Lactulose behandling, erfaring??

Venterpånr.2

Forelsket i forumet
*MIA*
Gutten min har fått forstoppelse, pratet med helsesøster istad og hun sa jeg skulle prøve lactulose etter null virkning med både malt og sviskesaft. Men en vennine av meg sa det da er viktig å gi rikelig med vann itillegg, helsesøster nevnte ingenting om dette istad.
Noen som vet om det er nødvendig? Har prøvd å gi han vann på flaska på varme dager, men han er ikke særlig glad i det.
Han er 3 mnd.

Ja, det er viktig å få i barnet mye væske når de behandles med Laktulose/Duphalac fordi middelet kan få motsatt effekt dersom barnet drikker for lite. Gutten min bruker Duphalac daglig og har gjort det siden fødsel grunnet melkeallergi (både melkeprotein og laktose). De periodene han ikke er flink nok til å få i seg væske, merker han det raskt ettersom han da blir enda tregere i magen igjen. Trenger ikke "bøtte i seg" væske altså, men få i barnet så mye som overhodet mulig. Væske gjør også avføringen løsere i seg selv.

Ja, væske er vesentlig i lactulosebehandling. Må være en forglemmelse av helsesøster å ikke nevne det.
Hilsen sykepleier :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for svar :) okei, jeg prøver så godt jeg kan å gi han vann, men han tar bare et par sug på flaska så gidder han ikke mer, blir bare sint. Han blir vell Litt skuffa for at det ikke er melk på flaska tenker jeg.

Takk for svar :) okei, jeg prøver så godt jeg kan å gi han vann, men han tar bare et par sug på flaska så gidder han ikke mer, blir bare sint. Han blir vell Litt skuffa for at det ikke er melk på flaska tenker jeg.

Hva med å prøve å gi vann fra noe annet enn flasken han får melk fra? Her må vi gi fra sånn barnekopp ellers vil han ikke ha

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Gutten min drakk vann fra tutekopp utenom flaskene med melk. I tillegg fikk han innimellom 50/50 blandet eplejuicen fra Nestlé og vann for å få i ham tilstrekkelig væskemengde.

Gutten min drakk vann fra tutekopp utenom flaskene med melk. I tillegg fikk han innimellom 50/50 blandet eplejuicen fra Nestlé og vann for å få i ham tilstrekkelig væskemengde.

OK. Likte han vann blandet med juice bedre enn bare vann?

OK. Likte han vann blandet med juice bedre enn bare vann?
Ja, for på den måten fikk jeg ham lettere til å drikke mer rent vann også. Det var jo melk som var mest fristende, men det kunne han ikke drikke hele dagen og i såpass store mengder (måtte bruke spesiell mme fra apoteket). Fikk kanskje utblandet juice én gang om dagen i en periode, for å lette overgangen fra kun melk til det å drikke vann også.

Back
Topp