Lakris

Sovepose

Glad i forumet
Utmarsj 2024
Er vanligvis ingen stor konsument av lakris, men akkurat nå er det omtrent det eneste jeg har skikkelig lyst på.. sikkert fordi det er «forbudt» :smiley-ashamed004
Mener å ha lest et sted at man trygt kan spise en mengde tilsvarende 11 esker med Ifa i uken, mens andre kilder sier at det ikke finnes noen trygg grense. Foreløpig har jeg holdt meg helt unna, men samtidig er det jo «mye lakris» det advares mot på Helsenorge. Da føles det litt voldsomt å skulle være helt avholden i 9 måneder :confused005 Hva gjør dere?

Jeg spiser litt hvis det er i feks smågodt, og tenker at noen biter med smågodt ikke er MYE lakris. Er ikke helt avholds, men kjøper ikke inn tre ganger i uka heller da.

Nesj, litt kan du trygt spise, men ikke spis deg METT på det, liksom. Kan stole på Helsenorge.

Helt enig! Du kan fint spise lakris, man skal bare ikke overdrive. Helsenorge anbefaler bare å være forsiktig, og det er ikke «forbudt» slik som spekemat osv :)
Jeg elsker lakris og det var det eneste jeg hadde lyst på under forrige svangerskap. Spiste med måte og god samvittighet:D

Jeg har også skikkelig lyst på salt lakris når jeg er gravid og kvalm. Skulle helst spist det hver dag. Prøver å begrense meg ved å ikke kjøpe det, for da er det vanskelig å holde seg unna. Litt går bra, men jeg har lyst på mer enn bare litt :joyful:

Jeg har pleid å avstå, men denne gangen greier jeg faktisk ikke. Spiser typ et par søppeldynga drops i blant (ikke hver dag)

Jeg har også skikkelig lyst på salt lakris når jeg er gravid og kvalm. Skulle helst spist det hver dag. Prøver å begrense meg ved å ikke kjøpe det, for da er det vanskelig å holde seg unna. Litt går bra, men jeg har lyst på mer enn bare litt :joyful:
Det er akkurat det.. er så vanskelig å vite hva som er litt. Er det 2 biter? 3 biter? Eller 8 biter liksom? :confused004 Vil jo mye heller ha 8 biter enn 2 biter:happy:

Jeg har pleid å avstå, men denne gangen greier jeg faktisk ikke. Spiser typ et par søppeldynga drops i blant (ikke hver dag)
Åeeehhhhhh det fikk jeg så klart lyst på nå.

Lakris er så godt!! Har ofte lakrispastiller (ifa eller dent) i veska, og tar et par når jeg har lyst på med god samvittighet :hilarious: Spiser ikke hver dag eller store mengder, så tenker det er helt innafor.

Sniker fra januar.
Jeg har sinnsykt cravings på lakris selv:arghh: og jeg klarer ikke å holde meg unna.. jeg spiser litt når jeg har lyst.. men, jeg har fått dårlig samvittighet for at jeg spiser lakris, så jeg prøver å holde meg unna nå :hilarious:

Når det er snakk om lakris, menes det ikke da den lakrisen som er lagd av lakrisrot og som inneholder glycyrrizin? Så noen over her som nevnte Søppeldynga, men det er ikke glycyrrizin i det. Finnes nok mye annet godteri som smaker lakris eller salmiakk også, som ikke inneholder det stoffet man skal passe på. Samtidig inneholder de sannsynligvis mye sukker, så man må vel passe på uansett :whacky011

Tenker alt med måte jeg . Jeg spiser salami hvis jeg har lyst på det . Sto å kikka på lakris posen i Sverige her for en ukes tid siden , men sto over , så angra jeg på vei hjem :laughing002

Tenker alt med måte jeg . Jeg spiser salami hvis jeg har lyst på det . Sto å kikka på lakris posen i Sverige her for en ukes tid siden , men sto over , så angra jeg på vei hjem :laughing002
Sniker fra januar her. Et lite tips, kokt salami fra Grilstad (lyseblå pakke) kan du trygt spise uten dårlig samvittighet, da den er helt trygg for gravide :D Den hjalp meg gjennom mye av 1 og første del av 2 trimester.

Når det er snakk om lakris, menes det ikke da den lakrisen som er lagd av lakrisrot og som inneholder glycyrrizin? Så noen over her som nevnte Søppeldynga, men det er ikke glycyrrizin i det. Finnes nok mye annet godteri som smaker lakris eller salmiakk også, som ikke inneholder det stoffet man skal passe på. Samtidig inneholder de sannsynligvis mye sukker, så man må vel passe på uansett :whacky011
Er det sant!? Hvordan sjekket man hva slags lakris som er «farlig» og ikke? Står jo ikke glycyrrizin på innholdsfortegnelsen? Har du flere tips til «trygg» lakris? :D

Er det sant!? Hvordan sjekket man hva slags lakris som er «farlig» og ikke? Står jo ikke glycyrrizin på innholdsfortegnelsen? Har du flere tips til «trygg» lakris? :D
Er ikke sikkert at jeg har forstått det riktig, så jeg ville undersøkt det med noen som har mer kunnskap på området. Sånn som jeg har forstått det så er ikke lakris og salmiakk det samme. Altså lakris som er laget av lakrisrotekstrakt slik som panda pepe og lakrispiper osv, det er de man skal passe på. Salmiakkgodis som søppeldynga og sikkert egentlig alle drops med lakrissmak som ikke inneholder rålakris tror jeg ikke trenger å begrenses på samme måte. Men igjen, jeg ville undersøkt det på en annen kant enn å ta mitt ord for det. Jeg er hverken helsepersonell eller ernæringsfysiolog :whacky011

Er ikke sikkert at jeg har forstått det riktig, så jeg ville undersøkt det med noen som har mer kunnskap på området. Sånn som jeg har forstått det så er ikke lakris og salmiakk det samme. Altså lakris som er laget av lakrisrotekstrakt slik som panda pepe og lakrispiper osv, det er de man skal passe på. Salmiakkgodis som søppeldynga og sikkert egentlig alle drops med lakrissmak som ikke inneholder rålakris tror jeg ikke trenger å begrenses på samme måte. Men igjen, jeg ville undersøkt det på en annen kant enn å ta mitt ord for det. Jeg er hverken helsepersonell eller ernæringsfysiolog :whacky011
Det står lakrispulver i innholdsfortegnelsen til Søppeldynga: https://oda.com/no/products/29169-bon-bon-soppeldynga/

Back
Topp