Lakris?

Liise

Flørter med forumet
Jeg har lest mye om at gravide ikke skal spise Lakris. fordi ungen kan bli dum, få dårlig atferd og øker risiko for ADHD.. noen andre som har hørt noe?
Lærte på skolen at Lakris i seg selv ikke var helt bra for kroppen, men har selv ikke helt stoppet opp å spist lakris enda. føler jeg trenger noen som kan bevise at det kan være farlig. kjenner jo mange som har hærlige unger som med litt hjelp kan lage frokost, vaske klær, lage middag og slikt i 4-5 år aldreren og mange av barnas mødre gommlet lakris gjennom helle svangerskapet. [8D]

Noen som har lest noe om at lakris er skadelig? selv har jeg totalt dilla på lakrisbåter og dundersalt.[&:]

liker også godt lakris. Mange som spiser lakris for hjelp mot kvalme også i svangerskapet har jeg hørt. Og på danskebåten når det var svære bølger gjekk peronalet rundt å delte ut på lakris for det skullle hjelpe mot sjøsyke[:)] Men om det ikke er bra for gravide, har ikke peiling.

Det tror jeg er bullshit. Mor til mine 3 søsken gomlet lakrisbåter hele svangerskapet... MYE.
Og jeg vil si at mine søsken er over gjennomsnittet smarte[;)][:-]
Jeg spiser lakris selv.

MEN for å få bra hjerneutvikling på de i magen bør man få i seg omega3/tran hver dag hele svangerskapet (hjelper på funkskjoner og blodgjennomstrømming og mot blodpropper i morkaka) og tran til ungen/trandråper fra de er født og så lenge man klarer.
DET er bra for hjernen[:D]

Har aldri hørt at lakris skal være skadelig for noen jeg. Men fant dette på nettet[:D]

Lakris er ekstrakt fra roten av Glycyrrhiza glabra, en erteblomstret plante som vokser vilt blant annet i Tyrkia, Hellas og Spania. Lakris ble benyttet som legemiddel allerede i antikken av egypterne, grekerne og romerne. Lakris er også et av de hyppigst benyttede legemidler i tradisjonell kinesisk medisin. Av folkemedisinske bruksområder kan nevnes hoste og bronkitt, mage- og tarm-problemer, impotens og revmatoid artritt. I tillegg har lakris også vært benyttet for å påskynde sårtilheling.

Den farmakologisk aktive substansen i lakris er steroidet glycyrrhizinsyre som i nyere tid har vært brukt i kommersielt fremstilte produkter mot magesår. Dette ble imidlertid forlatt i vitenskapelig basert medisin da man oppdaget at glycyrrhizinsyre kunne ha svært uheldige effekter på salt- og vannbalansen i kroppen. Likevel finnes det i dag en rekke naturlegemidler på markedet som inneholder ekstrakt fra lakrisrot. I tillegg til hypertensjon er det beskrevet alvorlig rabdomyolyse og ventrikkelflimmer som følge av lakrisforgiftning.

Så alt med måte kanskje[;)], og merker en noen bivirkninger så kan man jo tenke på å slutte.

har aldri hørt det om lakris,men jeg vet at lakris har en lakserende effekt hvis man spiser mye,noe som i og for seg er greit for min del da jeg sliter med forstoppelse[:D] åsså er det jo ett triks for og sette igang fødselen når den tid kommer [:D]
åå jeg husker når jeg gikk med dattra mi så solgte de den twist lakrisen i pose med bare den,nom,nom [8D]

Då blir i vertfall ungen min super dom om det skulle stemme,I LOVE Lakris :D
Og Adhd, har det sjølv så ser ikkje på det som en krise heller... :)

Har lest at hvis man spiser STORE mengder lakris i løpet av svangerskapet kan det påvirke innteligensen til barnet, men da er det snakk om masse mer lakris enn jeg klarer å stappe i meg ihvertfall, så tror nok du kan spise lakris med god samvittighet.

Måtte sjekke litt opp om dette da ei veninne av meg som er gravid hadde fått beskjed om å ikke spise lakris av legen sin.

Nam nam lakris er godt og en av de få tingene som hjelper mot kvalme.

SPIS LAKRIS MED GOD SAMVITTIGHET!!!!

Mener jeg har hørt at man ikke skal spise mye lakris, fordi det kan føre til sa - men ta det med ei klype salt. Har ikke hørt noe av det andre som er skrevet her! Er ikke veldig glad i lakris selv men.

aldri hørt [:)] Så spis og kos deg du :)

Back
Topp