La andre hilse på nyfødt?

Påskeharen

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Oktoberlykke2020❤
✨️Julestjernene2023✨️
Dere som har født og skal føde nå i denne perioden, hva tenker dere om å la andre hilse på baby?

Vår gutt kom forrige helg, ca 3 uker for tidlig og vi skal kanskje få reise hjem i dag (behandlet for gulsott og venter på kontroll).

Besteforeldre vil komme og hilse på. De er forsiktige med smitte, men har kontakt med andre barnebarn som går i barnehage/skole. Vi bor på hver vår side av Oslo, så det er mer smitte her enn andre deler av landet.

Hvor streng skal man være med besøk? Og hvilke tiltak skal man bruke for å unngå smitte? (Munnbind, møtes ute eller inne, vaske hender, ikke lov å holde baby, lov å holde men ikke susse?)

Jeg og mannen har litt forskjellige grunnholdninger til hvor farlig Corona kan være for barn og hvor strenge vi kan være med entusiastiske nære familiemedlemmer som har hjulpet oss ifm fødsel så det vil være fint å få noen andres perspektiv i saken:)

Dere som har født og skal føde nå i denne perioden, hva tenker dere om å la andre hilse på baby?

Vår gutt kom forrige helg, ca 3 uker for tidlig og vi skal kanskje få reise hjem i dag (behandlet for gulsott og venter på kontroll).

Besteforeldre vil komme og hilse på. De er forsiktige med smitte, men har kontakt med andre barnebarn som går i barnehage/skole. Vi bor på hver vår side av Oslo, så det er mer smitte her enn andre deler av landet.

Hvor streng skal man være med besøk? Og hvilke tiltak skal man bruke for å unngå smitte? (Munnbind, møtes ute eller inne, vaske hender, ikke lov å holde baby, lov å holde men ikke susse?)

Jeg og mannen har litt forskjellige grunnholdninger til hvor farlig Corona kan være for barn og hvor strenge vi kan være med entusiastiske nære familiemedlemmer som har hjulpet oss ifm fødsel så det vil være fint å få noen andres perspektiv i saken:)
Vi skal la besteforeldre og mine søsken få hilse på. Ønsker ikke besøk av venner, kolleger eller naboer. Har noen i familien min forkjølelsessymptomer så må de holde seg hjemme. Ellers blir det håndvask når de kommer inn og antibac før de evt bærer baby.

Jeg var på besøk hos fetteren min som fikk baby. Ble bedt dit. Jeg vasket hender da jeg kom inn. Satt 1 meter unna og sa at jeg ikke ønsket å bære baby pga corona. Tror de ble litt letta :p Ble heller ikke lenge på besøk.

Tenker litt, se men ikke røre. Fordi man kan ikke være helt sikker. Og det er ikke noe man vil prøve seg frem på. Situasjonen er som den er og prøve å gjøre det beste ut av det ;)

Og selvfølgelig vasking av hender og antibac. Oldeforeldre her kommer evt til å ha på munnbind, fordi de selv ønsker det. I fare for å smitte småtten..

Her jeg bor er det ingen registrert smitte, så jeg tenker vi kommer langt med vanlige forholdsregler. Ville ikke latt folk med influensa holde babyen heller så :bored: for meg er det en selvfølge at man holder seg unna hvis man ikke er frisk. Og at man vasker hender før man evnt holder baby.
Forskjellen mellom forrige baby(2017) og denne vil være at vi ikke får besøk på sykehuset, og at vi ikke oppsøker folk for å vise fram baby. De må nok bare finne seg i å komme på besøk hjemme hos oss ute i distriktet :shy:

Vår jente kom for ti dager siden, tre uker før termin og kun hennes farmor og farfar har fått hilse på og holde henne. Det var de som hadde barnet vårt under fødsel. Ellers ingne andre foreløpig, men har tenkt til å treffe noen venner ute på trilletur:happy: ikke noe behov for å ha folk hjemme hos oss når hun er så liten og situasjonen er som den er. Min mor kommer på besøk med fly om det er lov og smitten er nogenlunde liten når lille er 3,5 uker:happy:

Vi har lav smitte der jeg bor, så besteforeldre skal få komme og holde, men holder sunn fornuft på håndvask, antibac og at de er friske. Våre søsken blir nok videochat i første omgang, litt mer smitte hos de.

Vi kommer nok bare til å la svigers hilse på de første 14 dagene, de bor på samme sted som oss og skal passe storesøsken under fødsel. Kommer til å be de vaske hendene godt selvsagt, ikke komme hvis de har symptomer på noe, men de kommer nok til å få holde.

Jeg er mer usikker på mine foreldre, tror vi ser an hvordan det er med smitte der de bor.

Når det gjelder våre søsken bor mine i henholdsvis Oslo og Bergen, så de får ikke komme før det er ordentlig nedgang i smitte. Det samme gjelder min manns søsken, men de har allerede begynt å planlegge at de skal komme, så der har jeg bedt ham gi klar beskjed om at det ikke er aktuelt. Tipper de kommer alikevel men..

Her er det bare mine foreldre som har hilst på babyen. De hadde storesøster mens vi var på sykehuset.

Ellers bor svigers så langt unna at de må ta fly. Vi diskuterer hvordan vi skal gjøre det med dåpen. Jeg tenker at vi må invitere familien, men at vi prøver å holde litt avstand. Vi vurderer å leie et lokale som er stort nok til at vi kan ha litt avstand.

Vi har latt frøkna hilse på og bli holdt av både familie og venner. Alle har vasket hender før de holder og vi har hatt en regel om ingen kyssing på babyen og at folk som har forkjølelsessymptomer må vente med å møte lille. For oss har det vært viktig at flere får en god relasjon til babyen og vi tror sannsynligheten for smitte er relativt lav og til nå ser det dessuten ut som at babyer får et ganske mildt sykdomsbilde. Vet om flere med nyfødte som har fått korona, og ingen av babyene har blitt spesielt dårlige.

Ville vært mer redd for at baby smittet familie eller venner i risikogruppe, enn motsatt, selv om man selvfølgelig føler at den lille klumpen ikke tåler eller fortjener å bli syk ❤️☺️

Takk for tilbakemeldinger:) Vi hadde første familiebesøk i går kveld av svigerforeldre. De fikk tilbud om å holde baby, og svigermor ble veldig glad for det. De vasket hender når de kom og har vært forsiktige mtp smitte. Det slo meg at det er litt irrasjonelt å være redd for smitte fra familie når så mye helsepersonell har hatt nær kontakt med han. Men jeg er sliten så det blir nok ikke noen nye besøk så fort:dead:;)

Vi får besøk i helga av mine tanter og onkler. Det skal være urnenedsetting for onkelen min, så da kommer søsknene til byen. Jeg tenker at det er greit at de hilser på, sålenge de vasker hender og ikke er forkjøla.

Back
Topp