Jeg valgte å ikke bruke smokk, så her går det i tommelen. Selv suttet jeg på tommelen og det samme gjorde mannen. Vi sluttet begge to uten påvirkning fra foreldre rundt ca 9mndr-1.5 år. 
Jeg har forsåvidt lest at man ikke bør dra ut tommelen eller tvinge noen til å sutte på tommelen, fordi da gir du ungen dårlig samvittighet som igjen fører til at de trøster seg med tommelen (for litt eldre barn enn våre vel og merke). Smokken har foreldre kontroll over og kan fjerne den helt, litt verre med en tommel. 
Så i den artikkelen ble det foreslått at man blir enig med barnet om at dere skal hjelpe det med å si ifra til det når det sutter. (Man gjør det uten å vite om det selv ofte). Tøft plaster på tommelen om natta for eks. er en grei påminnelse. (Men bør festes med sportstape eller lignende også så de ikke får sugd det av og kan kveles)
Når min sutter på tommelen er hun enten trøtt, sulten eller kjeder seg. Sistnevnte fikser man med å gi henne noe å holde eller finne på en annen aktivitet. Totalt sett virker det som om hun har tommelen langt mye mindre i munnen enn smokken for de ungene som bruker det.
Tannlegen min sa at ved "normal tommelsuging" så kan hun fint holde på til hun er to før man ymter frampå at man kan hjelpe henne med å bli stor jente som ikke suger på tommelen. 
Babyer sutter jo på tommelen i magen, så den kosen syntes jeg de kan få lov til å ha en stund. Mange av de skrekkeksempelene man hører om tommelsuging er jo fordi ungen har både suttet på både tommel, smokk og tåteflaske i løpet av hele barnehageperioden og enda lenger. I tillegg er tannstilling og bitt arvelig, så visst en av foreldrene har hatt dårlig tannstilling kan det skyldes arv og ikke de 1-3 årene de suttet på tommelen. (Venninnen min er tannlege og bekreftet det)