Lage mat til barseltiden

Shalala

Flørter med forumet
Marsboerne 20 18
Noen flere som har tenkt til å fylle fryseren med mat som gjør barsellivet litt enklere? Hittil har jeg stekt opp masse kjøttkaker som er delt i passelige porsjoner for meg og pappaen, kålstuing på samme vis, pizzasnurrer, pannekakerøre, fiskegrateng.

Tenkte også på å lage feks eplekake, sjokoladekake, kanelsnurrer og sånne ting som er enkelt å ta opp ved besøk.

Noen som har tips til andre ting jeg kan lage? Det meste av mat kan jo fryses, men det står helt stille her nå! :-)

Noen flere som har tenkt til å fylle fryseren med mat som gjør barsellivet litt enklere? Hittil har jeg stekt opp masse kjøttkaker som er delt i passelige porsjoner for meg og pappaen, kålstuing på samme vis, pizzasnurrer, pannekakerøre, fiskegrateng.

Tenkte også på å lage feks eplekake, sjokoladekake, kanelsnurrer og sånne ting som er enkelt å ta opp ved besøk.

Noen som har tips til andre ting jeg kan lage? Det meste av mat kan jo fryses, men det står helt stille her nå! :)
Så flink du er til å planlegge :D

Liker dere betasuppe eller lapskaus? Sunt og næringsrikt er det også for den som ammer ;)
Hjemmelaget lasagne kan også lages og fryses. Så legger du bare på ost på toppen og vips, klar til steking.

Jeg har også samme planer [emoji16] Gjærbakst som grove brød, polarbrød, boller, pizzasnurrer står på lista. Av middager tenker jeg å lage lapskaus, pizza og tomatsaus. Tar også gjerne imot flere forslag [emoji4]

Det blir ikke aktuelt her. Skulle ønske jeg hadde tid og overskudd til det, men det har jeg dessverre ikke.
Ei heller plass i fryseren.

Sniker fra august.

Skal be mamma lage fylte horn, innbakt pølse, lapskaus osv (liker ikke ting som lasagne, spagetti..) samt høre med stemoren min om hun kan lage noen cookies og brownies som kan fryses. Tror nok ikke jeg orker det selv, vi får se. Blir sikkert et par ting til, vi får se hva som frister etterkvart :)

Takk for svar alle sammen :-)

Egner de fleste supper seg for frysing? Følte det skortet litt på allmennkunnskapen her nå...
Fylte horn skal jeg noterer meg - det er jo gull verdt med all mat som kan spises med en hånd. Å lage en lasagne halvferdig har jeg ikke tenkt på en gang! Glad jeg skrev her og fikk noen tips - tusen takk dere :-)

Så flinke dere er! Skulle gjerne hatt litt mer overskudd til å forberede sånne ting!

Så flinke dere er! Skulle gjerne hatt litt mer overskudd til å forberede sånne ting!

Kjenner meg igjen i mangelen på overskudd. Jeg prøver å utnytte gode dager, men samtidig blir det en evig ond sirkel hvis man gjør for mye de dagene man faktisk har litt overskudd. Jeg tror man klarer seg fint uten mat i fryseren også ;)

Jeg tenker å lage litt fylte horn og annen rask en-håndsmat som jeg kan ha til lunsj de dagene jeg har behov for litt trøstemat.

Middager kan jo lages når mannen kommer hjem fra jobb, og jeg kan også smøre meg skiver mens mannen er hjemme. I min omgangskrets er det ikke vanlig at man serverer søtsaker og andre spiselige ting til alle som stikker innom, så å lage noe til barselbesøk er uaktuelt. Om folk vil ha noe, får de ta med selv, jeg kan heller sette på kaffe.

Oj, det har jeg ikke tenkt på en gang. Siden jeg jobber 100% enda og har planer om å gjøre det frem til permisjonen, så tror jeg ikke at jeg får tid til det ved siden av alt annet som skal gjøres og følges opp. Men det var veldig lurt ☺️

Takk for svar alle sammen :)

Egner de fleste supper seg for frysing? Følte det skortet litt på allmennkunnskapen her nå...
Fylte horn skal jeg noterer meg - det er jo gull verdt med all mat som kan spises med en hånd. Å lage en lasagne halvferdig har jeg ikke tenkt på en gang! Glad jeg skrev her og fikk noen tips - tusen takk dere :)

Hjemmelaget tomatsuppe er i hvertfall veldig godt fryst. Men vær obs på at konsistensen ikke blir så kremete som mange supper er rett etter laging :)

Tenker kun å bake opp litt kanelboller hvis det kommer besøk.
Lager nok ikke opp middag. Vi er gode på å lage enkle middager [emoji85][emoji28]

Jeg tenker å lage litt fylte horn og annen rask en-håndsmat som jeg kan ha til lunsj de dagene jeg har behov for litt trøstemat.

Middager kan jo lages når mannen kommer hjem fra jobb, og jeg kan også smøre meg skiver mens mannen er hjemme. I min omgangskrets er det ikke vanlig at man serverer søtsaker og andre spiselige ting til alle som stikker innom, så å lage noe til barselbesøk er uaktuelt. Om folk vil ha noe, får de ta med selv, jeg kan heller sette på kaffe.

Har du lyst til å komme med noen eksempler på annen en-håndsmat? Det er akkurat hva jeg trenger :D

Hjemmelaget tomatsuppe er i hvertfall veldig godt fryst. Men vær obs på at konsistensen ikke blir så kremete som mange supper er rett etter laging :)

Takk for advarselen! Er veldig glad i denne tomatsuppa, så den anbefales. Kanskje jeg skulle prøvd å fryse den... Men på den andre siden er det ikke allverden med jobb uansett. Noen som har prøvd (og hatt hell med) å fryse Trine sin indiske kyllingsuppe? Jeg prøvde det en gang, men den var skilt og ekkel da jeg varmet den opp igjen :confused004

Har du lyst til å komme med noen eksempler på annen en-håndsmat? Det er akkurat hva jeg trenger :D

Jeg tenker å lage fylte horn (med ost+skinke+egg, pizzafyll, syltetøy til når søtsuget herjer) og pizzasnurrer, og så er jeg også på leting etter inspirasjon til hva mer som er enkel en-håndsmat :)

Takk for advarselen! Er veldig glad i denne tomatsuppa, så den anbefales. Kanskje jeg skulle prøvd å fryse den... Men på den andre siden er det ikke allverden med jobb uansett. Noen som har prøvd (og hatt hell med) å fryse Trine sin indiske kyllingsuppe? Jeg prøvde det en gang, men den var skilt og ekkel da jeg varmet den opp igjen :confused004

Ikke prøvd, men indisk er gjerne dumt å fryse av erfaring. Da må den i såfall spes ut med melk eller fløte :)

Akkurat ja! Er det kokosmelken som gjør den "ufrysbar"?

Ja, vil tro det. På samme måte som tomatsuppe med fløte blir rar. Men om du sper den ut med litt mer melk og kjører alt i blenderen (gjerne da ikke kyllingen) så blir den nok fin og kremete igjen :)

Back
Topp