Løping farlig?

Mimmii

Andre møte med forumet
Jeg løper stort sett hver dag. 8-25 km, det varierer. Løpe mye med venner og kjæreste også. Har meldt meg på halvmaratonløp i Stavanger,Oslo og et i Oktober. Nå er jeg 13 uker på vei og har ikke hatt noe plager, bortsett fra litt smerter i korsryggen som er kjent fra før. Har hørt så mye forskjellig om det ikke er bra og mange sier jeg må roe meg ned.

Noen som vet om det er farlig for meg selv eller babyen? Skjønner ikke hvorfor det skal være farlig? Skal snakke med jordmor også om dette.
 
Snakk med lege og JM.
 
Jeg løper like mye! Jeg sprang helt fram til uke 32 å jenta kom i uke 38+3.
Jeg hadde bekkenlåsning med andremann å kunne ikke springe bare drive med vanngym.
Nå er jeg 10+4 å denne gangen har vi mista så mange ganger at jeg får ikke lov å løpe. Får ik lov å overgå en puls på 140. Iallefall ikke før etter uke 12.
Men min lege har alltid sagt at jeg bare må løpe så lenge jeg ikke får noe ubehag ved d. Min kropp er så vant med denne «belastningen» at d er ikke noe problem.
 
Bra at du skal høre meg Jm eller lege. Vil sikkert sjekke helsa (blodtrykk, pust, ev. Mangler) de før de gir deg svar. :)
Har hørt begge deler på forskjellige gravide, så det er nok veldig invidudelt. :)
 
Så lenge du er godt trent og tar hensyn til kropp og vær og terreng så skal det nok gå fint
 
Jeg fortalte det til jordmor og hun sa det var veldig bra at jeg holdt meg så aktiv. Men fortalte ikke hvor mye jeg løp, bare at jeg løp veldig ofte og har meldt meg på løp.

Var hos legevakten for 2 uker siden etter jeg besvimte i dusjen. Hadde da løpt rolig med kjæresten (18km). Tok blodprøve for Hb og den viste 9,6. Legen hørte også bilyd på hjertet mitt, men sa det ikke var farlig. Fikk resept på ferromax og skal gå på de nå. Skal til legen å ta blodprøver når hun er tilbake fra feri. Men legen mente jeg hadde jernmangel da.
 
  • Liker
Reactions: KML
Jeg løp mye før første svangerskap, ca 1,5 mil til dagen. Løp til ca uke 22, da syntes jeg det ble litt ubehagelig, samt at formen min var dalende. Kvalm, migrene osv. Så det begrenset seg naturlig. Men fikk beskjed om å ikke løpe med mer enn 150 i puls. Jeg begynte med spinning etter løpingen. Det var litt mer behagelig, men klarte bare en gang i uka.

De to andre svangerskapene løp jeg til uke 6/7, så tok kvalmen meg. Og nå klarer jeg noen ganger ikke engang å gå i butikken. Så svangerskap er ulike.

Jeg tror på at kroppen selv gir beskjed hva den vil, men man må også høre på profesjonelle fagfolk. Jeg hadde tatt det som et tegn at jeg besvimte, samt jernlagrene.. Så hadde nok uansett trappet ned.
 
Man skal vel helst unngå å trene på svært høy puls og makspuls har jeg hørt (?)
Men så lenge du er i form, og dette ikke er noe nyoppstartet påfunn, og du ikke blir helt utslitt i etterkant/ dagen etterpå av å løpe i de mengdene du gjør, så er det tvilsomt noe farlig. Man skal jo lytte litt ekstra til kroppen under en graviditet, og unngå å få smerter under eller etter trening.
Tror ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du holder på treningsrutinene når kroppen godtar det (men hør med lege/jm neste gang)
 
Først og fremst, fysøren så flink du er!!! Å løpe så langt hver eneste dag er det jammen ikke mange som gjør. Jeg er glad i å trene, men er ikke i samme liga som deg :joyful: det beste er vel at du har snakket med lege/jordmor om det. Alle er forskjellige med ulikt utgangspunkt. Når jeg løper/trener tar jeg nå utgangspunkt i å holde meg på max 80% i puls, roer ned når jeg ser pulsen er der. Har glemt meg noen ganger, men det har vel gått bra. Så fort man kjenner noe ubehag/stikking i magen bør man vel også roe ned litt. Jeg har også følt meg svimmel når jeg har trent om morgenen før frokost, så om du skal løpe halvmaraton bør du kanskje spise og drikke godt først og evt ha med deg noe underveis? Så holder du vel kanskje blodsukkeret oppe. Uansett hva det blir til, lykke til! :happy:
 
Det generelle rådet er at det går helt fint så lenge det kjennes greit ut! Er vel noe med at du ikke bør komme opp i mer enn 70 (80?)% av makspuls som gravid, litt usikker på hvorfor men har fått beskjed om det av fysio som generell retningslinje ift puls-timer på treningssenter (femme, kvinnetreningssenter, de vet hva de gjør).

Og ta hintene kroppen gir - lavt/høyt blodtrykk, besvimelse osv er ganske tydelige hint som bør taes opp med lege/JM.

Ellers har nok Olympiatoppen/Jorunn Sundgot borgen (?) en del erfaring med gravide toppidrettsutøvere, mulig du skulle googla/sjekka litt ut hva de anbefaler og evt ta med i dialogen med lege/jm. Tviler på at Marit Bjørgen har holdt seg så lavt i puls hele graviditeten liksom?

Erfaringen min er forresten at både jordmor og leger er svært positive til aktivitet i graviditeten og ikke fraråder med mindre det er tungtveiende grunner til det.

Og, ville vært ops på bekkenbunnstrening/knipeøvelser. På femme var ho ene fysioen veldig streng på at om en lekker eller er i 3.trimester skulle en ikke gjøre ene hoppeøvelsen. Det er antakeligvis fornuftig.
 
Back
Topp