre steder. Kjøpt torsk anser jeg som trygt, men kan desverre ikke spise mammas hjemmelagde fiskegrateng frem til jeg er ferdig med amme. :/
hmm :( skal spise fisk i morgen på jobb og den skal vær fisket her en plass (nord norge) har ikke fortalt noen på jobb at jeg er gravid. Men har ikke hørt at den skal være farlig da :o men blir usikker da :(

hmm :( skal spise fisk i morgen på jobb og den skal vær fisket her en plass (nord norge) har ikke fortalt noen på jobb at jeg er gravid. Men har ikke hørt at den skal være farlig da :eek: men blir usikker da :(
Jeg ville spist med god samvittighet :)

Edit:
Vil utfylle litt. Det er jo pga faren for eventuelle miljøgifter. Oslofjorden er veldig forurenset og man har funnet for høye verdier i torsk, men ikke de siste målinger. Det er nok ingen fare å spise torsk fra indre Oslofjord en gang i blant. Generelt er vannet i nord renere enn rundt Oslo og følgelig mindre sannsynlig for miljøgifter. Problemet med miljøgifter er jo ikke ved engangs inntak, men at det samler seg opp i kroppen over tid:)

Last edited:
Jeg ville spist med god samvittighet :)

Edit:
Vil utfylle litt. Det er jo pga faren for eventuelle miljøgifter. Oslofjorden er veldig forurenset og man har funnet for høye verdier i torsk, men ikke de siste målinger. Det er nok ingen fare å spise torsk fra indre Oslofjord en gang i blant. Generelt er vannet i nord renere enn rundt Oslo og følgelig mindre sannsynlig for miljøgifter. Problemet med miljøgifter er jo ikke ved engangs inntak, men at det samler seg opp i kroppen over tid:)

Er forskjell på torsk også. Mener torsken i Nord-Norge flytter mer på seg. I Sør-Norge er torsken mer «lokal». Eller her på Vestlandet er det vel begge deler.

Er forskjell på torsk også. Mener torsken i Nord-Norge flytter mer på seg. I Sør-Norge er torsken mer «lokal». Eller her på Vestlandet er det vel begge deler.
Stemmer nok det og. I oslofjorden er det en terskel som jeg er usikker på om fisken beveger seg over.

Back
Topp