Løpetid og innbiltsvangerskap?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Min hund sliter litt med hormonene sine.. Og i juli fikk hun løpetid, den varte vel i ca 6-8 uker og i oktober hadde hun innbilt svangerskap, dette varte vel i 4-6 ukerstid.
Og nå får hun løpetid igjen for det er jo hver 6 måned.
Dette kan vel umulig være sunt for kropp og sjel og jeg tenker at noe bør kanskje gjøres?
Vet dere om sterlisering kan hjelpe og dekker forsikringen slik?
Synes så synd på henne også, det er jo bare stress :(

sterilisering vil jo hindre henne i og ha løpetid i vartfall... så hvis dere ikke skal ha valper på henne, så er jo det en mulighet... jeg tenker, ingen løpetid, ingen innbilt svangerskap.... men dette vet jo vetrinæren din :) ang om forsikring dekker, så spørs vel det.... jeg hadde kanskje spurt vetrinær om det... spørs jo også hvilken dekningsgrad du har på forsikringen kanskje??

Vår hund sleit med dette men fikk beskjed om at sterilisering ikke alltid er lureste utvei..prøvde med medisiner men uten hell:( mange hunder blir mer aggresive og nervøse etter sterilisering og vår hund var allerde altfor nervøs.. tror ikke forsikring dekker en slik operasjon med mindre det er av medisinsk årsak..dette er psykisk..sånn var det hvertfall med oss men er jo forskjell på det osgå:)

Søsteren min har en hund som hun skal sterilisere og hun får det ikke dekket av forsikringen siden de ikke syns hun har en god nok medisinsk grunn. Hunden hennes har syster på eggstokkene som gjør at hu blir en helt annen hund, livredd for alt og alle, piper konstant, klarer aldri å finne roen, kaster opp hver dag og hun har det rett og slett ikke bra. Du kan jo høre med forsikringsselskapet ditt, men jeg tviler desverre på at de dekker det...

Jeg har lest og lest om løpetid og adferd på tisper de siste ukene... Har jo tispe for første gang i mitt liv, og hun har sin første løpetid nå. (8 mnt gammel)
Det jeg har lest til nå er at løpetid kommer vanligvis 2 ganger i året,men det er like vanlig at det er ca 10 mnt mellom løpetidene. Selve løpetiden varer ca 3 uker, men ikke blødning hele perioden. Små hunder blør oftest svært lite. (Nusse hadde synlig blod i ett døgn.) Innbilt svangerskap er ikke så plagsomt for hunden som det vi mennesker tror. (VG ,dyrenett for to-tre dager siden. Der var det om tisper og løpetid.) Nova ble bare ekstremt frimerke.. Hun klistret seg på meg konstant, jeg kunne ikke gå over gulvet uten en hund i føttene. Nå er hun mer seg selv igjen heldigvis. Men gå inn på VGnett, der var det en del svar om sterilisering og innbilt svangerskap. Se om du får noen tips.

Hos våre tisper har det vært to ting som har hjulpet mot innbilt svangerskap; det viktigste er at hunden er godt nok fysisk og psykisk stimulert! En litt tøffere fjelltur ca når galskapen pleier å starte - slik at hun har blitt skikkelig utslitt, har pleid å hjelpe, pluss ekstra mengder trening i perioden etter løpetida.

Ellers er det å ha GalaStopp i bakhand, og begynne behandlingen så fort som mulig hvis man ikke klarer å unngå det.

Vet at oppdretteren vår var veldig opptatt av dette med kostholdet til hunden etter løpetid - da skal de ha maten sin, og ikke et gram ekstra, slik at det ikke kan bygge seg opp noe "svangerskapsekstra".. Ikke så flink på akkurat det selv da, men visstnok meget effektivt i følge henne..

Syntes hund med innbilt er grusomt plagsomt å ha i hus, så skjønner godt frustrasjonen!!

Innbilt svangerskap kan medisineres dersom det er ille, men man er litt usikre på ettervirkninger av enkelt medisiner. Jeg mener å ha lest at det har kommet nye medisiner nå som er gode.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å sterilisere hunder i Norge dersom man ikke har en medisinsk grunn, det er mange veterinærer som ikke tar så tungt på dette da. Mange hunder endrer atferd etter sterilisering, dette skjer i både positiv og negativ retning. Jeg ville sett på kastrering som siste utvei.

Jeg syns forresten de er mer slitsom med en hannhund som ikke klarer å styre seg når han lukter ei løpende tispe innen fem km avstand, enn å ha tispe som har løpetid en-to ganger i året.

Å ha en tispe med løpetid 1-2 ganger i året er ikke noe problem. Problemet blir jo når hun i tillegg har innbilt svangerskap som da også varer i mange uker så er det ille både for familien og hunden vår.
Hun er ille hun flommer over av melk, hun patter på seg selv, hun gjeter disse stakkars små kattene våre, hun er grinete og piper hele dagen, hun peser veldig døgnet rundt og er stresset.
Vi fikk beskjed at vi skulle gå skikkelig lange turer, fjerne alt hun samler opp å nekte hun å patte på puppene, alikevel varte dette i godt over 4 uker.
Denne snuppa blør dråper i 4 uker, etter fire uker er det slikking konstant.

Når hun har løpetid har hun det ikke bra, igjen masse stress, litt agresiv mot de andre dyrene våre, (ikke mot oss) og hun har rett og slett glemt alt hun har lært, det er nytteløst å snakke med ho.

Hun er en blanding av laborador og setter, men hun har aldri matlyst. Hun spiser sjeldent og spiser omtrent ingenting på de 6 ukene hun har løpetid og blir radmager :(
Dyrlegen har snakket om sterilisering tidligere for noen år siden, men jeg var så usikker. Nå er jeg på tanken igjen.
Hun kan jo umulig ha det bra med seg selv..
Dyrlegen vår er i mamma perm, og derfor vet jeg ikke helt hvem jeg skal snakke med. Stoler jo bare på ho :p
Skal til dyrlegensenteren neste uke å sette hennes månedlige dose, kan jo se om jeg kan høre med de da.
Jeg har agria forsikring, men har ikke lest hva den dekker egentlig :p

du kan garantert få en ny hund ved å sterilisere henne, men ikke alle det funker på. men vet det er ganske stor sjans for at det vil roe henne. det er verken sunt for kropp og sjel med jojo syklus og innbiltsvangerskap.
du har medesinsk grunn til sterilisering med det du forklarer.

sterilisering og kastrering på hund i norge er ikke så forbudt som mange tror. men det betyr ikke at det gjøres i hytt å pine. min hannhund er kastrert fordi vi hadde moren hans også.
svigerinna mi sin tispe ble sterilisert pgr innbilt svangerskap og en del av det du sliter med med din tispe.

tror det er større sjans for betennelse også med mye innbilt og lange og ofte sykluser. litt usikker.

bare i mitt fylke skilte det 4000 på kastrering på hund, så greit å skjekke litt rundt ang pris.

Huff, det hørtes slitsomt ut for både hund og eier.. Håper dere finner en løsning på det!

Back
Topp