La kresne barn legge seg sulten. *link*

*Snuppo+1+1*

Forumet er livet
VIP
Hva syns dere om dette??

http://dinmat.bt.no/content/view/full/26411

Mitt barn skal aldri måtte legge seg sulten....uansett...

Jeg syns iallefall det er teit å høre om unger som ikke vil ha det og det og da får de noe annet...mine må spise den middagen vi spiser,og det er alt mulig forskjellig. Og de spiser alt de får.Har hatt besøk av andre unger som ikke vil ha ditt og ikke datt...irriterende med kresne unger syns jeg...En av de viktigste tingene i barneoppdragelse er å være konsekvent og huske at det ikke er ungene som skal bestemme,vi foreldre vet best..

Helt enig.
Så lenge ungen er frisk og fin, så skal hun spise det hun får servert.. Jeg bruker å spørre først om hun vil ha sånn eller sånn til frokost/kvelds osv.. Men middag må hun spise som jeg serverer.. Ellers så kan hun bare ha det så godt.

Er hun syk derimot.. Blir jeg sånn mamma som fikser 40 forskjellige alternativ etter som hun ombestemmer seg hele tiden...[8D]

Til middag serveres det bare en rett i denne familien. Liker de ikke den, da får de heller gå uten.

ORIGINAL: Oh hvite lakenrumpe

ORIGINAL: lykkepillen

Helt enig.
Så lenge ungen er frisk og fin, så skal hun spise det hun får servert.. Jeg bruker å spørre først om hun vil ha sånn eller sånn til frokost/kvelds osv.. Men middag må hun spise som jeg serverer.. Ellers så kan hun bare ha det så godt.

Er hun syk derimot.. Blir jeg sånn mamma som fikser 40 forskjellige alternativ etter som hun ombestemmer seg hele tiden...[8D]

sjelden jeg signerer andre, men NÅ skjer det![:)]

Dæven *notere i kalenderen*[8D]

ORIGINAL: **CasMel**

så bare fordi de er barn MÅ de like allting og tvinges spise eller gå sulten?  Tenk om dere skulle bli tvinget og spise mat dere virkelig ikke likte og hatet lukten av.. [8|]

Nå er det ganske viktig å faktisk kunne lære seg å spise ting man ikke liker også da.
Jeg lager selvfølgelig ikke noe mat som jeg VET Nina hater å spise.. Men hun kan ikke BARE få pølse og kjøttkaker HVER dag liksom...Bare fordi det er det hun liker best av alt...

Her spiser vi ikke middag til kvelds.. Så han legger seg ikke sulten.. Men kan "gå sulten" på ettermiddagen fordi han ikke vil ha middag.. Er verdens mest kresne unge, men får ingen spesialbehandling..

Vet jeg at han ikke har spist middag, så kan jeg godt lage havregrøt til kvelds istedet for brødskive fordi jeg vet at han spiser godt da- men får ikke noe annen middag..

Helt enig.

sign

så bare fordi de er barn MÅ de like allting og tvinges spise eller gå sulten?  Tenk om dere skulle bli tvinget og spise mat dere virkelig ikke likte og hatet lukten av.. [8|]

Nei det gjelder alle i familien.. Liker jeg eller sambo ikke det den andre har laget så lager ikke vi en egen middag! (iallfall ikke så barna ser det..[:D])

Men serverer heller ikke mat jeg VET barna ikke liker.. Dvs. det er litt vanskelig med to-åringen, for han liker INGENTING.. Kan ikke få kun pasta HVER DAG, så da må han lære seg å spise annen mat eller gå sulten..

Her blir ingen lagt sultne.
Hvis hun ikke liker middagen får hun noe annet.
Evn brød.
For hun spiser jo hvis hun liker det.

Jeg ble sendt i seng mange ganger sulten da jeg var liten.
Ikke for at jeg var trassig, men fordi jeg ikke likte maten.
Alle kan ikke like alt.

Jeg følte det som en enorm straff, og gråt meg ofte i søvn.
Fordi jeg følte det veldig urettferdig
for jeg ble kvalm av å spise mat jeg ikke likte.
(sånn er det fortsatt).
Jeg hadde vært fornøyd om jeg fikk brød,
men her var det middag eller ingenting.

Så her kommer det ikke til å legges sultne barn.

Helt enig.

sigenre litt av denna[8D][8D] i e enig i alt bare at i gjør d ikkje slik ang kveldsmaten! ho ska ikkje måtte legge se sulten nei!
men frokost og middag osv, så får ho spise d vi har! av og til så vil ho ikkje ha feks middagen vi har og begynne å sutre og greier... da får ho velge mellom middag, brødskive el å sitte ved bordet t alle e ferdig... tar ikkje lange tia før ho har lyst på middag likavel[;)]
får såklart velge pålegg sjøl[8D] men no har i aldri nugatti og sånt i hus så har ikkje nokka problem der..

Junior hadde en lang periode hvor han KUN spiste grovbrød med leverpostei - ville ikke ha middagsglass, ikke voksenmat, ikke annet pålegg.
Nå har det bedret seg, men det er fremdeles ikke hver dag det blir middag (jeg er alenemor, vi kommer hjem TIDLIGST 17.15 hver kveld og han legger seg 19), ofte blir det grøt eller brødmat til kvelds - han har en veldig følsom mage, og det er ikke alltid vellykket å gi ham middagsmat rett før sengetid.

Nå spiser han det meste (i hvert fall i barnehagen), men er fryktelig sta på ting som skorper, middag osv.
Han snakker ikke enda, og jeg har inntrykk av at han har en relativt dårlig/umoden språkforståelse generelt.
Da synes jeg det er vanskelig å ta oppgjøret med "da får du gå uten", siden jeg ikke kan forklare hva som foregår og vite at han forstår.

Om han bare tuller med maten eller kliner uten å spise (middag), kan jeg la ham sitte til jeg er ferdig med min mat, før jeg til slutt gir ham en brødskive eller tilsvarende.
"Snacks" får han ikke - akkurat nå om dagen spiser han mye frukt, men det er nok mye fordi jeg har hatt dårlig samvittighet fordi det vanker lite grønnsaker (og tidligere lite frukt) her i gården. [8D]
Er mer opptatt av at han spiser skikkelig til kvelds enn til de andre måltidene - det er JEG som får gjennomgå om han våkner sulten midt i natten, tross alt. [8|]

ORIGINAL: [K]

Mitt barn skal aldri måtte legge seg sulten....uansett...

Man må faktisk smake på ting maaange ganger før man liker det...og derfor bør barn spise ting de mener de ikke liker[;)] Jeg likte ikke fetaost og oliven før, men tvang meg selv til å like det ved å spise det. Nå syns jeg det er kjempegodt!![:D]

Jenta mi har aldri spist middag, hun har spydd å brekt seg fra hun var baby... Har prøvd det meste for å få henne til å spise det!  Men kommer aldri til å tvinge i henne middags mat. Hun har spist pasta og tomatsuppe det siste året, men ikke noe annet. Får det ikke hver dag, men litt for ofte...
Jeg klarer ikke å la henne gå sulten hver dag for hun på død og liv skal spise det jeg lager... For meg blir det feil! 

Jeg kommer ikke til å legge jenta mi sulten, men kommer ikke til å lage henne egen middag om hun ikke vil spise det vi har.
Regelen i min famile er; Du MÅ smake 2 ganger før du kan la middagen være..liker man det ikke da, så kan man la det være å få brød med noe fornuftig på. Men ikke før de som skal spise middag er ferdig med maten, den som ikke vil ha dikterer ikke måltidet for de andre også. Ellers er det jo ikke nødvendig å gå inn for å lage ting du vet barnet virkelig ikke liker.

Man skal være konsekvent, men ikke til den grad at barnet utvikler et anstrengt forhold til mat.

Hva som også er viktig er jo å ihvertfall prøve å komme problemene i forkjøpet. Det dummeste jeg hører og ser er foreldre som for eksempel plukker ut grønnsaker fra barnas mat, evt unnlater å tilby dem det, fordi det er lite trolig de vil spise det. Eller at foreldrene ikke liker det selv. Mine tre har alltid fått lassevis av grøntfór helt fra starten, de må jo få sjansen til å smake på ting flere ganger. Og ikke minst bli vant til andre ting enn leverpostei og pasta.

nå er jeg veldig heldig å har 2 barn som spiser alt de får, men jeg så hvordan xsvigermor slet med dattern sin, hun spiste bare stekt kyllingfilet og ris uansett, og bare polarbrød med ost til frokost, lunch og kvelds. Den dag i dag er jenta 17 år og spiser ikke annet, og er syltynn og ikke frisk idet heletatt. det er jo fælt så viktig å få i unger grønnsaker og frukt. og ikke bare en type mat.

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: munter

Her blir ingen lagt sultne.
Hvis hun ikke liker middagen får hun noe annet.
Evn brød.
For hun spiser jo hvis hun liker det.

Jeg ble sendt i seng mange ganger sulten da jeg var liten.
Ikke for at jeg var trassig, men fordi jeg ikke likte maten.
Alle kan ikke like alt.

Jeg følte det som en enorm straff, og gråt meg ofte i søvn.
Fordi jeg følte det veldig urettferdig
for jeg ble kvalm av å spise mat jeg ikke likte.
(sånn er det fortsatt).
Jeg hadde vært fornøyd om jeg fikk brød,
men her var det middag eller ingenting.

Så her kommer det ikke til å legges sultne barn.

ikke sant, de ska ikek va en straff at være menskelig og ikek like ting, man kan ikke like allt og de finns stor variasjon bland mat så de finns mye man kan lage ellers. Og brød er en grei alternativ til maten!!!!

Er hemskt med barn som blir tvinga i maten eller gå sultne.. stakkars barn[&:] får ju virkelig et bedre forhold til mat da...[8|]

Det er enda mer "hemskt" å se unger som styrer foreldrene. Skal vi BARE lage mat de har lyst på,så blir det et utrolig dårlig kosthold. Og man ser fort hva unger som får akkurat det de vil ha.

Hvorfor tror du at alle barn bare vil ha usunn mat hvis de fikk velge litt selv?
Får fortsette å ta utgangspunkt i meg selv:
Jeg likte bl.a ikke flesk, lever eller kokt torsk når jeg var liten.
Når dette var til middag måtte jeg legge meg sulten.
Men jeg spiste annen fisk og elsket fiskegrateng.
Og det er ikke usunt å spise brød istedefor middag.
Så jeg ser ikke problemet med å gi en brødskive
eller en annen rett til middag.

Selv om ungene ikke vil ha det som serveres kan man sikert finne en annen sunn løsning.

Men for de med større barn som nekter å spise brød
eller noe annet enn pølser og annet usunt og som
nekter å spise noe annet enn 1 eller 2 ting bestandig.
skjønner jeg at det er et problem.

Jeg bare mener de skal få tilbud om brød hvis de ikke liker maten.

For å si til et barn:
Enten spiser du denne middagen ellers går du sulten i seng,
synes jeg er forferdelig.

Back
Topp