Lage koldtbord selv?? Trenger hjelp, råd og tips!

only_me83

Gift med forumet
Sambo fyller 30 i april...og vi skal ha storselskap.
Blir så vi inviterer 40 gjester, og nå sitter jeg og tenker på mat.
Syns gryterett blir litt kjedelig, så tenker koldtbord.
Sjekka litt priser, og syns det blir for dyrt, blir faktisk rundt 7000 kr jo!
Ønsker å ha en trivelig kveld, ikke ruinere oss, vi pusser jo opp hus for tiden og trenger jo pengene våre.

Så da tenker jeg å lage selv....vil det lønne seg prismessig?
Er det mye å spare?
Hva lager man, hva lønner seg å lage og hvor mye?
Aldri lagd koldtbord før, skjønner det blir mye jobb og at det blir heller slitsomt for gravide meg, men skal en feire så skal en jo feire, og viktigere å spare litt syns jeg...
 
Snakk med venner og familie, de fleste har en spesialrett som kan passe på tapas/koldtbord. Om noen tar med litt hver og du delegerer resten litt hit og dit, så blir det ikke så mye på deg pluss at det er mange som syns det er veldig koselig å hjelpe til. Du tilbyr deg selvfølgelig å betale for råvarene[;)]


Her er noen retter som vanligvis slår an:

Potetsalat med og uten creme fraiche/majo/rømme
Ovnsstekte båtpoteter
Salat
Kald pasta med pesto
Ovnsbakt gulerot og hvitløk (mmmmmmm, nydelig!)
Kjøttboller i tomatsaus /karbonader m/løk
Scampispyd med chili
Spekemat
Eggerøre
Røkelaks
Oliven
Feta
Ost og kjeks
Paprika, agurk, tomat
Foccacia eller annet godt brød, event First Price bagetter
Smør
Tsasiki
Dressinger
Kylling. Klubber, vinger eller oppskårne fileter.
Fisk?
Lefseruller med laks eller spekeskinke

Kanskje du kjenner noen fra andre land og kulturer som kan bidra med noe litt annerledes til koldtbordet?

Lykke til!

Ps: Vi vurderer å gjøre noe lignende da vi skal gifte oss. Så hvis du kommer på noe mere lurt så kan du gjerne oppdatere her[:D]
 
du vil nok spare en del økonomisk sett, hvis du handler på rema 1000. men det er i gjengjeld mye arbeid med å lage selv. Hvis du skal gjøre det selv kan det være lurt å velge ting som går ann å lage i god tid i forveien. Når jeg lager koldtbord/tapas så pleier jeg å lage:

Kjøttboller
Kyllingspyd(marinert kylling på spyd som legges på brett og inn i ovnen)
Foccacia
reker ((med sitron og majones)
fenalår med hele jordbær( på vinteren bruker eg eggerøre)

Pleier å steike marinert flatbiff dagen før og skjærer tynt som jeg legger flatt på et stort fat, så river jeg parmesan over og finkutter bladpersille og har over. drysser fingersalt og pepper over..(dette pleier å være veldig populært)

Potetsalat.(en enkel variant er bakte småpoteter(baker med olivenolje og godt med salt og pepper) som du marinerer med grov dijon sennep og har hakket bladpersille i....

tomatsalat med mozzeralla og basilikum

kan komme med flere ting senere....
 
Tar copy-paste fra det jeg skrev etter vi hadde dåpen til Marie....... Blir litt langt, men tror det er gode tips!!
 
"
Vi hadde dåp i helga, lagde hjemmelaget koldtbord, var 25 voksne og 8 barn/ungdommer. Fikk hjelp til å lage det og her skal jeg forklare hvordan vi gjorde, derfor blir dette innlegg litt langt....

Mormor lagde potetsalat og eggerøre. (lagde potetsalat av 45 poteter, noe som var ALTFOR MYE. Holder nok med 25. Eggerøre av 37 egg og litt fløte, var bare litt rester her)

Søss lagde pastasalat. (gikk nesten ikke noe av det, kan utelukkes...)

Vi kjøpte inn
reker på lake, tror det gikk 1,5 kilo reker.( det slenger du bare over en sil, og lar det renne av seg laken) serveres med majones og sitronbåter.

Mamma fikk ansvar for vanlig kokt skinke og det grønne. La opp et vakkert fat med ca 700 gram skinke, ananasringer, cherrytomater, agurk, paprika, hjertesalat og to pyntede appelsiner som pynt.

Pappa fikk ansvaret for karbonadene. Brukte oppskrift fra matprat.no, og lagde disse dagen i forveien.KJøpte inn 3,2 kilo karbonadedeig, og tror det var 12 karbonader igjen av 50 som ble laget.. Dette var det eneste som ble varmet opp før servering. (sammen med stekt løk.)

Stekt løk. Vi kjøpte ferdig stekt 3 kilo. ALTFOR mye. Du trenger litt kald til roastbiffen, ellers varmes litt opp med karbonadene. Det gikk mest av det varme til karbonadene. ca 1 kilo. og et halvt kilo kaldt til roastbiffen. (ikke stek selv, det koster ca 60 kr kilo for ferdig stekt, og det er verdt det!!)

Roastbeef. Vi kjøpte 3 pakker a 500 gram. Fikk ikke åpnet den ene pakka engang, så jeg tror det gikk ca 900 gram. Serveres med kald stekt løk og remulade.

Røkelaks. Vi kjøpte de som er ferdig oppskjært, og brukte 7 pakker a 100 gram. Serveres med sennepsaus på flaske fra Idun.

Jeg kjøpte et stykke meierismør, delte det i to, og la på fat. Dette ble ikke oppspist.

Jeg kjøpte 7 brød og fikk skjært disse opp i butikken, det gikk vel med ca 4-5  brød.

Jeg handlet litt på tilbud, men tror jeg brukte ca 2500 kroner på maten. Men hadde da MYE igjen....
"
 
Du må for guds skyld itj gløm roastbeefen!!! Ta dåkk et par tura t Sverige å handel inn roastbeef å steik (pålegg). Åsså husk syltagurk, muligens rødbeter, majones å masse remulade [;)]
Rå løk e et must å.

D første du må gjør e å lag ei liste. Ska d bare vær kaldmat på koldtborde, eller ska dåkk ha varmmat å?
Åsså må dåkk deleger. Svigermor kan lag litt å mora di kan lag litt. Søsknan dåkkers kan lag litt. Husk kaka t slutt å.
 
Back
Topp