Løs tann og mye smerter

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
I helga begynte 5åringen å klage over litt vondt i venstre fortann oppe. Det ble verre og verre (mistenkte hull), så fikk bestilt time hos tannlege.
Verken jeg eller svigermor følte at den var spesielt løs.

Men hos tannlegen sa de at den var veldig løs og at det forårsaket smertene. Det eneste han kunne gjøre var evnt å trekke den. Av erfaring så vet jeg at gutten min ikke er med på å bli stukket (f.eks bedøvelse) frivillig og er så redd for å skape dårlige erfaringer hos tannlegen. Så vi ble enige om å vippe på den jevnlig og håpe at den snart faller ut.

Jeg angrer som fy nå! De to siste dagene har han fått paracet smeltetablett x 3 om dagen for å ha det greit, ellers bare gråter han, får ikke sove og klarer ikke å spise. Han sovnet nå 21.45 da han plutselig kom ned og sa at det gjorde så vondt og ikke fikk sove. Han fikk den tredje paraceten for dagen og kaldt vann å drikke.
Det stod også at denne paraceten ikke burde brukes mer enn 48t sammenhengende for barn under 12år.

Han kan jo ikke ha det slik. Men føler meg så teit som ikke benyttet anledningen da vi var der på tirsdag :p jeg selv hater å gå til tannlegen etter tidligere besøk i oppveksten, går hvert år bare fordi jeg føler at jeg må.

Andre som har opplevd en slik forferdelig tannfelling, med såpass smerter?

Frøkna har mistet fire tenner, noe ubehag ved spising osv, men ellers bare fasinert av den løse tanna.

Ikke så sterke smerter at paracet var nødvendig, men steeeerkt ubehag/ vondt på femåringen og ene nedetanna.. Synes ikke den var SÅ løs, og nytanna var nesten helt frembrutt bak.
Men fikk den ut til slutt selv.

Tror jeg ville tatt en prat med femåringen og funnet ut hva som var best. Å trekke den tannen hos tannlegen vil nok antagelig bare ta omtrent den tiden det tar for bedøvelsen å virke, ettersom det ikke skal være noe særlig rot igjen på den om den er løs.. Kan jo forhøre med tannlegen om h*n kan spraye på xylocain spray før stikket, så man slipper vondt.
Tenker jo det kanskje bare er like greit å få røsket den ut, om ungen ikke får sove eller spist, og bare har vondt...

Og! Det er ikke teit. Dere foretok en vurdering der og da, som strengt tatt var den beste løsningen, men situasjonen har jo på en måte eskalert. Da må man bare vurdere på nytt. Så det trenger du ikke føle. ❤️

Vi har hatt trøblete løse tenner og en og annen paracet for å sove men aldri hatt problemer med max antall piller i døgnet eller antall dager. Så lenge har det ikke vært problem.

Du klarer ikke nappe ut tanna selv ? Det har jeg gjort med noen av ungenes tenner.
Mine rikker lite på den og har til tider evnen til å få dem til å nesten gro fast igjen.... Men ut skal de jo.

Vi har hatt trøblete løse tenner og en og annen paracet for å sove men aldri hatt problemer med max antall piller i døgnet eller antall dager. Så lenge har det ikke vært problem.

Du klarer ikke nappe ut tanna selv ? Det har jeg gjort med noen av ungenes tenner.
Mine rikker lite på den og har til tider evnen til å få dem til å nesten gro fast igjen.... Men ut skal de jo.
Den er løs, men ikke sååå løs at jeg vil påta meg det :bag: han vil helst ikke rikke på den, så jeg tar endel omganger ila dagen. Han har grått og vært helt fra seg når paracet går ut, så tar en tlf til tannlegen. Jeg snakket med ham og han er innforstått med at han da må ha bedøvelse, et stikk, for at de kan fjerne den og det vil han :)

Ringte tannlege og fikk time kl 08.45. Jeg fikk klar beskjed av hun som tok tlf om han var klar for å trekke tanna, ellers kunne vi likegodt bli hjemme og gjøre det etterhvert hvis han ikke ville der.
Jeg snakket med minsten som sa at han skulle ta det lille stikket og få ut tannen. Han var veldig positiv til dette.
Det gikk altså ikke. Han nektet å ta bedøvelse (fikk satt ca 40% av den over flere ganger), hylte og skrek,så vi måtte gi oss. Så da kom han hjem igjen med tanna i behold og vi får fortsette å rikke på den og prøve å begrense paracet litt....

Så kjedelig at det ikke gikk. Gruer meg som fy til første gangen mine ev skal ha tannbedøvelse, ser for meg at det er supervanskelig å hjelpe de gjennom. Lykke til videre med tanna, håper det ordner seg raskt!

Så kjedelig at det ikke gikk. Gruer meg som fy til første gangen mine ev skal ha tannbedøvelse, ser for meg at det er supervanskelig å hjelpe de gjennom. Lykke til videre med tanna, håper det ordner seg raskt!
Samme greia da han ramlet og fikk et dypt kutt over øyet. Legevaktslegen ville sy det, men da han kom med sprøyte for å bedøve, så fikk minsten helt fnatt. Så da ble det ingen sying og får et større arr,men jaja :) han har tatt blodprøve en gang da han var mindre, da kunne jeg ikke få blikket hans bort fra nåla mens de stakk og tok blod :hilarious:

Hvordan går det i dag da ? Det blir vel ikke bedre før tsnna er ute.

Har ikke tannlegen foreslått en sånn magisk drink som me hjemme sier:p da vil ju barnet på en måte ro seg ned litt og husker ikke mye av det etterpå. Når barnet er groggy kan de få muligheten til at ta sprøyte for bedøvelse.
Her skall jenta trekke 2 melketenner og pluss litt mer hos Oralkirurg. Der sa oral kirurgen at her ser jeg at jenta bør helst få den drinken først å så evt sprøyte.

Last edited:
Har ikke tannlegen foreslått en sånn magisk drink som me hjemme sier:p da vil ju barnet på en måte ro seg ned litt og husker ikke mye av det etterpå. Når barnet er groggy kan de få muligheten til at ta sprøyte for bedøvelse.
Her skall jenta trekke 2 melketenner og pluss litt mer hos Oralkirurg. Der sa oral kirurgen at her ser jeg at jenta bør helst få den drinken først å så evt sprøyte.
Jo, fikk et skjema for det (lystgass, anestesi, beroligende midler, står det),men det virker som det går litt bedre nå, ikke fått paracet siden kl 11 idag og ikke klaget over vondt selv om vi har rikket på den :)

Jo, fikk et skjema for det (lystgass, anestesi, beroligende midler, står det),men det virker som det går litt bedre nå, ikke fått paracet siden kl 11 idag og ikke klaget over vondt selv om vi har rikket på den :)
Så bra. Går hoppes det gir seg

Back
Topp