løsning på hard mage hos små barn

Liiinamor

Forelsket i forumet
Hva har dere brukt når barnet deres har hatt hard mage?

Jenta vår på 1 år sliter med avføringen. Jeg har kutta ut alle slags melkeprodukt, bortsett fra biola. Hun drikker mye vann med malt. Nå har jeg kjøpt microlax og håper det skal funke så hun slipper å ha så vondt hver gang hun skal gjøre fra seg [:(]

Fant dette på lommelegen.no

Treg mage hos barn er slitsomt, både for foreldrene og barna, og det er ganske mange som opplever dette. Smerter i forbindelser med avføring er begynnelsen på en ”ond sirkel”. Det som skjer, er at barna opplever hard avføring som ubehagelig og selve do gang som smertefull. For å unngå smertene, holdes avføringen igjen, noe som selvfølgelig forverrer problemet. Forstoppelse kan oppstå i fortsettelsen av en magetarm infeksjon med løs mage, men også uten tilsynelatende grunn.

Mange av de generelle råd vi gir, følger dere allerede; altså fiberrik kost (bl.a. mye fersk frukt, ferske grønnsaker, grovt brød, svisker), tilstrekkelig med drikke (gjerne vann) og forsøksvis midlertidig restriksjon av meieriprodukter. Men husk kalsium og tran eller vitamintilskutt i fasene uten melk og melkeprodukter. Fysisk aktivitet er også viktig.

Når man ikke kommer til måls med disse tiltakene, anbefales følgende: Prøv Laktulose (bløtgjørende middel) en stund. Laktulose fåes uten resept på apotek og gis to ganger om dagen for eksempel i 4 til 8 uker. Etter dette langsom nedtrapping over noen uker. Din datter kan begynne med 8 ml Laktulose to ganger om dagen. Dersom avføringen blir for tynn, må dere redusere dosen noe.

Hyppig veksling mellom hard og tynn avføring er grunn til å oppsøke lege. Ved uttalt forstoppelse, kan det bli nødvendig å tømme endetarmen ved hjelp av oljeklyster. Dette skal løse opp proppen som sitter nederst i endetarmen og hindrer et normalt avføringsmønster. Spor av blod på avføringen er tegn på sprekk pga. for hard avføring. Det er da behov for større volumer med bløtgjørende midler.

Barn som tidligere har hatt normal avføring, har trolig ingen organisk skade som grunnlag for forstoppelsen. Hovedmålet er derfor å holde avføringen myk, slik at den ”onde sirkelen” blir gjennombrutt og avføringen hhv. do gang ikke oppleves som ubehagelig og smertefullt lenger. I de fleste tilfellene løser dette problemet seg helt av seg selv eller ved midlertidig bruk av bløtgjørende middel og krever ingen videre utredning.

Vennlig hilsen Ludger Dorlöchter, barnelege

Takk for svar [:)]

Hun gjør fra seg hver dag, så det er ikke noe problem. Men det er så hardt og så mye! Hun blør ofte også litt. Har nok samlet seg opp i tarmene. Snakka nettopp med legen og han mente microlax burde gjøre susen. 

Tror hun har blitt litt redd for å presse når hun kjenner at hun må, fordi det er vondt.

malt kan ha motsatt efekt!!

ORIGINAL: Reset

Hun gjør fra seg hver dag, så det er ikke noe problem. Men det er så hardt og så mye! Hun blør ofte også litt. Har nok samlet seg opp i tarmene. Snakka nettopp med legen og han mente microlax burde gjøre susen. 

Tror hun har blitt litt redd for å presse når hun kjenner at hun må, fordi det er vondt.

Eldste vår har slitt med forstoppelse og hard mage siden hun var 7 uker gammel. Jeg har fått streng beskjed flere ganger om å ikke gi microlax, fordi det kan være traumatisk for dem. Så sjekk det opp en gang til før du gir! [:)]

Hos oss hjalp det å få kuttet ut melkeproduktene, og det store vendepunktet kom da hun begynte å bæsje på do. Det var et helvette å få det til, men da hun hadde fått gjort det to ganger og kjente at det var helt ok, så gikk det greit. Nå får hun tømt seg ordentlig, istedet for sånn som tidligere da hun holdt igjen for alt i verden, og kun en liten musebæsj kom ut - for tilslutt o' store hardklump kom ut, og hun hylte og ristet og blødde.. [&o]

..gir du laktulose (duphalac)? Det forhindrer at bæsjen blir hard, selv om det går en stund mellom hver gang hun bæsjer. Ellers bør du få testet henne for allergier og slikt. [:)] Masse lykke til!

ORIGINAL: Sha

Å? Hmm..legen som anbefalte det..kanskje jeg skal prøve å kutte ut det da..

ORIGINAL: rodstilk

Eldste vår har slitt med forstoppelse og hard mage siden hun var 7 uker gammel. Jeg har fått streng beskjed flere ganger om å ikke gi microlax, fordi det kan være traumatisk for dem. Så sjekk det opp en gang til før du gir! [:)]

Hos oss hjalp det å få kuttet ut melkeproduktene, og det store vendepunktet kom da hun begynte å bæsje på do. Det var et helvette å få det til, men da hun hadde fått gjort det to ganger og kjente at det var helt ok, så gikk det greit. Nå får hun tømt seg ordentlig, istedet for sånn som tidligere da hun holdt igjen for alt i verden, og kun en liten musebæsj kom ut - for tilslutt o' store hardklump kom ut, og hun hylte og ristet og blødde.. [&o]

..gir du laktulose (duphalac)? Det forhindrer at bæsjen blir hard, selv om det går en stund mellom hver gang hun bæsjer. Ellers bør du få testet henne for allergier og slikt. [:)] Masse lykke til!

Takk for tips og råd [:)]

Ville prøvd homeopat. Jenta mi hadde kjempeeffekt av det.

2 (barneskjeer)teskjeer rapsolje, 1 morning og 1 kveld. Det funker so juling! Kan putte det i mat om ho ikkje vil ta det reint.

ORIGINAL: Sha

Å? Hmm..legen som anbefalte det..kanskje jeg skal prøve å kutte ut det da..

hadde motsatt effekt her!

microlax er MEGET heftige saker for små mager,så allefall ikke gi hele dosen! og siden hun har avføring hver dag,ville jeg def ikke gitt det..men som en nødløsning om det ikek kom noe på maaange dager. ville oppsøkt en annen lege elelr noe,som kan gi andre råd!

men lactulose smører tarmen og myker opp avføringen,ville definitivt forsøkt det først! enn gluten da? kan det være hun reagerer påd et?

Gav henne en halv dose med microlax i kveld, hadde ikke bæsja i dag. Var ikke noe suksess selv om det funka litt. Mye skriking og hysteri før resultatet var ute. Tror ikke jeg skal gjøre det igjen før det blir krise.

Kjøpte lactulose som jeg gav henne både i middagsglasset og vannflaska da hun la seg for natta. Får kutte ut malt en stund nå da. Har tenkt på gluten ja..hvordan finner jeg ut om det er allergi? kan legen ta prøver?

Gav henne en halv dose med microlax i kveld, hadde ikke bæsja i dag. Var ikke noe suksess selv om det funka litt. Mye skriking og hysteri før resultatet var ute. Tror ikke jeg skal gjøre det igjen før det blir krise.

Kjøpte lactulose som jeg gav henne både i middagsglasset og vannflaska da hun la seg for natta. Får kutte ut malt en stund nå da. Har tenkt på gluten ja..hvordan finner jeg ut om det er allergi? kan legen ta prøver?

Jepp!

Back
Topp