Lakris

Sunshinexx

Andre møte med forumet
Hvor mye lakris er greit egentlig?? Har helt dilla på lakrisfisk så greier ikke stoppe[emoji23][emoji23]

Den finske studien bekrefter at store mengder lakris ikke er bra for fosteret. Grensen for hva som er trygt å innta, er ukjent.

I Finland kom lakris inn på listen over mat som ikke er anbefalt til gravide kvinner i januar i 2016. Riktignok er ikke små mengder av lakris-iskrem eller noen få lakris-biter nå og da farlig, ifølge anbefalingene.

I studien definerte forskerne stort inntak som 500 milligram glycyrrhizin eller mer i uken, noe som i gjennomsnitt tilsvarer en kvart kilo lakris i uken. Glycyrrhizin er det naturlige søtstoffet i lakris.

Lite lakris eller ingenting var definert som mindre enn 249 milligram glycyrrhizin i uken, eller mindre enn 125 gram lakris.

• Liker
Reactions: Avj
Den finske studien bekrefter at store mengder lakris ikke er bra for fosteret. Grensen for hva som er trygt å innta, er ukjent.

I Finland kom lakris inn på listen over mat som ikke er anbefalt til gravide kvinner i januar i 2016. Riktignok er ikke små mengder av lakris-iskrem eller noen få lakris-biter nå og da farlig, ifølge anbefalingene.

I studien definerte forskerne stort inntak som 500 milligram glycyrrhizin eller mer i uken, noe som i gjennomsnitt tilsvarer en kvart kilo lakris i uken. Glycyrrhizin er det naturlige søtstoffet i lakris.

Lite lakris eller ingenting var definert som mindre enn 249 milligram glycyrrhizin i uken, eller mindre enn 125 gram lakris.

En kvart kilo høres mye ut, men det er faktisk bare 250 gram! Noe jeg lett kunne klart å spise hver uke. Prøver å holde meg mest mulig unna. Begynner man er det ingen vei tilbake

Husker at ei venninne trodde inn på lakris før overtidskontrollen for å få forhøyet blodtrykk og bli satt i gang. Det klarte hun jammen også i mens jeg som hadde gått lenger over ente opp med å gå over i 15 dager. Jeg ville ikke trø lakris, for å komme inn før :(

«Litt lakris om dagen så blir man fin i magen»

4 uker til termin her og litt lakris hver dag spises av undertegnede..! Utroooolig godt og hjelper på fordøyelsen min (jeg like iallfall å tro det..)

Jeg spiste ekstremt mye tyrkisk pepper i sist svangerskap, var ingen "forbud" mot det den gangen. Moren min gjorde også det når hun gikk med meg pga kvalme. Mine kognitive ferdigheter er det defintitivt ikke noe galt med og har aldri vært det. Toppkarakterer hele skole- og studietiden, så prøver ikke å tenker for mye på om jeg har ødelagt utviklingspotenisalet for mini-me!

Back
Topp