SOm sagt, jeg skjønner deg kjempegodt!
Med Teodor var det nok flere faktorer som gjorde at det gikk som det gikk.
Fødselsforløpet hadde veldig dårlig fremgang, jeg tror ikke jeg fikk mer enn 0,5 cm mer åpning fra vi kom inn kl 21 på kvelden, til han var operert ut 21.30 neste kveld, til tross for at de tok vannet OG gav med drypp i løpet av den tiden.
Riene var intense, men tydeligvis lite virkningsfulle!
Han var en stor gutt; 4880 gram og 54 cm, og var i tillegg stjernekikker - han lå med panna først i stedet for bakhodet. Eller - jeg har fått fortalt at mange babyer gjør det, men de roterer jo i løpet av åpningsfasen, så han var vel ikke ferdig rotert, som de kaller det. Han kom dermet ikke langt nok ned og stanget til slutt i bekkenet mitt, noe som opplevdes som en ri som aldri stoppet! Hjerterytmen hans var helt ok under hele seansen, men litt hast ble det jo likevel.
Denne gangen var vi på ekstra vekstkontroll og fikk oppfølging av gyn og beskjed om at fødselen min ville bli sett på som en "prøvefødsel". Et forsøk på å føde vaginalt.
Og ved dårlig/ingen fremgang skulle det raskere vurderes snitt, enn sist!
Lege/gyn og ekstra folk gikk i gangene og stod klare om det skulle bli nødvendig, og jeg ble sjekket ofte og nøye og informert hele tiden om hva de tenkte (da jeg fikk Teodor var det ingen som sa noe om at de vurderte snitt, før jeg kom inn på operasjonsstua og legene sa "vi har vært i kulissene noen timer og var spente på om du kom....!")
På et tidspunkt så det ut til at det ble snitt igjen, da jeg lå på 5 cm åpning veldig lenge uten at det skjedde noe. Men plutselig hadde jeg 8,5 cm og mannen måtte ringe mamma som LØP hjemmefra for å rekke fødselen

Eskil var heller ikke helt ferdig rotert, men litt mer enn broren. Så jeg måtte først presse han ned før det var klart for at han skulle kunne komme ut. Jeg fikk heller ikke pressrier, men pga at hjerterytmen hans begynte å bli en smule sløv, ble det avgjort at jeg skulle presse på vilje og få hjelp med sugekopp. Det var veldig rart, for jeg hadde jo sett for meg å få pressetrang, men det gjorde jeg ikke

og de måtte si fra når jeg skulle presse. Og så plutselig var han ute - lille, store Lillebror!