Lakking av trebord

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Vi har et trebord som er så og si ubehandlet. Hvordan og hva bør man bruke for å lakke det? Vil gjerne ha det sølesikkert, slik at det tåler ganske mye. Nå blir det flekker som aldri går vekk om vi søler en liten dråpe saus. 

Tips og råd?

dytt

hvis du vil lakke det, så er det jo bare å kjøpe lakk.. glansgraden varierer, men jo høyere glansgrad jo lettere er det å tørke av..
personlig syns jeg ikke lakka treverk er spesielt pent (iallefall ikke furu...)..
vi har et trebord som er olja med hvitolje.. det er ikke lakkert, så jeg er nøye med å tørke av søl med en gang.. det må vedlikeholdes - altså pusses lett, og oljes av og til..
bruker aldri såpe når jeg vasker - tørker bare av med vann...

Det er tynnt hvitlakka fra før... og det funker ikke med grisende barn og tomatsaus o.l., om man så vasker med en gang... så det får være lite pent :P.... for må nesten få brukt bordet, for det er litt større... :)) Og jeg trenger større spisebord.

Får vel tusle innom en butikk og be om litt lakk da. Trodde kanskje det var noe spesiell lakk man trengte til spisebord f.eks.

TonjeJenta skrev:
Det er tynnt hvitlakka fra før... og det funker ikke med grisende barn og tomatsaus o.l., om man så vasker med en gang... så det får være lite pent :P.... for må nesten få brukt bordet, for det er litt større... :)) Og jeg trenger større spisebord.

Får vel tusle innom en butikk og be om litt lakk da. Trodde kanskje det var noe spesiell lakk man trengte til spisebord f.eks.

du kan jo lakke det med matt lakk.. så blir det ikke så blankt.. og jo flere lag, jo mer slitesterkt blir det..
har også grisebarn altså, men han har spisebrikke på sin plass..

Back
Topp