Lage pynt i sukkerpasta

Gravid med Gravøren!

Elsker forumet
Hvor lenge i forkant bør en lage kakepynt i sukkerpasta til å pynte oppå kaken med?

Feks snøkrystaller til en kransekake
Og hvordan oppbevares pynten før bruk?

Det holder i evigheter så lenge det oppbevares helt tett og tørt i rom temp:-) jeg bruker boksene fra avent til å oppbevare pynten.

D må ikkje, men er best at d får tørket litt , da er d enklere å hanskes med ;)
Men min erfaring er at marsipan er bedre å jobbe ed, tørker fortere og eg syns d svetter mindre...

Jeg laget både dager i forveien og samme dag som jeg pyntet. Begge deler fungerte supert, men om det er f.eks sommerfugler som har vingene opp bør de vel lages 1-2 dager i forkant ihvertfall så de får tørket litt ihvertfall. Oppbevarte det på kjøkkenbenken. Evnt deig pakket jeg i plastfolie og den holdt seg god og myk i godt over en uke. Da kastet jeg den fordi jeg ikke skulle lage mer, men var fullt brukbar.

Jeg lager gjerne dagen før.
Jeg tar av sukkerpastaen som skal brukes til pynt, og blander inn litt tragant. Da stivner den raskere og holder bedre

Litt utenom, men litt samme tema og. Vi skal ha dåp på en søndag. Kan jeg lage en marsipankake på fredag, trekke den med fondant og pynte den på lørdag for å så servere den på søndag?

Marsipan kake trukket med marsipan blir som regel bedre dagen etter du har laget kaken... Husk å dynke den litt;)

Back
Topp