Lakris - fy som gravid?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
http://www.tv2.no/nyheter/8941350/

Blir spennende å se om kostrådene blir endret til å innkludere lakris på lista over mat man ikke skal spise som gravid. Er ikke noe glad det selv, men kan spise ifa, lakrisal eller dundersalt av og til. Men har hørt før at man bør være forsiktig med lakris fordi det påvirker blodtrykk eller noe sånt?

Spiste du mye lakris i svangerskapet?

Dette fortalte legen min meg da jeg var gravid med eldste, så nye nyheter er det neppe. Nei, jeg spiste ikke lakris når jeg var gravid, mistet smaken på det. :joyful:

Dette fortalte legen min meg da jeg var gravid med eldste, så nye nyheter er det neppe. Nei, jeg spiste ikke lakris når jeg var gravid, mistet smaken på det. :joyful:

Fortalte legen deg at lakris kunne skade barnets kognitive evner og gi nedsatt hukommelse, ordforråd eller adhd-lignende adferd? Det var nytt for meg i alle fall, må lese igjen, men trodde dette var ny forskning.

Edit: ser det var referert til en studie fra 2009, men det er jo nye funn nå. :)

Fortalte legen deg at lakris kunne skade barnets kognitive evner og gi nedsatt hukommelse, ordforråd eller adhd-lignende adferd? Det var nytt for meg i alle fall, må lese igjen, men trodde dette var ny forskning.

Edit: ser det var referert til en studie fra 2009, men det er jo nye funn nå. :)
Ja, hun gjorde det, sa det var masse negative funn ved lakrisspising.

Pft.. jeg spiser lakris!! Ikke akkurat i store mengder, men det spiser jeg altså!
Holder meg unna alt annet som er frarådet som gravid. Men kan ikke se at det står noe om lakris på matportalen for gravide.
De forsker på all slags hele tiden. Og det er alltid noe som plutselig er farlig i en eller annen sammenheng.

Elsker lakris. Spiste i moderate mengder under graviditet. Har hørt det kan gi høyt blodtrykk, men har ikke hørt om det andre.. Og de hadde vel ropt mer i media om det va veldig skadelig, eller?

Viste ikke dette om lakris. Spiser ikke mye av det til vanlig, så kommer nok til å holde meg unna i svangerskapet

Hadde dilla på IFA med yngste. Om blodtrykket ble høyere pga det aner jeg ikke. Men hadde så lavt at en jordmor ble redd med nr 1 og normalt med nr 2. De andre tingene kan jeg ikke så mye om siden yngste bare er 13 mnd. Men han er helt normal nå.

Begrenset inntak av lakris grunnet blodtrykk fikk vi vite da jeg var gravid. Jeg spiste litt, men ikke mye (mye her er angitt til et kvart kilo i uken! Jeg spiste kanskje en liten eske IFA, liksom) jeg har alltid hatt lavt blodtrykk som gravid så det var ikke fokus, men mye lakris har jeg jo aldri spist uansett da. Hadde nok droppet det helt om dette var opplyst i matportalen sin oversikt. Men der sto bare blodtrykk.

Nå skal jeg ikke ha flere, så gjort er gjort og spist er spist. Og det gikk nok helst bra.

Blir jo som med kaffe, trenger ikke unngå det, men begrense det noe/ikke få etings på det.

Blir jo som med kaffe, trenger ikke unngå det, men begrense det noe/ikke få etings på det.

Begrenset inntak av lakris grunnet blodtrykk fikk vi vite da jeg var gravid. Jeg spiste litt, men ikke mye (mye her er angitt til et kvart kilo i uken! Jeg spiste kanskje en liten eske IFA, liksom) jeg har alltid hatt lavt blodtrykk som gravid så det var ikke fokus, men mye lakris har jeg jo aldri spist uansett da. Hadde nok droppet det helt om dette var opplyst i matportalen sin oversikt. Men der sto bare blodtrykk.

Nå skal jeg ikke ha flere, så gjort er gjort og spist er spist. Og det gikk nok helst bra.

Nei, det er jo det da, et kvart kilo er jo litt :p vet ikke om noen som får dilla på lakrisbåter kanskje kan spise så mye, men for meg har det aldri vært aktuelt.

Får håpe dette forskes videre på så man evt kan gi en tydelig anbefaling, hvis resultatene fortsetter å ple i samme retning.

Gomla lakris med begge henda sist, hjalp på kvalmen[emoji16]

Nei, det er jo det da, et kvart kilo er jo litt :p vet ikke om noen som får dilla på lakrisbåter kanskje kan spise så mye, men for meg har det aldri vært aktuelt.

Får håpe dette forskes videre på så man evt kan gi en tydelig anbefaling, hvis resultatene fortsetter å ple i samme retning.
Er det ordentlig lakris i lakrisbåter engang? For det er mye "lakrisgodteri" som har lakris smak men ikke inneholder ekte lakris.

Er det ordentlig lakris i lakrisbåter engang? For det er mye "lakrisgodteri" som har lakris smak men ikke inneholder ekte lakris.

Nei det aner jeg rett og slett ikke, jeg trodde vel egentlig lakris bare var en smak, jeg :p en smak jeg hele liver har skydd unna [emoji28]

skal mye til før det er farlig :p over 200 poser DOC i uka f.eks

Lakris og gravide
Undersøkelser viser at gravide ikke bør spise mer enn 500 mg glycyrrhizin per uke, da dette kan føre til skader på fosteret.

Dette tilsvarer følgende mengde av Nidars lakrisprodukter per uke:

• 10 stk (eller 415 g) Nero
  • 2,5 poser (eller 625 g) Skipper
  • 277 poser (eller 1665 g) Doc`original eller
  • Doc' honning lakris
  • 11 esker (eller 395 g) IFA
  • 16 poser (eller 495 g) store IFA sukkerfri
  • 138 esker Doc Stærk lakris
  • 2 poser (eller 400 g) Panda pose 200 gram
  • 18 stenger (eller 400g) Panda Pepe
  • 3 poser (eller 600 g) Panda lakrismix choko
Moderat inntak av lakrisprodukter er ikke farlig.

Så mye lakris pr uke er det ikke mange som spiser. 11 elsker IFA spiste jeg nok ikke på et helt svangerskap engang.

Jeg elsker lakris, men ikke sååå mye.

Jeg elsker lakris, og det eneste jeg hørte da jeg var gravid var ang blodtrykket. Mitt var lavt, så ikke noe problem sånn sett.

Men de mengdene nevnt over her kom jeg aldri opp i uansett [emoji6]

Back
Topp