Lagre i jpg, i photoshop??

Lillemumma*KL

Forumet er livet
det var et valg av filformat før da jeg skulle lagre, altså jpg.
men nå er det ikke det lenger... grrrrr....[:@]

må jo lagre det i jpg da....skal bruke bildene på en hjememside... hvordan får jeg ordnet det?
hjeeeelp.... suuuuuuper er du her????[8D]

Hvilken versjon av Photoshop bruker du? Kan jo kanskje være at du har gammel versjon. Da tror jeg at hvis du har flere lag, forsvinner muligheten å lagre som JPG. Før du lagrer, prøv å gå på Layer > Flatten Image før du prøver å lagre.

Om du bruker nyere versjon, gå på Save for Web (i stedet for vanlig save), der kan du garantert lagre som JPG :)

Sjekk også på Image > Mode. Om det står på Indexed color, kan du ikke lagre som JPG. Det må da stå på RGB (eller CMYK). Du må bare velge RGB hvis det ikke er det fra før av.

bruker cs2.
det er en cracket versjon...
å han som la den inn til meg nå la den inn sist også, å da kunne jeg lagre i jpg..

ORIGINAL: Super

Skjer det da på alle bilder, eller bare på noen?

harlaget 2 logoer som skal brukes på en hjemmeside nå, å det skjer på begge!
synes det er underlig, siden sist han la den inn så gikk det å lagre i jpg!

men det gikk å gjøre som du sa, save for web, blir bare pittelitt tungvindere=) thihi[:D]

hjalp ikke å ta på flatten image.

ORIGINAL: Lillemumma*Kasper

Skjer det da på alle bilder, eller bare på noen?

harlaget 2 logoer som skal brukes på en hjemmeside nå, å det skjer på begge!
synes det er underlig, siden sist han la den inn så gikk det å lagre i jpg!

men det gikk å gjøre som du sa, save for web, blir bare pittelitt tungvindere=) thihi[:D]

hjalp ikke å ta på flatten image.

Jeg tenker meg da at bildene var kanskje i Indexed Color. Vet ikke om du fikk med deg at jeg har redigert min første post med Image > Mode > RGB? :)

Men uansett, når du skal bruke filer på web, er det absolutt det beste å lagre de gjennom Save for Web. Da blir de optimal størrelse og farge for bruk på en hjemmeside :)

ORIGINAL: Asil

Vet ikke om det funker i PS, men når jeg vil tvinge andre programmer til å lagre i et format programmet ikke gir meg valg om, skriver jeg filnavn og jpg i hermetegn. Da ser det ut til å gå, merkelig nok. Men har ikke prøvd i så mange programmer altså. Verdt et forsøk. Sånn altså: "filnavn.jpg".

Oi oi, må korrigere deg her [:-] Det er desverre mange som tror at hvis du bare skriver .jpg eller .pdf, at filen blir lagret slik. Det er veeeeldig feil!! Er omtrent samme som å ta et stykke bomullsgarn og skrive "ull" på den. Det blir ikke ull a det ;) Så man er nødt til å angi at du vil lagre det som JPG. Forkortelsen hjelper bare datamaskinen og brukere å vite hva slags fil det er. Samme som etiketten på syltetøy :)

Hvis du har brukt "save for web" og lagret som *.gif, er også det alternative du får når du klikker ctrl+shift+s (save as). Bare ctrl+s - da lagrer du over/erstatter selve filen.Så mulig du må passe på at det står på jpg-format i save-for-web greiene når du helst vil gjøre det på vanlig måte; save as (ctrl+shift+s).

Eller som ovenfor nevnet, at det -ikke- er i INDEX color. Det endrer du under image>mode>...

Lykke til

jeg sjekket, og det var RBG colour.
tusen takk for hjelpen=)

spør om en ting til...
hvodan kan jeg lage frage på den "låste" bakgrunenn?

tusen takk for hjelpen=)

spør om en ting til...

Om du dobbelklikker på bakgrunnen, blir den til et vanlig lag. Da kan du redigere som du vil :)

tusen takk for hjelpen=)

spør om en ting til...

Om du dobbelklikker på bakgrunnen, blir den til et vanlig lag. Da kan du redigere som du vil :)

værre var det ikke...hehe... takker=)
du er go å ha! hehe
å så kjekt at du dukker opp nesten m engang jeg lurer på no![8D][:)]

tusen takk for hjelpen=)

spør om en ting til...

værre var det ikke...hehe... takker=)
du er go å ha! hehe
å så kjekt at du dukker opp nesten m engang jeg lurer på no![8D][:)]

Er bare godt å være til hjelp :)

Vet ikke om det funker i PS, men når jeg vil tvinge andre programmer til å lagre i et format programmet ikke gir meg valg om, skriver jeg filnavn og jpg i hermetegn. Da ser det ut til å gå, merkelig nok. Men har ikke prøvd i så mange programmer altså. Verdt et forsøk. Sånn altså: "filnavn.jpg".

Det virker selvfølgelig å ta etiketten på, men det betyr jo ikke at bildelagringsmåten blir forandret... Fila kan jo hete bilde.jpg, og datamaskin (særlig PC er flink til det...) *tror* at det er en jpg fil og derfor gir den en JPG ikon. Men det er "elektronikken" i bildet som er helt annerledes.. Teoretisk kan du gi .jpg forkortelse og ikon til hvilket som helst bilde. Det er blant annet populært å lagre virus som .jpg og gi JPG ikon til fila. Og når folk åpner den så er det egentlig et program som ødelegger...

Oi oi, må korrigere deg her [:-] Det er desverre mange som tror at hvis du bare skriver .jpg eller .pdf, at filen blir lagret slik. Det er veeeeldig feil!! Er omtrent samme som å ta et stykke bomullsgarn og skrive "ull" på den. Det blir ikke ull a det ;) Så man er nødt til å angi at du vil lagre det som JPG. Forkortelsen hjelper bare datamaskinen og brukere å vite hva slags fil det er. Samme som etiketten på syltetøy :)

Rart at det virker da. [8|][8D][:D]

Back
Topp