Lady’s vei mot en sunnere livsstil!

Ladyb

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Augustbarna2024
Velger å starte en dagbok her, da det kanskje hjelper meg med å holde motivasjonen for en sunnere livsstil oppe.

Om meg
29 år, gift og har tre barn (+lillebror som ikke fikk mulighet til å vokse opp). Har en aktiv jobb til vanlig, men for øyeblikket er jeg i permisjon.

Vektnedgang tidligere - til nå
I 2016 veide jeg 97 kg, og gikk ned til 69 kg på 5-6 måneder. Ble gravid og gikk opp 20 kg, men kiloene forsvant raskt etter endt graviditet. Ble på nytt gravid igjen i 2020, opp 30 kg. Etter endt graviditet veide jeg 76 kg.

I juni 2023 ble jeg på nytt gravid, men mistet i september. Veide da 88 kg. Gravid på nytt i oktober og fikk ei lita jente i august. Etter fødsel veide jeg 104 kg, de første ukene etter fødsel gikk jeg mye ned (vannvekt).
For øyeblikket veier jeg 90,5 kg, planen er å veie 70 kg innen sommeren.

Kosthold
Når jeg har gått ned i vekt tidligere har fokuset vært på å spise riktig. Spise mye frukt og grønnsaker, samt begrense sukker, godis og bakeverk. Jeg ønsker ikke å gå på diett, men heller finne en livsstil som fungerer for meg.
Disse endringene har jeg gjort tidligere
- havregrøt/knekkebrød istedenfor brød
- skummetmelk istedenfor melk.
- kesam istedenfor rømme.
- droppe smør og olje, heller spise avokado og nøtter (men lite, da det er veldig kaloririkt).
- karbonadedeig, kyllingfilet og mest mulig rent kjøtt.
- unngå ferdigmat og posemat.
- begrense inntak av spagetti/makaroni (helst velge den grove).
- være obs på å hva jeg drikker (velge mest sukkerfri/lavt kaloriinnhold.)

Mål og delmål
- 90 kg — Her jeg er nå (17 november)
- 88 kg Her er jeg nå (27 november)

- 85 kg Her er jeg nå (18 desember)
- 83 kg
- 80 kg — feire med en kjærestetur/spa
- 77 kg
- 75 kg
- 73 kg
-70 kg — målet! Og mannen kjøper da badekar! :dance008

Last edited:
I dag ble det en ny variant av salaten. Stekte kikerter og løk med krydder. Brukte isbergsalat, paprika, agurk, granateple og cottage cheese. Litt usikker på om jeg likte det eller ikke, men smakte helt ok. Gøy å prøve noe nytt i alle fall :p

IMG_8635.jpeg

Onsdag og veiedag :dance008
Fremover vil onsdag være dagen jeg veier meg. I dag viste vekta 89,2. Så en kilo i minus fra søndag! I tillegg har jeg mistet 6 cm i livvidde. Så utrolig gøy å se så tidlig resultater, og det gir jo en kjempemotivasjon i veien videre!

Om 3 uker skal jeg på julebord med jobben, og det hadde vært så gøy å fått på seg en av kjolene i skapet, som er litt trang nå!:happy:

Helga som var ble det dessverre tatt noen litt usunne valg. Jeg klarte ikke holde meg til de faste måltidene mine, noe som fører til at jeg blir litt for sulten. Det ble både vaffel og bolle. Klarte heldigvis å holde meg unna godis.
Veldig klar for ny uke! Håpet er å bikke 88 kg på neste neste måling :smiley-angelic001

Dette ble dagens lunsj. Havregrøt med blåbær, toppet med cottage cheese (og sukrin gold). IMG_8651.jpeg

I dag prøvde jeg en ny oppskrift til middag. Stekte kylling, deretter tilsatte jeg rosenkål og brokkoli. Kokte opp med kyllingkraft og tilsatte deretter crème fraîche. Så hadde jeg ris ved siden av. Både jeg og eldste frøkna likte det. Mellomste er litt mer sær, så der ble det bare noen smaksprøver. :laughing002

IMG_8725.jpeg

Har fått helt dilla på smoothie, den tar den verste søstsugen. Banan, fryste jordbær, sukrin gold, yoghurt og vann.

IMG_8630.jpeg

Dagens vekt- 88,7
Gått ned -1,3 kg
- 7 cm i livvidde.

Så deilig å være nede på 88. Fortsatt en lang vel igjen, men dette veide jeg mellom svangerskap 3 og svangerskap 4. :happy:

Dagens vekt - 87,4 kg
Gått ned -2,6 kg

Desember blir definitivt en prøvelse. Med alle godsaker, julemat og kos. Jeg kommer til å spise både litt godis og god mat. Skal heller prøver å begrense mengden, og unngå de verste kaloribombene. Kan nok hende vekta blir litt stillestående i desember :laughing002

I morgen er det veiedag, og jeg gruer meg. Gikk på en skikkelig todagerssmell, med både kake, godis og mye fet mat. Vi hadde gjester på lørdag, og med lite søvn så blir viljestyrken veldig dårlig :banghead:
Men gir ikke opp, i dag var det tilbake til knekkebrød med cottage cheese. Skal også drikke mye vann, i håp om at det stagger søtsugen :p

I morgen er det veiedag, og jeg gruer meg. Gikk på en skikkelig todagerssmell, med både kake, godis og mye fet mat. Vi hadde gjester på lørdag, og med lite søvn så blir viljestyrken veldig dårlig :banghead:
Men gir ikke opp, i dag var det tilbake til knekkebrød med cottage cheese. Skal også drikke mye vann, i håp om at det stagger søtsugen :p
Anbefaler å pusse tenna eller drikke te for søtsuget sin del. Har hjulpet meg mange ganger! Blir fort ti kopper med te i de mest desperate amme-tidene :hilarious:

Anbefaler å pusse tenna eller drikke te for søtsuget sin del. Har hjulpet meg mange ganger! Blir fort ti kopper med te i de mest desperate amme-tidene :hilarious:
Fantastisk :laughing002 Takk for gode tips, det må prøves :happy:

Dagens vekt - 86,7
Gått ned - 3,3 kg

Til tross for smellen, så ble det vektnedgang. Så utrolig deilig. På fredag er det julebord med jobben, da skal jeg finne frem noen av de trange kjolene i skapet. Forhåpentligvis er det noen som passer litt bedre nå. :happy:

Dagens vekt - 85,5
Gått ned - 4,5 kg

Så gøy å se tallet stadig kryper nedover. Til tross både julebord, kakebaking og grøtfest. Jeg har smakt på både det ene og det andre, men har holdt meg i skinnet og unngått å gomle. Noe av det som hjelper, er å finne ut hvor mye kalorier det er i enkelte matvarer. Så frister det faktisk ikke (eller joda, men bare ikke fullt så mye). :laughing002

Back
Topp