Joda, alle gjør som de vil med kroppen. Det finnes jo de som tror at det å røyke styrker babyens hjerte liksom. Allikevel synes jeg det er feil å kalle det "hysteri" å bare høre på forskning. Er det "hysteri" å ta på seg setebelte fordi det anbefales i bilen? Er det "hysteri" å ha barnet sitt i godkjent barnesete, framfor løst på fanget, fordi det anbefales? Er det hysteri å passe på at babyen ikke sover i mageleie fordi det anbefales? Bare fordi man ikke "ser" faren med diverse mat og drikke, betyr ikke at det ikke er farlig.
Her hvor jeg bor så er alkohol mye mer normalisert og akseptert enn i Norge. Mine svigerforeldre er overrasket over at jeg går 100% tørr nå i graviditeten, fordi de mener at "litt skader da vel ikke". Forskningen sier at vi ikke vet hvor lite som er skadelig, og at all alkohol deles med fosteret. Akkurat i det øyeblikket jeg drakk 1dl alkohol, kan det være at hjernen bygget på viktige nervebaner. Og akkurat den éne gangen med 1dl alkohol, kan i følge forskning være nok til å gi skader. Vi snakker ikke føtalt alkoholsyndrom, men skader man ikke vet om eller først i voksen alder kommer fram. Ingen vet hvor grensene går. På samme måte som at ingen vet om man krasjer med bilen i dag - men allikevel tar på seg setebeltet. Ingen vet om man får meslinger, men man tar vaksinen allikevel. Ingen vet om man får toxoplasmose av salami, men man lar være allikevel. Forskning viser at inntak av lakris kan være skadelig, men de er usikker på mengden. Derfor anser jeg det ikke som hysterisk, men fornuftig, å ganske enkelt la være. Lakris, ingefær, brie, salami, alkohol og energidrikker er ikke livsviktig, eller en menneskerett å spise
Man overlever de 9 månedene uten, for barnets skyld.