Lahmacun og gözleme

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Er no FN dag i dag eller no.. og vi har hatt greier i barnehagen i dag med Tyrkisk mat.
Ene mamman viste, lagde og fikk hjelp til å lage Lahmacun med løksalat til og gösleme.
Nydelig var det. Flere som er kjent med Tyrkisk mat her?

Skulle gjerne hatt litt tips til hvordan få til deigen bra på egenhånd[:D]

Malindalin bor i tyrkia.. kanskje hu har en svigermor eller vet selv?

takk for det[;)]
Noen andre?

dytt

dytt

Skal prøve meg på deigen i mårra... men kom for sent til å se deiglaginga, pga bil som ikke slapp oss inn da frosten kom[8D] Noen tips til forhold mellom ingredienser i deigen?

Har stjålet denne oppskriften fra et forum jeg er medlem på. Har ikke prøvd den selv, men tror den skulle funke :)

LAHMACUN!!

Steketid ca 10 min v/240 grader!

Tilberedningstid totalt ca 2 1/2 timer.

Deig:
10 gram gjær
1/2 ts sukker
3 dl lunkent vann
450 gr hvete mel
1/2 ts salt
2 ss olje

Løs opp gjæren med litt av det lunkne vannet i et glass sammen med sukkeret. (skal skumme litt på toppen)

Sikt melet i en bolle. Lag en grop i midten og hell i resten av igredientsene. Kna deigen godt i 10 minutter.
Hell litt olje over deigen, vend den. Heves 2 timer i bollen under et fuktig håndkle.

Fyll:
2 ss olje
2 løk, finhakket... (små som perlesukker)
4 fedd hvitløk, finhakket
450 gr kjøttdeig
2 tomater, flått og finhakket.... klem ut vannet
2 ts tomatpure / biber salcasi (paprikapure som er den beste, gir bedre smak og farge)
1 ts sukker
1-2 ts aleppopepper (pul biber)
1/2 presset sitron
1 liten bunt frisk bladpersille / maidonoz (vet ikke hvordan det skrives)
salt

Stek finhakket løk og hvitløk i ojen til de blir blanke og "myke"

Bland resterende ingredientser i en bolle mens løken avkjøles litt.
Bruk hendene og kna det sammen til en jevn fin kjøttfarse.

Når deigen er ferdig hevet kniper man av hvalnøttstore stykker av deigen og kjevler de til nesten papirtynne små pizzaer (deigen er veldig lett å jobbe med og trenger ikke tilsette mere mel) Pleier å lage de på ca 20-20 cm. Da får man plass til 4 stykker på hvert stekebrett. (bruk bakepair under)
Deigen skal ikke etterheves.
Når man har kjevlet ut alle pizzaene legger man ca 1 stor ss med kjøttet (rått kjøtt) på hver pizza som man fordeler utover bunnen. Kjøttet "masseres" utover bunnen slik at den dekker hele overflaten.

Pleier å sette alle brettene inn i ovnen og steke de samtidig. Ut fra denne porsjonen får jeg totalt 13 pizzaer. Den ene pizzaen blir veldig stor da

Så er det bare å vente i 10-12 min mens de steker i ovnen. Sjekk at kjøttet ser stekt ut før dere serverer.

Serveres med sitron i båter, frisk bladpersille og ayran som drikke!

Back
Topp