La andre holde/ta på baby

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Hvor nøye er dere med hygiene når andre skal ta på babyen?
Må de vaske hender e.l først?
Eller er det bra at de får ulike bakterier osv. for å bygge opp immunforsvar?

I min familie er det noen som bare stikker fingeren inn i munnen på baby, for å la henne sutte på den.
Har opplevd ulike ting på barsel, så vet ikke hva som er "riktig"?

Jeg setter pris på at folk gjerne vasker seg når de kommer hvertfall,da har gjerne tatt buss,vært på butikk etc. Når vi har barn på besøk sier jeg de må vaske hendene! Bakterier blir de utsatt for uansett,og det er nok vel og bra det altså-men jeg foretrekker at folk vasker seg! Hvertfall når babyene er så små enda.. :) kall meg gjerne hønemor ;) er førstegangs også jeg da,så sikkert ekstra "hysterisk" ;)

To skjønne gutter 26.06 <3 <3

Kan skjønne at dere som har fått barn før tida er ekstra nøye med slikt, det skal man også . Jeg sier fra hvis noen vil putte fingeren sin i munn på vesla, det er jo så mye bakterier på hendene. Jeg setter pris på at gjester vasker hendene når de kommer på besøk. Når jeg fikk førstemann var jeg hysterisk hvis noen tok med snørrete barn på besøk.. I tillegg var jeg livredd for at de kunne skade den lille prinsen min.

Jeg sørger for at storesøstrene vasker hendene ofte, alltid etter dobesøk og etter at de har vært ute. Barna får ikke stikke fingrene i munnen på baby. De voksne som kommer på brsøk er flinke til å vaske seg på eget initiativ. Jeg er nok mindre hysterisk denne gangen en tidligere, men basic renslighet forventer jeg av de som skal håndtere en baby.

Ingen andre enn storesøster somhar stukket fingeren imunnen hennes heldigvis. Hun må vaske hendene ofte da. De fleste som har holdt henne har selv gått for å vaske hender først.

Storesøster Mars 2009
Lillesøster er ventet 11.07.13

Her må storesøster vaske hendene ofte, dobesøk, vert ute osv.. Får ikke ta fingrene i munnen til babyen, og helst ikke susse så mye på munnen.
Besøkende bør vaske hendene på eget initiativ, men eg gir beskjed til de som røyker om at de må vaske hendene ;)

Ingen har forsøkt å stikke fingeren i munnen hans enda, men da ville jeg nok sagt i fra på en hyggelig måte. Jeg har antibac flere steder i leiligheten, og de fleste tar det gjerne på etter eget initiativ, hvis ikke sier jeg fra. Ingen som har tatt det ille opp.

Takker for alle svar! :)

Har flere barn i familien, og noen har ofte herpessår på munn. Andre har stadig forkjølelse og andre virus. Vil jo ikke at de skal oppi munn på den lille. Men vil ikke virke som en hønemor heller.

Hvordan si fra på en pen måte liksom?
Opplevde jo også at pleiere på barsel bare stakk uvasket finger i munnen hennes. :confused:

Har flere barn i familien, og noen har ofte herpessår på munn. Andre har stadig forkjølelse og andre virus. Vil jo ikke at de skal oppi munn på den lille. Men vil ikke virke som en hønemor heller.

Opplevde jo også at pleiere på barsel bare stakk uvasket finger i munnen hennes. :confused:
Merkelig, på fødende og Barsel opplevde jeg alltid at det første de gjorde når de kom inn i rommet var å vaske hendene og sprite de.

Jeg forventer normal renslighet til de som er på besøk og barna skal også vaske seg godt før de koser.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det er lurt å vaske hendene hvis dere vil ta på / kose med babyen pleier jeg å si til andre barn som kommer på besøk. Eller så har vi også masse antibakterielt håndskum uten så mye sprit (kjøpes på babyshop for 15 kr) som er kjempe fin å bruke. Tørker ikke ut hendene heller. Hvis du har det lett tilgjengelig kan du bare forsynne dem med det ;)

Når det gjelder å putte fingre i munn hadde jeg sagt pent men bestemt i fra at det ikke er greit og f.eks babyen kan bli syk fordi man ofte er møkkete under neglene osv.

Generelt er jeg ikke sååå nøye på å si ifra til folk at de må vaske seg med en gang de kommer.
Noen gjør det selv og det er veldig fint men føler det blir litt rart å be andre voksne om det. :P
Hender jo selv og at jeg må feks løfte på babyen inn og ut av bilen etter butikkbesøk og da har jeg jo vært i kontakt med penger som er det ekleste man har uten mulighet for å vaske meg umidellbart.

Røykere derimot får ikke røre ungen min :p og hvis jeg vet at noen har sterk parfyme sier jeg i fra om at ''om noen har parfyme på er det lurt å unngå å ha babyen helt inntil halsen/ brystet fordi det ikke er behagelig med den lukten for babyen og at det kan irritere huden deres''. ;)

Merkelig, på fødende og Barsel opplevde jeg alltid at det første de gjorde når de kom inn i rommet var å vaske hendene og sprite de.

Jeg forventer normal renslighet til de som er på besøk og barna skal også vaske seg godt før de koser.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
De fleste pleierene jeg hadde, vasket kun hender når de gikk ut av rommet. Men ikke alltid det heller...
Og de stakk fingre i munn og kopp ved koppmating av den lille.
Var et fåtall som vasket når de kom inn på rommet.

Kanskje det er jeg som er sløv, men jeg ber ikke folk vaske seg på henda før de holder lillegutt, har igrunn ikke tenkt tanken heller. Men så har heller ingen stikki fingrene i munnen hans heller, da hadde jeg nok sagt ifra. Også har det ikke vært noe særlig barn på besøk, det ville kanskje blitt annerledes. Jeg vasker jo heller ikke hendene hver gang jeg skal ta i han. Det har jo gått fint hittil iallfall, så de tåler nok litt de også :)

Skjønner ikke hvorfor folk skal stappe fingrene sine i munnen på andre sine unger?! Men at folk må vaske seg før de holder ungen, er jo bare helt hysterisk da.

Skjønner ikke hvorfor folk skal stappe fingrene sine i munnen på andre sine unger?! Men at folk må vaske seg før de holder ungen, er jo bare helt hysterisk da.
Ungen skriker og har et enormt sugebehov i starten, for å få babyen til å være stille er det utrolig enkelt å gi den en finger å sutte på... Så ja det er mange som kan finne på å gjøre det, sikkert uten å tenke seg om...

vil ikke påstå det er hysterisk å vaske seg før man holder en annens baby, den babyen er vandt til et sett med bakterier fra sine foreldre og evt søsken, i kontakt med andre kan de fort bli syke. Men jeg er ikke så streng på dette selv, det gjelder spesielt helt i nyfødttiden, dvs første 2-4 ukene og når det gjelder premture og spesielt for dysmature babyer mye lenger. Og mine barn som jeg vet både klør seg på tissen og piller seg i nesa, så er det ikke snakk om at de får gå å grave ned i en nyfødt baby sitt ansikt uten å ha vasket seg først, uansett om moren sier det er greit.

Ungen skriker og har et enormt sugebehov i starten, for å få babyen til å være stille er det utrolig enkelt å gi den en finger å sutte på... Så ja det er mange som kan finne på å gjøre det, sikkert uten å tenke seg om...

vil ikke påstå det er hysterisk å vaske seg før man holder en annens baby, den babyen er vandt til et sett med bakterier fra sine foreldre og evt søsken, i kontakt med andre kan de fort bli syke. Men jeg er ikke så streng på dette selv, det gjelder spesielt helt i nyfødttiden, dvs første 2-4 ukene og når det gjelder premture og spesielt for dysmature babyer mye lenger. Og mine barn som jeg vet både klør seg på tissen og piller seg i nesa, så er det ikke snakk om at de får gå å grave ned i en nyfødt baby sitt ansikt uten å ha vasket seg først, uansett om moren sier det er greit.
Takker for utfyllende svar! :-)
Jeg ønsker ikke å være en hysterisk mor, derfor jeg spør hva dere andre tenker om dette også.
Men er det slik at det er den første måneden som er "vktigst"?
Er de bedre rustet etter denne tiden, det tar jo litt tid før immunforsvaret er helt utviklet?

Vi har f.eks. barn i familien med stadige utbrudd på munn, som peller seg i munn ganske ofte. De er jo barn, så forstår at hendene er overalt. Samtidig vil man ikke utsette den lille for unødvendig infeskjon, dersom det kan være "farlig" for den lille. Men det er jo også koselig at andre vil holde henne, og man vil jo ikke være for streng.
Jordmor sa at vannkopper er et eksempel på noe man bør holde seg litt unna den første tiden, men jeg glemte jo å spørre hva hun mente med "den første tiden". Om det er den første måneden, eller det første året liksom.... :rolleyes: :confused004

Tenker jo at man kommer langt med sunn fornuft, men kjekt å høre andres tanker!

Vannkopper ville jeg holdt unna minst første 6 mnd, Og rett før fødsel, kan gi varige skader...
hygienen er også mest viktig i forkjølelses halvåret, siden da er det fare for rs-virus som gir kraftige utslag på nyfødte, men "bare" en forkjølelse på andre.

Back
Topp