Løpesykkel

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Datteren min blir snart 6 år og tørr ikke sykle. Går greit med støttehjul.., men tørr ikke sykle oppoverbakker og nedover. Alle andre venninner sykler på 2 hjul.. Hun tørr ikke prøve det, for hun er livredd for å slå seg.. Alltid vært den som tørr ting senest.. Usikker..

så kom jeg over løpesykkel.. Kan jo være med på å gi henne god balanse før hun prøver seg på pedaler.. Tror dere dette er lurt? Har dere erfaring? Blir den brukt?

Vi har hatt løpesykkel, men da var sønnen 2 år når han brukte det. Men om du finner en som passer henne, så gjør det =)

Dattera mi var å slik i fjor å starten på våren nå... Men ba hu ta syklen å bare sitte på den å trille frem å tilbake m beina planta i bakken så a sjøl kunne lære seg balanse å ta opp beina da a selv vil :) så nå sykler hu selv :) tok 3 uker, men lot hu bestemme tempoet selv :)

Hun er jo såpass stor at balansen bør være på plass - det er vel ikke det som er problemet men at hun ikke tørr. Jeg tror faktisk ikke du får løesykkel i så stor str? Øv heller på "gamlemåten" med å løpe bak å holde. For gudsskyld ikke slipp uten å si i fra til et "sånt barn" som er redd i utgangspunktet. Men forsikre henne om at du kjenner at du nesten ikke trenger å støtte mye fordi hun klarer det selv. Her slapp pappaen og løp med hendene på siden av han og tok han i mot (støttet han på overkroppen) da han ble forfjamset da han sa han ikke holdt mer.

JAAAAAAAAAAAa :) Løpesykkel er og blir helt genial :D :biggrin :D :biggrin
Må bare fortelle en historie...

Mannen hadde vært innom Biltema og kom hjem med en grønn løpesykke til eldstemann, når han var 2,5 år. Han fikk huden full av kjeft, av meg :p "At det gikk an å være så talentløs, komme hjem med en sykkel uten pedaler, var jo ikke mulig!!! TROR DERE JEG HAR BEKLAGET DEN UTTALELSEN MANGE GANGER ELLER, JEPP!!! :happy119

Begge har fått en slik for å si det sånn!
De trener veldig god balanse med den og lærer seg at de må sette ned beina. De lærer ikke at støttehjulene balanserer dem :P

Begge guttene her syklet uten støttehjul første gangen de syklet på vanlig sykkel, nettopp fordi de vet at beina må i bakken når farta er mindre :) :) :) Dessuten har de hatt MYE morro med den :)

Vår på 7 har også vært redd. Til jul fikk hu ny sykkel. Og i dag var det pent vær. Så vi tok familieutflukt på en grusbane her oppe. Holdt hu i setet. Og hu tråkka. Veldig skeptisk var hu. Men plutselig klarte hu det litt også. Sykla to runder helt alene. Og vi så hele selvtillitten steg maaange hakk :D
Filma jeg så hu fikk se selv hvor flink hu var blitt med øvelse. Tenker vi skal øve enda mer der til hu er mye tryggere på sykkel og seg selv.

Vi har løpesykkel til toåringen. Tviler veeeldig på at 7 åringen hadde klart sitte på den og øvd seg. Er veldig liten syns jeg. Fins gjerne noe større da. Det vet jeg ikke.

Nå er den nye sykkelen for hennes alder da. Den andre med støttehjul bruker toåringen nå.

Hun er jo såpass stor at balansen bør være på plass - det er vel ikke det som er problemet men at hun ikke tørr. Jeg tror faktisk ikke du får løesykkel i så stor str? Øv heller på "gamlemåten" med å løpe bak å holde. For gudsskyld ikke slipp uten å si i fra til et "sånt barn" som er redd i utgangspunktet. Men forsikre henne om at du kjenner at du nesten ikke trenger å støtte mye fordi hun klarer det selv. Her slapp pappaen og løp med hendene på siden av han og tok han i mot (støttet han på overkroppen) da han ble forfjamset da han sa han ikke holdt mer.
Jo da, på Biltema har de en god løpesykkel som man kan stille opp setet på :) Begge mine har denne! De digger den, selv om de sykler på vanlig sykkel begge to nå, så har de mye morro av denne!

Min eldste er nå 125 cm stor gutt og yngste er 115 cm høy :)

Denne varianten her jeg mener, ikke de andre:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Utendors/Lekekjoretoy-og-skate/Lopesykkel-12-14317/

Dattera mi var å slik i fjor å starten på våren nå... Men ba hu ta syklen å bare sitte på den å trille frem å tilbake m beina planta i bakken så a sjøl kunne lære seg balanse å ta opp beina da a selv vil :) så nå sykler hu selv :) tok 3 uker, men lot hu bestemme tempoet selv :)

datteren min synes hjulene er i veien.. For prøvde på det skjønner du :)

prøvd det der.. Både i fjor og i år.. Hun tør ikke.. Tror hun har vanskelig for å stole på noen i denne situasjonen.. Hun er veldig redd av seg

Vår på 7 har også vært redd. Til jul fikk hu ny sykkel. Og i dag var det pent vær. Så vi tok familieutflukt på en grusbane her oppe. Holdt hu i setet. Og hu tråkka. Veldig skeptisk var hu. Men plutselig klarte hu det litt også. Sykla to runder helt alene. Og vi så hele selvtillitten steg maaange hakk :D
Filma jeg så hu fikk se selv hvor flink hu var blitt med øvelse. Tenker vi skal øve enda mer der til hu er mye tryggere på sykkel og seg selv.

Vi har løpesykkel til toåringen. Tviler veeeldig på at 7 åringen hadde klart sitte på den og øvd seg. Er veldig liten syns jeg. Fins gjerne noe større da. Det vet jeg ikke.

Nå er den nye sykkelen for hennes alder da. Den andre med støttehjul bruker toåringen nå.

mener å ha sett litt større barn på feltet her med løpesykkel :) så reiser ut og sjekker :)

Jo da, på Biltema har de en god løpesykkel som man kan stille opp setet på :) Begge mine har denne! De digger den, selv om de sykler på vanlig sykkel begge to nå, så har de mye morro av denne!

http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Utendors/Lekekjoretoy-og-skate/Lopesykkel-12-14317/

datteren min er 116 cm nå tror jeg.. Tror du sånne sykler kan passe henne da? :) ikke er balansen på plass heller.. Til vanlig så,. Men ikke på sykkel

Aha. Har bare sett 2-3åringer på sånne istedenfor vanlig med støttehjul.

Du trenger ikke å kjøpe løpesykkel. Skru av pedalene på hennes vanlige sykkel ( hvis størrelsen er sånn at hun rekker ned til bakken når hun sitter på setet), og la henne bruke den som løpesykkel en liten periode til hun finner balansen. Vi gjorde det slik med William i fjor, han prøvde den slik bare noen få ganger, så skrudde vi pedalene på igjen, og da syklet han på første forsøk! Jeg overdriver ikke, vi var veldig overrasket over hvor lett det gikk! Aldri mer støttehjul her i gården ihvertfall!

Du trenger ikke å kjøpe løpesykkel. Skru av pedalene på hennes vanlige sykkel ( hvis størrelsen er sånn at hun rekker ned til bakken når hun sitter på setet), og la henne bruke den som løpesykkel en liten periode til hun finner balansen. Vi gjorde det slik med William i fjor, han prøvde den slik bare noen få ganger, så skrudde vi pedalene på igjen, og da syklet han på første forsøk! Jeg overdriver ikke, vi var veldig overrasket over hvor lett det gikk! Aldri mer støttehjul her i gården ihvertfall!
Det var veldig lurt! Vi kjøper så mange produkter vi ikke trenger.

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Niesen min (3,5) fikk løpesykkel ifjor, nå sykler hun på pedalsykkel uten støttehjul...
Her blir det også løpesykkel istedet for trehjulssykkel, meen antagelig ikke før neste sommer (han er 9 mnd nå)

det var lurt :) skal sjekke hvor lett det er å ta av pedalene :) sykkelen er 4-6 år.. Men så vidt hun rekker ned når sete er helt nede .. :)

Back
Topp