Lage ekstra mat på julaften

Hadde nok laget noe de likte den dagen. Men vi har ribbe, pølse og medisterkake også tilbehør. Og jeg vet hu liker både pølse og medisterkake. Hadde jeg hatt lutefisk eller pinnekjøtt og var usikker på om hun spiste hadde jeg laget ett eller annet i tillegg

Eg kan fint server ekstra kjøtt/pølsa eller fisk, men lage ikkje ein heil ekstra rett. Bruke jammen meg nok tid på kjøkkenet...
Heldigvis e jentungen på 4 altetande ;)

Når det kommer til lutefisk, som jeg personlig elsker, men ikke mannen, så hadde jeg laget noe ekstra ved siden av. Nå har ikke vi lutefisk på selve julaften, men blir bedt fast på dét av bestemor i løpet av desember, og da lager hun alltid noe annet ved siden av. Det pleier å være kjøttkaker, siden tilbehøret til fisken går til begge deler :) Kommer nok ikke til å tvinge på barna mine lutefisk, for vet at det er for spesielt interesserte, men ønsker at de skal smake og så får jeg heller lage noe annet til dem og mannen ;)

Her og blir vi visst bedt på lutefisk i år, og halvparten av de som skal dit spiser det ikke.
Kjenner jeg svigerfamilien rett blir det nok noe ribbe +++ i tillegg, men hadde fint holdt med julepølse eller kjøttkaker for min del :)

Her og blir vi visst bedt på lutefisk i år, og halvparten av de som skal dit spiser det ikke.
Kjenner jeg svigerfamilien rett blir det nok noe ribbe +++ i tillegg, men hadde fint holdt med julepølse eller kjøttkaker for min del :)
Ja, det pleier å være kun et knippe utvalg av familie hos bestemor til lutefisk også ;) Kjenner ikke mange som er like glad i det som meg :P Bestemor er fra Nord-Norge og derfor tradisjonen er lutefisk i løpet av jula, men er bare ho, mamma og jeg som elsker det. Resta synes det er helt greit eller liker det ikke :) Hehe, men da får du/dere andre noe dere liker hvertfall, dét er jo positivt :D Selvom jeg er enig i å heller gjøre det enkelt med bare 1. annet alternativ til selve lutefisken, enn å styre med ++++. Men det er jo helt opptil hver enkelt. Kjenner meg litt igjen også, for kommer fra en familie på mamma sin side hvor vi alltid har masse mat, gjerne til 10 mer enn det som kommer, og er nok blitt sånn jeg og ;)

har unger som brekker seg av poteter.. så den er lei.. og ribbe blir nok litt voksent det også.

koker nok litt ris v siden av så de bare kan ha litt av sausen oppå.

tviler på de kommer å være så veldig sultne, er nok stappa på risengrynsgrøten de hadde lunsj + mandariner og diverse..

Vi har alltid medisterkaker og pølser vedsiden av , for det spiser ungene :-)

Her blir vi mange til middag på julaften. Ribbe og pinnekjøtt er på menyen, lager litt julepølse til da eldste på 4 synes den andre maten er for salt. Og minste på 8mnd får egen mat pga salt mengden :) Ellers så er vo strenge på middagen alle andre dager i året ;)

Når lillebror var liten så fikk han Spagetti Rimini :p favoritten hans, og mamma syns alle skulle få god mat på julaften. Ikke akkurat vanskelig å lage heller :p

Når det ble servert lutefisk ved julefeiringen hos slekta i Sverige, fikk jeg og søster'n alltid litt stekt ribbe i stedet og slapp oftest å sitte ved bordet mens de spiste (jeg blir kvalm bare av lukten), og så hadde man alltid "smörgåsbord" med plenty med svenske köttbullar, prinskorvar og anna godt i tillegg. :)

Lutefisk er for veldig spesielle smakssanser og da..hehe

Hadde helt klart laget noe ekstra som alle likte.
Enig i denne :). Julaften er ikke dagen for prinsippfasthet hva gjelder mat og at alle spiser samme mat. Det er den ene dagen i løpet av året da man virkelig skal kose seg. Da lager jeg gjerne noe ekstra, slik at både barn og voksne finner noe de liker godt :).

Her må det ofte lages ekstra mat til meg, evt tar jeg med noe til meg selv, da jeg får vondt i magen av feit julemat. Jeg hadde jo vært skikkelig kjip om jeg ikke gjorde det samme for ungene i familien!

Minsten kommer til å få kjøttkaker fordi han er foliten til pinnekjøtt , eldste må spise det samme som alle andre

Tror ikke det hadde blitt noe problem her, da vi har så mye tilbehør. Lager pinnekjøtt, svinemør, dampet mør, poteter og kålrabistappe. Av og til er det også svineribbe. Barna spiser hvertfall gjerne svinemør og dampet mør og koser seg med det :)

Vis man har barn som ikke likef det som blir servert på juleaften ville jeg laget noe annet ja. Ikke hyggelig med ugrrie barn på en sånn dag juleaften skal være hyggelig for alle :)

Her spiser gutten min på snart 5 år det vi voksne spiser. Ribbe eller pinnekjøtt går ned på høykant. (iallefall i fjor)
Har vi ribbe har vi litt julepølse i tillegg, men ender stort sett med at e og faren må spise pølsa, mens gutten spis ribba :P (vi spiser ribbe selvsagt, men hvis det er rester etter f.eks julebord med venner så er det ikke mange biter til overs)

Ska ha pinnekjøtt i mårra, så får se om vi har nå pølse ilag med sånn i tilfelle at guttungen ikke vil ha pinnekjøtt.

Nå spiser ikke vi middagen snuppa ikke liker, mest fordi hun spiser alt egentlig, men spørs jo hvor lang tid man bruker på å lage julematen og hvilket tilbehør som er med, ville nok heller ikke lagd ekstra mat men da også ikke tvunget henne til å spise det hun absolutt ikke vil ha! (liker ikke kokte poteter og har hele tiden blitt tvunget til å spise selv på julaften! det skal jenta mi slippe ihvertfall!)

Back
Topp