Lakris ...

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Hei.

Jeg er gravid i uke 11. Jeg har aldri røyka eller snust, og det er ikke noe problem å holde meg unna spekemat, alkohol, gode oster osv. Kaffe har jeg mista fullstendig lysta på. Men jeg har en stor svakhet. Jeg elsker lakris. Jeg har aldri vært særlig glad i annet godteri enn lakris, men det er jeg til gjengjeld veldig glad i.

Jeg vet at en skal være forsiktig med lakris når en er gravid. Norske anbefalinger er at en skal være forsiktig, og «ikke spise mye lakris»., mens finske myndigheter anbefaler at man holder seg helt unna. Jeg har ikke spist lakris fra jeg fant ut at jeg var gravid i uke 3+4, men nå, den siste uka, har jeg ikke klart å holde meg unna. Jeg har spist kanskje 30 gram lakrisgodteri til sammen over 5 dager. Er det lite nok til at det er ok? Og vet du om noe godteri som smaker lakris uten at det er så mye lakris i det? Jeg synes de norske rådene er veldig vage og lite konkrete.

Jeg sliter litt ved tanken på å klare meg fullstendig uten lakris, men om du svarer klart og tydelig at det er det beste, skal jeg klare det igjen fra nå av.
 
Hei!

Huf det er ikke lett når man har så lyst på noe. Men samtidig gjør du en fantastisk jobb.

Jeg legger ved linker så kan du lese konkrete anbefalinger. Jeg har møtt mange som i ettertid har lurt på om ting kunne vert anderledes hvis man ikke hadde eller hvis man hadde osv. Så da må du ta vurdering hva du tenker er det beste for deg og barnet ditt. Da du spurte om min mening tenker jeg at det er ingen grunn til å spise da man ikke vet akuratt hvor mye som er skadelig.

Ønsker deg masse lykke til!

Mattilsynet

og her

Samt at på www.helsenorge.no står det

Lakris og ingefær
Gravide bør ikke spise mye lakris på grunn av skadelige effekter av glycyrrhizinsyre, et hormonforstyrrende stoff som finnes i lakrisplanten.

Gravide og kvinner som planlegger å bli gravide bør unngå ingefærshots og kosttilskudd med ingefær. Bakgrunnen er dyreforsøk som viser at store mengder ingefær kan gi økt risiko for abort.
 
Back
Topp