Lage brudebukett selv??

Hoppande teltplugg

Forumet er livet
Noen som har gjort det? Kan jeg få se bilde??

Jeg har så lyst til å lage den selv. Vi skal ha Rosa Gerbera i "temaet" og, jeg lurer på å lage Gerbera"tre" som borddekorasjoner. Det vil da si at vi putter sånn grønn "isopor" nedi hvite potter, og putter oppi en pinne (muligens snurret i grønt silkebånd). Så tar vi en ball, som vi dekker med gerbera, og putter nedpå pinnen. tadaaaa, tre! Gresset blir kanskje grønn krysantemum. lurer på å også surre rundt litt sølv"streng" med perler på, men usikker enda. Må se hvordan det blir først!

Så buketten.. der lurer på å ta tre slike "baller" i forskjellige størrelser. Liten, medium, og stor, der den store kommer øverst.. Jeg vil feste dem sammen med grønt silkebånd mellom. Det båndet blir også håndtaket. De tre ballene skal dekkes i rosa gerbera, og surres i bittelitt silkestreng m/perler for et elegant preg.. De henger sammen, men det blir hengende bånd mellom dem for å si det på den måten.. Brudepikene skal da evt ha hver sin lille "Gerberaball"... 

Høres det fint ut eller???

Jeg syns det høres kjempe fint ut. Men så elsker jeg Gerbera da. emoticon

Det hørtes veldig fint ut det, men du burde øve deg maaange ganger før du gir deg ut på en brudebukett.. Det er ikke bare bare å få det som man har tenkt. Og det er veldig kjedelig å stå der med en brudebukett man ikke er helt fornøyd med. Med mindre du har god erfaring med blomster så tror jeg at jeg ville gått til en blomsterbutikk og forklart hva jeg ville ha.

Tror ikke jeg ville gjort det, mye som kan gå galt.. Blomstene skal jo holde seg fine hele dagen, og hvertfall under vielse og fotografering! Hvis du skal lage den selv, så må du jo lage den dagen før, og da er sannsynligheten stor for at blomstene ikke holder seg like fine. Jeg var innom blomsterforretning for litt siden (skal også gifte meg) og der lager de alltid brudebuketten samme dag som den skal brukes, nettop fordi at den skal holde seg fin. Det er også en del mer arbeid å lage en pen brudebukett en man tror. Så hvis jeg var deg ville jeg heller gått til blomsterdekoratør og fått laget den slik du vil :)

Joda, jeg regner så klart med at jeg må øve, på både laging og oppbevaring (før så sprayet de dem med masse hårspray, da holdt de visst leeeenge, og så skal den oppbevares i kjøleskap så klart)

Er ikke du gift da..?? eller er jeg helt på tur...?

Frk.VilliTrusa skrev:
Er ikke du gift da..?? eller er jeg helt på tur...?

Jooda, men skal ha kirkelig vielse

Gerbera er en veldig ømfintlig blomst.

Blir fort flekker og klemskader om den ikke behandles riktig. Men den grønne "isoporen" heter oasis, og man får kjøpt oasis i kuler. Da kan du stikke Gerbera i våt oasis. Det lønner seg for deg å trekke silkebåndet mellom oasiskulene før du setter i gerberan. Pakk hele buketten inn i plast (løst rundt) før du setter den kaldt. IKKE spray med hårspray, det kan lage STYGGE flekker. Dusj forsiktig innsiden av plasten med vann. Båre å spørre på pm om du lurer på noe mer. 

oasis heter det. Hvis du skal lage den selv kan du regne med litt stress. Øv mange ganger. Også må du ha en del ekstra blomster, for gerberaene kan fort knekke i stilken. Også må du passe på at de er med ståltråd slik at de holder seg litt stivere:)

Du høres iallefall kreativ nok ut! Bare øv, øv, øv, så får du jo se hvordan det går.

Men gerbera er en vrien blomst. Den bør stiftes opp (bindes med ståltråd) for ellers henger hodet fort. Ellers er den lett å knekke og får fort stygge flekker på kronbladene.
Lager du den kvleden før, så oppbevar den på kjøle/i kjøleskap. Pakk den inn i celofan med masse luft mellom celofanen og plasten. Det er også viktig at det ikke finnes frukt i nærheten av buketten.

(og den grønne "isoporen" er oasis, og når du veter den, så ikke trykk den under vann, men legg den i en bøtte og la den synke av seg selv, ellers får du plasser inni den som ikke er trukket med vann).

Hilsen fra tidligere blomsterdekoratør

takk for tips! 
Ja, det blir en del øving, ståltråd, og silkebånd før blomster

Jeg regner egentlig med det skal gå bra. Det ER jo 11 mnder til, så får jo øvd en del på den tiden da. Har jo gode muligheter til å "feile" litt også da

Tessy_ skrev:

Blir fort flekker og klemskader om den ikke behandles riktig. Men den grønne "isoporen" heter oasis, og man får kjøpt oasis i kuler. Da kan du stikke Gerbera i våt oasis. Det lønner seg for deg å trekke silkebåndet mellom oasiskulene før du setter i gerberan. Pakk hele buketten inn i plast (løst rundt) før du setter den kaldt. IKKE spray med hårspray, det kan lage STYGGE flekker. Dusj forsiktig innsiden av plasten med vann. Båre å spørre på pm om du lurer på noe mer. 

Faren med våt oasis er at den kan dryppe vann, og blir fort tung. speiselt med tre kuler, og det stikkes for mye feil kan den knekke....
Gerbera er ganske så stor, så du må nok evt bruke germine (en mindre variant) og evt chrysantemum, i samme farge som germinien, i den minste kule for å få den kulen liten nok og tett nok.

Er utdannet blomsterdekoratør og vi bruker ALDRI våt oasis i brudebuketter

jeg lagde min selv, var en stor "ball" med lilla stornellik og steelgress som "dekor" nedover
kan se om jeg finner ett skikkelig bilde av den

fant bare dette, tok desverre ikke bilde av kun buketten

nemi.marselia skrev:
jeg lagde min selv, var en stor "ball" med lilla stornellik og steelgress som "dekor" nedover
kan se om jeg finner ett skikkelig bilde av den

fant bare dette, tok desverre ikke bilde av kun buketten

Nyydelig!

høres ut som spennende planer du har så blir spennende å se.

er veldig fornøyd med den jeg lagde midt på natten før bryllupet (holdt på å glemme den)

Er selv utdannet blomsterdekoratør, og tanken bak våt oasis var på trærene. Bruker du ikke breidi da el? Siden du ALDRI bruker våt oasis i brudebuketter? ;) 

Våt oasis fungerer fint i brudebuketter, kommer bare an på hvordan man bruker det og hvor våt den er. Veter du den, trer snor, lar den henge noen dager, så stikker i blomstene, lar den henge en dag, så er den nok rent fra seg nok til at den ikke drypper eller at det vil være fare for at noe blir fuktig. Men man får jo flere typer oasis, den tørre går og an å bruke, eller la være å vete den vanlige. 

Er enig i at germini er det som er lettest å bruke, men det er og den som er mest vanlig, og folk oftest kaller gerbera. Krysantemum er jeg helt enig i er beste løsning på den minste kula, og eventuelt som utfyller på de større.

Bella_Blid skrev:

Tessy_ skrev:

Faren med våt oasis er at den kan dryppe vann, og blir fort tung. speiselt med tre kuler, og det stikkes for mye feil kan den knekke....
Gerbera er ganske så stor, så du må nok evt bruke germine (en mindre variant) og evt chrysantemum, i samme farge som germinien, i den minste kule for å få den kulen liten nok og tett nok.

Er utdannet blomsterdekoratør og vi bruker ALDRI våt oasis i brudebuketter.

Bruker heller aldri bridy. Alt er håndbundet, stiftet eller med lim. Kommer helt ann på hvordan buketten skal sees ut.

Greit å våt oasis på trærene, men oasis er veldig skjør våt og kan lett knekke ved for mye blomster og feilstikking. Da tenker jeg på til brudebuketten. for den er i mye bevegelse. Borddekorasjonene står litt mer i ro ;o)

Skulle jeg ha laget denne buketten hadde jeg heller satset på å lagd den samme dagen som den sku brukes, bruk tørroasis ( oasis til kunstige blomster) og lim.

Tessy_ skrev:

Er selv utdannet blomsterdekoratør, og tanken bak våt oasis var på trærene. Bruker du ikke breidi da el? Siden du ALDRI bruker våt oasis i brudebuketter? ;) 

Våt oasis fungerer fint i brudebuketter, kommer bare an på hvordan man bruker det og hvor våt den er. Veter du den, trer snor, lar den henge noen dager, så stikker i blomstene, lar den henge en dag, så er den nok rent fra seg nok til at den ikke drypper eller at det vil være fare for at noe blir fuktig. Men man får jo flere typer oasis, den tørre går og an å bruke, eller la være å vete den vanlige. 

Er enig i at germini er det som er lettest å bruke, men det er og den som er mest vanlig, og folk oftest kaller gerbera. Krysantemum er jeg helt enig i er beste løsning på den minste kula, og eventuelt som utfyller på de større.

Bella_Blid skrev:

Tessy_ skrev:

Er utdannet blomsterdekoratør og vi bruker ALDRI våt oasis i brudebuketter.

ja,hvorfor ikke? :)

jeg laget brudebuketten til hu jeg var forlover til, og til datteren hennes når hu giftet seg :)

Blir litt mer spsiell kansje om man lager den selv :)

Back
Topp