Velger å starte en dagbok her, da det kanskje hjelper meg med å holde motivasjonen for en sunnere livsstil oppe.
Om meg
29 år, gift og har tre barn (+lillebror som ikke fikk mulighet til å vokse opp). Har en aktiv jobb til vanlig, men for øyeblikket er jeg i permisjon.
Vektnedgang tidligere - til nå
I 2016 veide jeg 97 kg, og gikk ned til 69 kg på 5-6 måneder. Ble gravid og gikk opp 20 kg, men kiloene forsvant raskt etter endt graviditet. Ble på nytt gravid igjen i 2020, opp 30 kg. Etter endt graviditet veide jeg 76 kg.
I juni 2023 ble jeg på nytt gravid, men mistet i september. Veide da 88 kg. Gravid på nytt i oktober og fikk ei lita jente i august. Etter fødsel veide jeg 104 kg, de første ukene etter fødsel gikk jeg mye ned (vannvekt).
For øyeblikket veier jeg 90,5 kg, planen er å veie 70 kg innen sommeren.
Kosthold
Når jeg har gått ned i vekt tidligere har fokuset vært på å spise riktig. Spise mye frukt og grønnsaker, samt begrense sukker, godis og bakeverk. Jeg ønsker ikke å gå på diett, men heller finne en livsstil som fungerer for meg.
Disse endringene har jeg gjort tidligere
- havregrøt/knekkebrød istedenfor brød
- skummetmelk istedenfor melk.
- kesam istedenfor rømme.
- droppe smør og olje, heller spise avokado og nøtter (men lite, da det er veldig kaloririkt).
- karbonadedeig, kyllingfilet og mest mulig rent kjøtt.
- unngå ferdigmat og posemat.
- begrense inntak av spagetti/makaroni (helst velge den grove).
- være obs på å hva jeg drikker (velge mest sukkerfri/lavt kaloriinnhold.)
Mål og delmål
- 90 kg — Her jeg er nå (17 november)
- 88 kg
- 85 kg
- 83 kg
- 80 kg — feire med en kjærestetur/spa
- 77 kg
- 75 kg
- 73 kg
-70 kg — målet! Og mannen kjøper da badekar!
Om meg
29 år, gift og har tre barn (+lillebror som ikke fikk mulighet til å vokse opp). Har en aktiv jobb til vanlig, men for øyeblikket er jeg i permisjon.
Vektnedgang tidligere - til nå
I 2016 veide jeg 97 kg, og gikk ned til 69 kg på 5-6 måneder. Ble gravid og gikk opp 20 kg, men kiloene forsvant raskt etter endt graviditet. Ble på nytt gravid igjen i 2020, opp 30 kg. Etter endt graviditet veide jeg 76 kg.
I juni 2023 ble jeg på nytt gravid, men mistet i september. Veide da 88 kg. Gravid på nytt i oktober og fikk ei lita jente i august. Etter fødsel veide jeg 104 kg, de første ukene etter fødsel gikk jeg mye ned (vannvekt).
For øyeblikket veier jeg 90,5 kg, planen er å veie 70 kg innen sommeren.
Kosthold
Når jeg har gått ned i vekt tidligere har fokuset vært på å spise riktig. Spise mye frukt og grønnsaker, samt begrense sukker, godis og bakeverk. Jeg ønsker ikke å gå på diett, men heller finne en livsstil som fungerer for meg.
Disse endringene har jeg gjort tidligere
- havregrøt/knekkebrød istedenfor brød
- skummetmelk istedenfor melk.
- kesam istedenfor rømme.
- droppe smør og olje, heller spise avokado og nøtter (men lite, da det er veldig kaloririkt).
- karbonadedeig, kyllingfilet og mest mulig rent kjøtt.
- unngå ferdigmat og posemat.
- begrense inntak av spagetti/makaroni (helst velge den grove).
- være obs på å hva jeg drikker (velge mest sukkerfri/lavt kaloriinnhold.)
Mål og delmål
- 90 kg — Her jeg er nå (17 november)
- 88 kg
- 85 kg
- 83 kg
- 80 kg — feire med en kjærestetur/spa
- 77 kg
- 75 kg
- 73 kg
-70 kg — målet! Og mannen kjøper da badekar!