Lakris <3

IVFprøver1990

Flørter med forumet
Før graviditeten var jeg sjukt glad i alle sorter lakris. Nå anbefales det jo ikke at gravide spiser lakris i det hele tatt. Kjenner jeg sliter med akkurat det, og unner meg å spise små mengder noen ganger i uken. Fra å like lakris til å ELSKE det nå. Noen gode erstatninger?? Skal høre med lege eller jordmor neste gang hva de anbefaler.

De der store, flate hodeskallene i smågodtet som er halvparten røde og halvparten svarte. Er det lakris det svarte? Jeg liker vanligvis ikke sånne, og liker vanligvis ikke lakris heller, men synes de er suuupergode nå. Burde jeg kanskje ikke spise dem da? :nailbiting::p

Hvorfor kan vi ikke spise lakris? Jeg har spist kjempe mye de 11 ukene jeg nå har vært gravid

Jeg har prøvd å holde meg unna, men må innrømme at jeg har spist en liten tyrkisk pepper en dag da jeg glemte at jeg ikke skulle spise det. Etterpå gråt jeg. :oops: Men det er nok ikke så farlig med en lakrisbit iløpet av svangerskapet. Da jeg gikk med storesøster spydde jeg av alt annet enn lakris. Spiste store mengder hele svangerskapet og mi jente kom to dager etter termin.

Men jeg tenker at når verdens største lakrisland anbefaler gravide å holde seg unna, så gjør jeg det. Gleder meg til høsten, for da kan jeg gomle lakris igjen.

Jeg har spist litt, men passer på at det bare er noen biter, og ikke hver uke :p min jordmor sa: «jeg spiste alt i mitt svangerskap for da var det ingen som sa at noe var farlig, og de ungene er helt fine. Men du spiser hva du selv føler deg komfortabel med og ALT MED MÅTE».

Jeg har spist litt, men passer på at det bare er noen biter, og ikke hver uke :p min jordmor sa: «jeg spiste alt i mitt svangerskap for da var det ingen som sa at noe var farlig, og de ungene er helt fine. Men du spiser hva du selv føler deg komfortabel med og ALT MED MÅTE».

Farlig påstand med tanke på listeria, toxoplasmose osv. Man kan spise 3mm salami og allikevel få listeria.

«Alt med måte» er et slags «get out of jail card» for folk som ikke klarer å forholde seg til regler eller kunnskap. En behagelig og varm unnskyldning så man slipper å måtte være ukomfortabel. Minner meg om bloggere i Norge som svarer på kritikken om at det bryter med FNs barnekonvensjon (barns rett til privatliv) å bruke barn i reklame og publisere hele livet på bloggen: «jaja, alt med måte!!!». Orker. Ikke.

Farlig påstand med tanke på listeria, toxoplasmose osv. Da kan man spise 3mm salami og allikevel få listeria.
Noen ting tar jeg som en selvfølge at folk ikke spiser.

Noen ting tar jeg som en selvfølge at folk ikke spiser.

Men det er jo ikke det hun jordmora di sa, hun sa "Jeg spiste ALT i mitt svangerskap [...] alt med måte". Derfor mener jeg det var en farlig uttalelse fra henne, for da kan folk tenke "jaja om jeg bare spiser ei skive salami så går det bra". Det er svært mange som stemte på Donald Trump som president, derfor må man også tenke at slike selvfølgeligheter slettes ikke er selvfølgeligheter :( Jeg visste f.eks ikke at lakris eller ingefær var "nei-mat" før jeg ble gravid og gjorde meg smart, da blir det også litt dumt når fagpersonell avfeier forskning med "alt med måte"... :/ Ikke riktig etter min mening.

Men det er jo ikke det hun jordmora di sa, hun sa "Jeg spiste ALT i mitt svangerskap [...] alt med måte". Derfor mener jeg det var en farlig uttalelse fra henne, for da kan folk tenke "jaja om jeg bare spiser ei skive salami så går det bra". Det er svært mange som stemte på Donald Trump som president, derfor må man også tenke at slike selvfølgeligheter slettes ikke er selvfølgeligheter :( Jeg visste f.eks ikke at lakris eller ingefær var "nei-mat" før jeg ble gravid og gjorde meg smart, da blir det også litt dumt når fagpersonell avfeier forskning med "alt med måte"... :/ Ikke riktig etter min mening.
Nei hun sa ikke jeg kunne spise spekemat, men jeg orket ikke skrive alt hun sa til meg. Rått kjøtt, blodig biff er nei mat.
Jeg personlig synes det er helt sykt hvor mye hysteri det er å være gravid, og finner ingen matglede i graviditeten. Om «olga» velger å spise en salami til tross for hva som er advart så får det være opp til henne. Jeg vet mange som spiser nei-mat under graviditeten, og når folk først gjør det så synes jeg det er fint at man kan tenke alt med måte. Det skader ikke mitt foster hva andre gjør. Det betyr ikke at jeg spiser salami fordi andre gjør det, men jeg spiser hva som føles riktig for meg :happy:

Nei hun sa ikke jeg kunne spise spekemat, men jeg orket ikke skrive alt hun sa til meg. Rått kjøtt, blodig biff er nei mat.
Jeg personlig synes det er helt sykt hvor mye hysteri det er å være gravid, og finner ingen matglede i graviditeten. Om «olga» velger å spise en salami til tross for hva som er advart så får det være opp til henne. Jeg vet mange som spiser nei-mat under graviditeten, og når folk først gjør det så synes jeg det er fint at man kan tenke alt med måte. Det skader ikke mitt foster hva andre gjør. Det betyr ikke at jeg spiser salami fordi andre gjør det, men jeg spiser hva som føles riktig for meg :happy:

Joda, alle gjør som de vil med kroppen. Det finnes jo de som tror at det å røyke styrker babyens hjerte liksom. Allikevel synes jeg det er feil å kalle det "hysteri" å bare høre på forskning. Er det "hysteri" å ta på seg setebelte fordi det anbefales i bilen? Er det "hysteri" å ha barnet sitt i godkjent barnesete, framfor løst på fanget, fordi det anbefales? Er det hysteri å passe på at babyen ikke sover i mageleie fordi det anbefales? Bare fordi man ikke "ser" faren med diverse mat og drikke, betyr ikke at det ikke er farlig.

Her hvor jeg bor så er alkohol mye mer normalisert og akseptert enn i Norge. Mine svigerforeldre er overrasket over at jeg går 100% tørr nå i graviditeten, fordi de mener at "litt skader da vel ikke". Forskningen sier at vi ikke vet hvor lite som er skadelig, og at all alkohol deles med fosteret. Akkurat i det øyeblikket jeg drakk 1dl alkohol, kan det være at hjernen bygget på viktige nervebaner. Og akkurat den éne gangen med 1dl alkohol, kan i følge forskning være nok til å gi skader. Vi snakker ikke føtalt alkoholsyndrom, men skader man ikke vet om eller først i voksen alder kommer fram. Ingen vet hvor grensene går. På samme måte som at ingen vet om man krasjer med bilen i dag - men allikevel tar på seg setebeltet. Ingen vet om man får meslinger, men man tar vaksinen allikevel. Ingen vet om man får toxoplasmose av salami, men man lar være allikevel. Forskning viser at inntak av lakris kan være skadelig, men de er usikker på mengden. Derfor anser jeg det ikke som hysterisk, men fornuftig, å ganske enkelt la være. Lakris, ingefær, brie, salami, alkohol og energidrikker er ikke livsviktig, eller en menneskerett å spise :p Man overlever de 9 månedene uten, for barnets skyld.

Joda, alle gjør som de vil med kroppen. Det finnes jo de som tror at det å røyke styrker babyens hjerte liksom. Allikevel synes jeg det er feil å kalle det "hysteri" å bare høre på forskning. Er det "hysteri" å ta på seg setebelte fordi det anbefales i bilen? Er det "hysteri" å ha barnet sitt i godkjent barnesete, framfor løst på fanget, fordi det anbefales? Er det hysteri å passe på at babyen ikke sover i mageleie fordi det anbefales? Bare fordi man ikke "ser" faren med diverse mat og drikke, betyr ikke at det ikke er farlig.

Her hvor jeg bor så er alkohol mye mer normalisert og akseptert enn i Norge. Mine svigerforeldre er overrasket over at jeg går 100% tørr nå i graviditeten, fordi de mener at "litt skader da vel ikke". Forskningen sier at vi ikke vet hvor lite som er skadelig, og at all alkohol deles med fosteret. Akkurat i det øyeblikket jeg drakk 1dl alkohol, kan det være at hjernen bygget på viktige nervebaner. Og akkurat den éne gangen med 1dl alkohol, kan i følge forskning være nok til å gi skader. Vi snakker ikke føtalt alkoholsyndrom, men skader man ikke vet om eller først i voksen alder kommer fram. Ingen vet hvor grensene går. På samme måte som at ingen vet om man krasjer med bilen i dag - men allikevel tar på seg setebeltet. Ingen vet om man får meslinger, men man tar vaksinen allikevel. Ingen vet om man får toxoplasmose av salami, men man lar være allikevel. Forskning viser at inntak av lakris kan være skadelig, men de er usikker på mengden. Derfor anser jeg det ikke som hysterisk, men fornuftig, å ganske enkelt la være. Lakris, ingefær, brie, salami, alkohol og energidrikker er ikke livsviktig, eller en menneskerett å spise :p Man overlever de 9 månedene uten, for barnets skyld.
JEG synes det er hysteri når folk sier til meg «ikke drikk cola, ikke spis sukker, ikke spis rå fisk, ikke kjøp babynest, ikke kjøp babymat på butikken». Som gravid føler jeg at ALT JEG GJØR er feil, og da synes jeg det blir er hysteri når andre skal blande seg i det jeg velger å gjøre.
Jeg sier ikke at det ikke er farlig å spise lakris? Jeg har lest forskning, bor ikke under en stein. Derfor sier jeg at JEG spiser hva JEG føler er greit. Så får andre gjøre det samme uten at gravid-politiet skal sette deg på utstilling fordi at man ikke gjør hva alle andre mener er rett :happy:
Som feks. går jeg ikke bort til noen som snuser/røyker når de er gravid for å si at det må de ikke gjøre, selv om jeg (og forskning) mener det er helt feil.

Jeg leste en artikkel om dette med lakris og det er ikke bare prematur fødsel det er snakk om. Det er kognitive vanskeligheter senere i livet. Lærevansker o.l. Jeg er glad i lakris men den sjansen gidder jeg ikke å ta så lenge et helt land sier "nei".

Det er selvsagt ingen garanti for at man får et barn helt uten problemer i livet basert på hva man spiser, eller ikke spiser. Det blir litt for enkelt. Men det som står på nei lista står der for en grunn. Det er ikke hysteri når det er dokumentert.

Gravide bør ikke spise mer enn 500 mg glycyrrizin, som finnes i lakris, i uka. Det tilsvarer dog 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade, så litt lakris kan du trygt spise. en tyrkisk pepper iblant er nok helt innafor :)

Studien som gjaldt de barna som hadde dårligere kognitive resultater spiste en halv kilo lakris i uka.. det er jo ganske ekstremt!

Gravide bør ikke spise mer enn 500 mg glycyrrizin, som finnes i lakris, i uka. Det tilsvarer dog 11 esker Ifa eller 10 plater Nero-sjokolade, så litt lakris kan du trygt spise. en tyrkisk pepper iblant er nok helt innafor :)

Studien som gjaldt de barna som hadde dårligere kognitive resultater spiste en halv kilo lakris i uka.. det er jo ganske ekstremt!

Har du link til studien? For jeg mener å huske at de konkluderte med at de ikke kunne si for sikkert hvilke mengder det var snakk om.

Synsing er ikke bra nok for meg. Jeg vet også at det er stor uenighet rundt hva som er greit og hva som ikke er greit når det kommer til andre produkter også. Hvorfor spise det hvis det sår tvil?

Back
Topp