Greia med lakris er at det inneholder et naturlig søtstoff som har vist seg å være uheldig for fosteret, det gjelder all lakris også tyrkisk pepper. Studier har vist at kvinner med høyt inntak av lakris under graviditeten hadde barn med lavere iq og adhd tendenser i forhold til kvinner som spiste lite til ingen lakris under svangerskapet.
Norske myndigheter har ikke gjort noe med dette enda og jeg antar det er fordi det er for få studier om langtidsvirkningene av lakris i svangerskapet, mens Finnland sine helseråd fraråder gravide mot å spise lakris.
I studien ble mye lakris ansett som 250gram i uken og lite under 125g i uken, selv om det ikke er sikkert hvor lite lakris som skal til. Litt lakris her og der er nok ikke skadelig, men man burde unngå å spise mye og jevnt gjennom hele svangerskapet.
Studien baserte seg på 378 barn og de ble testet i 13 års alderen. Det som er med slike studier er at det kan være andre ting som kan være årsaken til disse sammenhengene. F.eks hvis de hadde laget en studie på inntak av godteri og hull i tennene og finner ut at å spise godteri fører til hull, om de da senere tar høyde for tannpuss så finner de ut at det var ikke inntak av godteri som førte til hull, men mangel på tannpuss. Jeg vet ikke om det er blitt forsket mer på, men det blir mer et føre var prinsipp, hvis det kan føre til lavere iq og dårligere kognitive evner så antar jeg de fleste vil ønske å begrense inntaket for å gi barnet sitt best mulig sjanse.
Jeg spiser litt lakris selv, men har ikke lyst til å ta sjanser så begrenser inntaket og spiser litt mindre enn jeg ellers hadde.
Her er forresten link som forklarer greia med lakris veldig enkelt
https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325