Løpe 2 km på 10 minutter?

lykkelita*

Forumet er livet
På onsdag har jeg kroppsøvning på skolen, vi skal løpe 2 km med varierende terreng, både oppover og nedover bakker. Skolerekorden for jenter er på rett over ti minutter, dette mener gymlæreren vår at er knall dårlig og han er kjempe misfornøyd med rekorden....

Jeg klarer ikke se for emg hvor alngt 2 km er, men jeg synes det høres ufattelig langt ut! Klarer man å løpe så langt? Det er snakk om å være raskest mulig, altså spurting...[:o]

Er det tusen meter i en km? Noen som har løpt denne distansen?? Hva synes dere, høres ti minutter på to km dårlig ut?

Ja det er 1000 meter i en km. Det er ikke umulig å løpe 2 km på 10 min. Men det kommer jo an på terrenget hvor "lett" det er.

Jammen jeg er helt blåst på lengder, jeg... sier meg ingeting, jeg klarer ikke se for meg hvor langt 2 km er[&:][8D]

hmm... jeg bruker ca 5-7 min på å sykle 2 km... (opp og ned bakker og til tider må jeg gå)

Det går jo an å løpe dette og, men den kondisen ser jeg lite til pga mine ellers så korte bein![8D]

Husker at jeg på ungdomsskolen skulle møte kjæresten min, 1 km hjemmefra. Var sent ute så jeg løp. Tror det tok meg 3 min. Og jeg var ikke den kjappeste i klassen når vi løp.

Om det er en rekord så høres det dårlig ut. Jeg brukte 15 min på 3000, var på løpebane det da,men jeg var langt fra de raskeste. Nå hadde jeg vel brukt det dobbelte[&:]

Brukte 12 min på 3 km på bane på vdg. Nå hadde jeg dødd etter 300 meter tenker jeg... (selv om jeg ikke hadde vært gravid også)

ORIGINAL: Bymusa

5 runder rundt en idrettsbane er det samme som 2000 meter.

ja, husker vi tok sånn kuper test eller no på skolen, da skulle vi løpe så mange runder vi klarte på 12.min. Jeg har alltid vært i elendig form og gikk som regel i rask gange og små jogga litt inn i mellom, tror jeg klarte 4-5 runder på de 12.min, vist jeg ikke husker helt feil.

Så 2km på 10.min vist en er i god form burde ikke være noe problem tror jeg.[:)]

Ok... så da burde jeg egentlig klare å løpe under ti minutter, når jeg er i god form, trener regelmessig og har god kondis?

Jeg vet ikke helt hvordan terrenget er, har ikke vært på den løypa... Men gymlæreren min beskrev det som varierende....[&:]

Huff, gruer meg så, vil så gjerne gjøre det bra!! Det er faktisk ganske viktig for meg...[&o]

ORIGINAL: AnineT

Hehe, jeg trodde alle visste hvor mange meter en kilometer er [8D]
Men det er nok ikke et uoppnåelig mål nei.

heh, jeg ringer mamma hver gang jeg baker å spør hvor mange gram det er i et kg osv... Jeg får det bare ikke inn[8D]

forresten,hvor mange cm er det i en cm?? *tulla* Men seriøst, jeg er helt blåst når det kommer til måleenheter... Tall generelt. På sist matteprøve regnet jeg med klokkeslett, og tenkte ti i stedet for seksti...[8|]

He he ja fort gjort... Dersom du er i god formskal det ikke være noe problem nei. Terreng vil jo si litt nedover også vil jeg tro. Lykke til.

Om det er fort kommer ann på hvordan form du er i. 9 km/t kaller jeg rolig og behagelig løping. Da kan jeg løpe lenge. 2 km på 10 min er tøft, men absolutt mulig hvis du er i god form. Er du ikke i god form, så ikke bli skuffa om det ikke går. Helt normalt å bruke lenger tid [8D]

Husker vi hadde "coopertesten" på vgs. Da skulle man løpe så langt man kunne i 12 min (på bane). Tror 6er kravet for jenter var 3km, så skjønner at gymlæreren ikke er veldig imponert over 2km på 10 min.

hehe, ok.. da er det vel ikke så langt som jeg innbiller meg! Får bare sette ræva i gir og ta det som det kommer, da... Skulle ønske jeg visste hvor langt 2 km er, så jeg kunne testet det ut før[8D] Jeg føler meg ganske dum nå, men jeg har rett og slett ikke peiling.....[&:]

Da vi hadde cooper-test i første klasse på vgs sprang jeg litt over 7 runder på friidrettsbanen (i gymmen) på 12 min. Det er nesten 3 km. Er jo flatt hele veien der, men det er absolutt mulig å løpe 2 km i kuppert terreng på under 10 min, klarte det fint i mine glansdager [8D]

ORIGINAL: mammamarte

Husker vi hadde "coopertesten" på vgs. Da skulle man løpe så langt man kunne i 12 min (på bane). Tror 6er kravet for jenter var 3km, så skjønner at gymlæreren ikke er veldig imponert over 2km på 10 min.

Kravet varierer jo etter alder, men alderen 17-20 så tror jeg kravet for toppkarakter er 2300m.. Da jeg var 16 fikk jeg toppkarakter når jeg klarte litt over 7 runder. Hvordan kravene er i dag vet jeg ikke, men skulle ikke tro de har forandra seg noe særlig :p

Back
Topp