Lakris

Lillelottoventer

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Vet at det ikke anbefales å spise for mye lakris, men klarer bare ikke å holde meg fra det. Er sugen på alt av lakris og føler også dette hjelper på kvalmen. Spiste endel i begynnelsen med sønnen min også for da hadd jeg ikke hørt at det skulle være noe fare. Andre som sliter med å holde seg borte fra disse godsakene??

Åh, det sliter jeg å holde meg unna! Hørt noe om at man får høyere blodtrykk? Også er det sååå godt

Åh, det sliter jeg å holde meg unna! Hørt noe om at man får høyere blodtrykk? Også er det sååå godt
Ja hvis det bare hadde vært det hadde jeg ikke vært så redd akkurat.. har til tider for lavt bt. Men leste at finsk forskning viser at man både får mindre intelligente barn og også risiko for fortidlig fødsel.. :bookworm::woot::nailbiting:

Tenker at då lenge man ikke har forhøyet blodtrykk er det ingen fare med lakris. Jeg spiste mye lakris i mine to forrige svangerskap, hadde aldri høyt blodtrykk :)

Det jeg fant var at det er et stoff i lakrisplanten som gjør det og ikke det at det gir høyt blodtrykk.
Små mengder lakris skal gå fint men ikke mer en det som tilsvarer 10 IFA esker i uka.

Legger med et lite sitat av det jeg fant om det er interessant å søke opp og lese litt mer på det.

"Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i røttene lakrisplanten."

Det jeg fant var at det er et stoff i lakrisplanten som gjør det og ikke det at det gir høyt blodtrykk.
Små mengder lakris skal gå fint men ikke mer en det som tilsvarer 10 IFA esker i uka.

Legger med et lite sitat av det jeg fant om det er interessant å søke opp og lese litt mer på det.

"Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av fare for skadelige effekter av glykyrrhizinsyre på fosteret under graviditeten. Dette er et hormonforstyrrende stoff som finnes i røttene lakrisplanten."
Har alltid hørt at det har sammenheng med at det forhøyer blodtrykk under svangerskap jeg. Men da ble man mer opplyst. Alt med måte! 10 ifa-esker er jo en god del da!:)

... og tyrkisk pepper er heldigvis trygt å spise. Da får man i hvert fall lakris-smaken. :shy:

Hilsen snikende lakris-elsker som hadde med store mengder lakris i fødebagen i januar. :hilarious:

... og tyrkisk pepper er heldigvis trygt å spise. Da får man i hvert fall lakris-smaken. :shy:

Hilsen snikende lakris-elsker som hadde med store mengder lakris i fødebagen i januar. :hilarious:

Har sjekket litt mer nå, og ser at det er glykyrrhizinsyre som gir lakrissmaken, og at det gjelder visst ting som smaker lakris også:inpain::(

Jeg tar helt avstand fra lakris, hormonforstyrrelser er litt "skjult" men kan være alvorlig.

Greia med lakris er at det inneholder et naturlig søtstoff som har vist seg å være uheldig for fosteret, det gjelder all lakris også tyrkisk pepper. Studier har vist at kvinner med høyt inntak av lakris under graviditeten hadde barn med lavere iq og adhd tendenser i forhold til kvinner som spiste lite til ingen lakris under svangerskapet.

Norske myndigheter har ikke gjort noe med dette enda og jeg antar det er fordi det er for få studier om langtidsvirkningene av lakris i svangerskapet, mens Finnland sine helseråd fraråder gravide mot å spise lakris.

I studien ble mye lakris ansett som 250gram i uken og lite under 125g i uken, selv om det ikke er sikkert hvor lite lakris som skal til. Litt lakris her og der er nok ikke skadelig, men man burde unngå å spise mye og jevnt gjennom hele svangerskapet.

Studien baserte seg på 378 barn og de ble testet i 13 års alderen. Det som er med slike studier er at det kan være andre ting som kan være årsaken til disse sammenhengene. F.eks hvis de hadde laget en studie på inntak av godteri og hull i tennene og finner ut at å spise godteri fører til hull, om de da senere tar høyde for tannpuss så finner de ut at det var ikke inntak av godteri som førte til hull, men mangel på tannpuss. Jeg vet ikke om det er blitt forsket mer på, men det blir mer et føre var prinsipp, hvis det kan føre til lavere iq og dårligere kognitive evner så antar jeg de fleste vil ønske å begrense inntaket for å gi barnet sitt best mulig sjanse.

Jeg spiser litt lakris selv, men har ikke lyst til å ta sjanser så begrenser inntaket og spiser litt mindre enn jeg ellers hadde.

Her er forresten link som forklarer greia med lakris veldig enkelt https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325

Får bare prøve å begrense det litt så går det nok fint :) alt med kosthold blir uansett lettere litt ut i 2 trimester :)

Back
Topp