Løping og trening etter fødsel?

Kulenr3

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Andre som er glad i trening her??

Hadde et supert svangerskap der jeg klarte å jogge frem til uke 30.. Hadde også en svært lett fødsel for 10 dager siden. Har allerede vært et par turer på senteret der jeg trener litt basis og har gått på ellipse mens baby har sovet hjemme med pappen. Gikk 10 km med vogna i dag uten problemer.. Prøver å trene litt bekkenbunn hver dag... men..

Noen som har erfaring med jogging etter fødsel?

Har trent nesten daglig de 12 siste årene, men løping begynte jeg først med for et par år siden, så ingen erfaring med gjenopptrening etter fødsel siden jeg ikke løpte da jeg var gravid med de to forrige :happy:

Mener jeg ventet seks uker, men jeg var ikke i form etter fødsel. Du kan høre med sykehuset eller fastlegen, kanskje du vil merke det om det ikke går bra for deg. Ville uansett startet med en kort tur, for sikkerhets skyld :) så fint at du hadde et godt svangerskap og fin fødsel :)

ser at flere under har mer greie på dette enn meg, det er nok lurt å vente :)

Last edited:
Det er anbefalt å vente 6-8 uker etter fødsel med løping og tunge løft og ting som gir mye hoppe-lignende bevegelser. Dette er fordi bekkenbunnen og magemusklene er alvorlig svekket. Om man løper for tidlig, risikerer man å pådra seg prolaps og/eller inkontinensproblemer.

Så jeg ville holdt meg til gåturer, gjerne i oppoverbakker, så man får opp pulsen.

Og knipe og knipe og knipe i mellomtiden.. Jeg var ikke flink nok til det etter sist fødsel, og etter noen måneder, begynte jeg å få litt inkontinensproblemer :s

Greit å vente til etter 6 ukers kontrollen ja. Selv klarte jeg såvidt å gå rundt på butikken fordi det føltes ut som om livmora skulle dette ut av underlivet :hilarious:

Det er veldig individuelt. Noen klarer det fint etter et par uker andre trenger mer enn 6 uker. Det kommer ann på formen før svangerskapet, hvordan svangerskapet har vært og fødselen. Topp idrettsutøvere feks begynner ofte å løpe igjen etter en uke uten at de får noen varige skader (nå vil jeg nok ikke akkurat gjort som de, men poenget er at de ikke tar skade av det’

Er som deg en treningsglad person. Nå løp jeg ikke i svangerskapene mine for jeg synes det var ubehagelig. Med de to første hang jeg for det meste over do og hadde fødsler som ikke gikk helt etter boka, nr 2 ble haste ks. Så med de var jeg overhode ikke klar før løping før etter 2-3 mnd. Med nr 3 derimot var jeg i nogenlunde grei form i slutten av svangerskapet og hadde en drømme fødsel. Tok 2-3 uker før jeg følte at jeg hadde god kontroll på bekkenbunnsmusklene og magemusklene. Gikk gode turer fra dag en og begynte så smått med løping etter 1 mnd i samråd med lege. Begynte veldig forsiktig med løping på grus i oppoverbakke. Etter 6 uker tok jeg lengre løpeturer. Det har gått helt fint.

NHI har en fin artikkel https://nhi.no/familie/graviditet/s...sisk-aktivitet/trening-etter-fodsel/?page=all

Jeg løp frem til jeg ikke fikk lov mer i uke 30 pga for kort livmorhals.Gikk tunge turer i oppoverbakke med vogna en uke etter fødsel, og begynte å løpe etter 3 uker, små turer. Gikk opp 30 kilo i svangerskapet, særlig de 10 siste ukene siden jeg måtte holde meg i ro og spiste mer enn nok. Kjente på kroppen hva jeg orket etter fødselen, og fulgte det. Løp gjennom hele vinteren, og begynte å løpe med løpevogn så fort snøen forsvant. Har jobbet siden august, og løper fortsatt flere dager i uka. Kjenn etter hva du vil selv, at du har kontakt med bekkenbunnsmusklene dine, og prøv deg frem. Siden du har løpt før, er det ikke noe særlig risiko. Det er verre med styrkeløft for tidlig for å si det sånn.

Back
Topp