Lage babymat selv!

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Ble litt inspirert av den "hjemmelaget mat"-tråden her inne og tenkte jeg ville begynne å lage litt babymat selv. Ikke snakk om å kutte ut ferdigglassene helt, men hvertfall gi en del hjemmelaget i tillegg:)

Så, dere som lager selv, hva lager dere? Konkrete oppskrifter er bra!
Og hvordan oppbevarer dere det? Regner med det er smart å lage opp en del og fryse når man først lager.

Utfra tråden jeg ble inspirert av så det ut som "alle" laget babymaten selv, så noen har vel litt råd og oppskrifter de vil dele med meg?

Jeg kjøpte ikke ferdig glass til eldstemann, laget kun selv og frøs ned.

Jeg kjøpte bare inn masse grønnsaker: Gulrøtter,kolrabi,poteter,blomkål,brokkoli.OSV
Skjærte det i masse små biter og kokte d, hadde ikke noe oppskrift tok det bare etter øye. Når d va ferdig kokt moste jeg grønnsakene og blandet inn leverpostei (den vanlige gule fra stabburet) Tok bare noen bokser etter øyemål..

Lykke til :)

Jeg kjøpte bare inn masse grønnsaker: Gulrøtter,kolrabi,poteter,blomkål,brokkoli.OSV
Skjærte det i masse små biter og kokte d, hadde ikke noe oppskrift tok det bare etter øye. Når d va ferdig kokt moste jeg grønnsakene og blandet inn leverpostei (den vanlige gule fra stabburet) Tok bare noen bokser etter øyemål..

Da de var helt små, slengte jeg poteter, løk, gulrot, broccoli, blomkål, ett fedd hvitløk og urter, spesielt koriander og gressløk, eller litt fersk dill, og kjøttet vi skulle ha til middag. 

Kokte det godt, eller dampet det, alt etter som, moste med litt morsmelk i og frøs det i disse posene som følger med Avent brystpumpe... Geniale greier til mat, lett å tine hver pose i vannbad før de skulle spise om man ikke vil bruke mikro. 

Nå er det noen år siden jeg laget dette sist, men..

Step by step-barnematlaging! 

Først tar man og fordeler grønnsaker i 3 (4) kjeler. Jeg bruker bare tre siden jeg har 3 kjøttslag, B liker ikke lam. 
Har brukt Lapskausblanding, Blomkålblanding og en ny sak med brokkoli, mais og paprika i dag. Bruker frossengrønnsaker, orker ikke kutte opp 4,4 kg grønnsaker. Cool 

Så koker man opp grønnsakene (ha vann så det såvidt dekker). Imens gjør jeg klar kjøtt og krydder. Bruker kjøttdeig uten salt, kyllingkjøttdeig og kjøttdeig av svin. 

Når det koker fordeler man kjøtt og krydder i hver kjele (bruker svisker/eple i svin, karri til kyllingen). Lar det koke til grønnsakene er møre og kjøttet gjennomkokt. 

Etter dette pleier jeg å helle av litt kraft fra hver kjele, så det ikke blir for mye væske. 
Så tar man en potetmoser (evt blender) og moser i vei til ønsket konsistens: 

Så er det bare å la det hele avkjøle seg litt før man putter det på glass og slenger dem i fryseren! Wink 

Takk for svar!:)

Men kan jeg bruke fks. ris eller pasta også? Bare jeg ikke salter det?

Og dersom jeg skal bruke fisk, må det være fersk fisk? som faktisk ser ut som fisk?;) Eller kan jeg fks. bruke frossen sei? Sånne firkanter, hehe;) Og steike for så å knø sammen med potet og grønnsaker?

Og kyllingfilet fks, er vel greit å bruke det også?

Takk, FancyPants!!!

Jeg trenger å se det step by step jeg!:))

Åh, kjenner jeg ble skikkelig gira på dette her jeg nå. Skal handle inn og sette i gang på tirsdag!

LillianneLie skrev:
Takk, FancyPants!!!

Jeg trenger å se det step by step jeg!:))

Åh, kjenner jeg ble skikkelig gira på dette her jeg nå. Skal handle inn og sette i gang på tirsdag!

Bare hyggelig:)

Jeg har lagt det ut på et annet forum tidligere, så da var det fort gjort å kopiere det over hit ;)

Jeg bruker ikke faste oppskrifter, men prøver å dele opp en tredjedel av det jeg har oppi av kjøtt, potet og grønnsaker :-)

Med grisekjøtt:
Grisefilet/evt. koteletter
Potet
Gulrot/blomkål
Tomat
Olje(olivenolje/ rapsolje)
Rosamarin/timian

Del kjøttet i biter og koker det sammen med rosmarin. I mellomtiden skrelles og kuttes poteter og grønnsaker. Når kjøttet har kokt ca. 15 minutter tas potet og grønnsaker oppi, og kokes til de er passe. Helt på slutten kokes cherrytomat/tomat til skrellet sprekker.
Deretter moses kjøttet, potet, grønnsaker og tomat( hvis du vil ha med litt tyggemotstand mos 1/3 med gaffel og bland sammen med det andre). Tilsett væske( jeg bruker kraften fra kjøttet/grønnsakene) til det blir passe konsistens. Når det har avkjølt en stund, tilsettes olje og middagen legges i passe bokser og avkjøles helt. Fryses når det er helt avkjølt.

Synes dette er en grei base. Det meste av kjøtt og fisk passer til denne.

jeg har ikke fått med meg dne tråden. har du link?

jeg har en stor bok med oppskrifter, veldig inpirerende.

fra 5mnd
alt fra fruktpureer (eple,pære,banan,melon,nektarin,plomme osv)til grøter (ris,mais,sago,hise) til grønnsakspureer (blomkål,nepe,squash,gulrot,spinst,potet,søtpotet osv)

fra 6 mnd
linsepure.
egg,bønner,fisk og kjøtt kan blades i diverse pureer

9mnd hvete kan introduseres

12mnd samme som familien - unngå godteri og mye salt

18mnd samme som resten av familien

med sånn kjøpemat
Jeg syns det er veldig ekkelt at spaghetti og kjøttsaus kan stå i romterperatur i 6 mnd å fortsatt være spiselig..
det kan jo ikke være sunt...
stakars barn.

FancyPants skrev:
Nå er det noen år siden jeg laget dette sist, men..

Step by step-barnematlaging! 

Først tar man og fordeler grønnsaker i 3 (4) kjeler. Jeg bruker bare tre siden jeg har 3 kjøttslag, B liker ikke lam. 
Har brukt Lapskausblanding, Blomkålblanding og en ny sak med brokkoli, mais og paprika i dag. Bruker frossengrønnsaker, orker ikke kutte opp 4,4 kg grønnsaker. Cool 

Så koker man opp grønnsakene (ha vann så det såvidt dekker). Imens gjør jeg klar kjøtt og krydder. Bruker kjøttdeig uten salt, kyllingkjøttdeig og kjøttdeig av svin. 

Når det koker fordeler man kjøtt og krydder i hver kjele (bruker svisker/eple i svin, karri til kyllingen). Lar det koke til grønnsakene er møre og kjøttet gjennomkokt. 

Etter dette pleier jeg å helle av litt kraft fra hver kjele, så det ikke blir for mye væske. 
Så tar man en potetmoser (evt blender) og moser i vei til ønsket konsistens: 

Så er det bare å la det hele avkjøle seg litt før man putter det på glass og slenger dem i fryseren! Wink 

flink du er :) genialt da.

FruTronrud; Tråden er ganske langt oppe her nå - "Serverer dere hjemmelaget mat til deres unger?":) Er ikke bare hjemmelaget babymat det er snakk om der, men fikk inntrykk av at ganske mange laget all babymat selv. Og når jeg tenker etter trenger det sikkert ikke være så veldig mye arbeid. Så nå skal jammen meg jeg og prøve:-D

LillianneLie skrev:
Takk for svar!:)

Men kan jeg bruke fks. ris eller pasta også? Bare jeg ikke salter det?

Og dersom jeg skal bruke fisk, må det være fersk fisk? som faktisk ser ut som fisk?;) Eller kan jeg fks. bruke frossen sei? Sånne firkanter, hehe;) Og steike for så å knø sammen med potet og grønnsaker?

Og kyllingfilet fks, er vel greit å bruke det også?

Jeg har ikke gitt mine babymatglass, men jeg har ikke akkurat stått og laget opp masse babymat for frysing heller. Begge mine har bare fått det samme som vi voksne spiser. Jeg har bare tatt av til barna før jeg saltet maten. I starten kokte jeg barnas biter i en egen bitteliten kasserolle dersom jeg stekte vår mat, for stekt mat er litt vel sterkt. Det tok maks 2 minutter ekstra å ta av mat til en baby, så jeg ser ikke vitsen med å fylle opp fryseren. 

Jeg har ikke most maten til noen av barna, i starten bare delte jeg den opp i små biter. Til lillesøster brukte jeg mye en "alligator" / løkkutter fra clas ohlson, veldig lettvint måte å dele opp mat til en på 6 mnd. Det jeg synes er en av fordelene med hjemmelaget mat, er at du ikke trenger å gi alle ingrediensene i en smakløs blanding som i de ferdigglassene. Mye morsommere for barna når de forskjellige fargene på fatet har forskjellig smak. Dersom du gir babyen det samme som resten av familien spiser, og ikke lager egen babymat, så slipper du at det blir noen overgang den dagen du skal slutte med babymat også.

Mine har fått masse frossen fisk, (kokt såklart :P ). De fikk kyllingfilet og alle andre typer kjøtt, også kokt i starten. Tok bare av en liten bit av kjøttet vi skulle ha, og kokte babyens bit. De fikk ris, pasta, potet, og alle typer grønnsaker etter hva vi andre spiste. Mulig jeg er tidenes lateste mamma, men jeg har lagt ned null arbeid i babymaten. De gikk rett fra fullamming, og over på helt vanlig mat i det tempoet de selv ville.

Nå er min så liten at ho ikke får så mye. Men ho får pærepurè i grøten som jeg lager selv ( dampkoker pærer, og moser i stavmikser med vann, og fryser det i små posjoner). Sviskemos, koker svisker til de er møre og kjører i stavmikser med vann, og avokadopurè som ho får oftest. Bare kjører avokado i stavmikser, og min ELSKER avokado.

Ellers kan jeg tipse om en veldig bra side der det står gode oppskrifter på grøt og mat, samt litt info om forskjellige frukter og grønnsaker man kan servere barnet http://barebarnemat.blogspot.com/

Back
Topp