Lagt sin elsk på tåtten..

Katala

Betatt av forumet
Snuppa mi har fra starten av likt å sutte på hånda. Har prøvd å bytte ut med en sutt, men den blir raskt avvist og handa rask stappa inn i munden igjen. Nå som ho er blitt bedre koordinert på hendene er det kun tåtten som blir sugd på. Når ho får sutte på tåtten roer ho seg noe veldig når det er tid for å sove.

Men har jo hørt at dette er skadelig for tannstilling etterhvert som tennene kommer. Noen med erfaring? Skal jeg bare la ho kose seg med tåtten, eller skal jeg ta hardt å prøve avvening nå mens ho fremdeles er lita?

Her er det på samme måte. Sutten er uaktuell, stikker i tunga å spytter ut om den av en eller annen grunn kommer inn. Tott og hånd er kjempekos, å er egentlig kosntant. SKulle gjerne hat henne til å bruke sutt, men dette er det visst ikke mor som bestemmer.

Hvordan skal du avvenne tenker du?
Lurer også på dette med tannstilling.

Aner ikke hvordan eller om det i det hele tatt er mulig å avvenne :-s Eneste jeg kan komme på er å konsekvent ta ut hånda og putte inn sutt i stede. Men når jeg ser å ho koser seg med tåtten synes jeg det er for galt...da må jeg være helt sikker på at det er nødvendig...

Jeg valgte å ikke bruke smokk, så her går det i tommelen. Selv suttet jeg på tommelen og det samme gjorde mannen. Vi sluttet begge to uten påvirkning fra foreldre rundt ca 9mndr-1.5 år.

Jeg har forsåvidt lest at man ikke bør dra ut tommelen eller tvinge noen til å sutte på tommelen, fordi da gir du ungen dårlig samvittighet som igjen fører til at de trøster seg med tommelen (for litt eldre barn enn våre vel og merke). Smokken har foreldre kontroll over og kan fjerne den helt, litt verre med en tommel.

Så i den artikkelen ble det foreslått at man blir enig med barnet om at dere skal hjelpe det med å si ifra til det når det sutter. (Man gjør det uten å vite om det selv ofte). Tøft plaster på tommelen om natta for eks. er en grei påminnelse. (Men bør festes med sportstape eller lignende også så de ikke får sugd det av og kan kveles)

Når min sutter på tommelen er hun enten trøtt, sulten eller kjeder seg. Sistnevnte fikser man med å gi henne noe å holde eller finne på en annen aktivitet. Totalt sett virker det som om hun har tommelen langt mye mindre i munnen enn smokken for de ungene som bruker det.

Tannlegen min sa at ved "normal tommelsuging" så kan hun fint holde på til hun er to før man ymter frampå at man kan hjelpe henne med å bli stor jente som ikke suger på tommelen.

Babyer sutter jo på tommelen i magen, så den kosen syntes jeg de kan få lov til å ha en stund. Mange av de skrekkeksempelene man hører om tommelsuging er jo fordi ungen har både suttet på både tommel, smokk og tåteflaske i løpet av hele barnehageperioden og enda lenger. I tillegg er tannstilling og bitt arvelig, så visst en av foreldrene har hatt dårlig tannstilling kan det skyldes arv og ikke de 1-3 årene de suttet på tommelen. (Venninnen min er tannlege og bekreftet det)

Tusen takk for et godt svar Spritey:-)
Da lar jeg bare snuppa mi kose seg i vei med totten (bruker den kun når ho er sliten og trøtt stort sett) en god stund til.

Vi gikk mye fram og tilbake på hvorvidt vi skulle gi henne smokk eller ei for at hun ikke skulle sutte på tommelen (for det er visst unntaket å ikke gjøre det). Så jeg undersøkte mye rundt det med tannstilling og avvenning. Det som virkelig gjorde valget lett, var etter å ha sittet barnevakt for en venninne hvor jeg fikk beskjed om at småen våknet hver gang smokket ramlet ut: Ikke søren om jeg gidder stå opp x-ganger om natta for å gi henne en smokk og løpe fram og tilbake fra stua og soverommet om kvelden. (Selv om ikke alle barn er like avhengig av smokken vel og merke). 

Nå fikser hun alt selv med tommelen. Hun våkner lett, finner tommelen sin selv og sovner igjen etter et par minutter. 

min søster brukte tåtten til ho var nesten 3 år og tennene hennes ser ikke ut. tannstillingen er helt feil. hele overkjeven er "utdratt". ho har brukt tannregulering i flere år utenat det hjalp stort. så her hadde jeg avvendt (gitt smokk istede) hadde dem brukt tåtten.

turboquattro skrev:
min søster brukte tåtten til ho var nesten 3 år og tennene hennes ser ikke ut. tannstillingen er helt feil. hele overkjeven er "utdratt". ho har brukt tannregulering i flere år utenat det hjalp stort. så her hadde jeg avvendt (gitt smokk istede) hadde dem brukt tåtten.

Tror det er farlig å se på et tilfelle isolert sett. Min søster suttet på peke-og langfingeren til hun var 10 år ("ufrivillig" vane så lenge kan du trygt si), og har helt beine tenner. Min manns halvsøsken brukte smokk til de var rundt to år, og alle sammen har utstående tenner og streng.

Forskning viser jo at tommelsutting, smokk og flaske inntil to årsalderen ikke gjør noen skade (så sant det ikke er flaske med saft, juice etc - annet problem igjen). Etter toårsalderen er det likegyldig om det er smokk, tåteflaske eller tommel man suger på med tanke på skade på bitt eller tenner. Tidligere trodde man at det ikke gjorde noen skade med smokk og tommel inntil man fikk permanente tenner, men så vidt jeg forstår er det nå nedjustert til to år - uavhengig av hva ungen suger på. Etter toårsalderen risikerer man skade uansett (risikoen øker for hvert år), men litt forskjellig type skade avhengig av om det er smokk eller tommel. (Oppsummert i en artikkel fra anerkjente tannlegejournalen i USA:: http://jada.ada.org/content/133/12/1610.3.full )

Men skulle ungen sutte noe helt ekstremt på tommelen (eller smokken for den saks skyld) utover legge/hviletid burde man kanskje se på hvorfor og heller justere den adferden som forårsaker at de må ty til trøsting? De gjør det jo for å trøste seg/roe seg.

Back
Topp