Lønnssamtale tidlig i graviditet?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Hei. Jeg er gravid i uke 8, og dette er det svært få som vet om enda.

Jeg har det siste året/halvannet år fått ganske mange flere oppgaver og mer ansvar etter at sjefen min sluttet uten å bli erstattet. I forhold til ansvar og oppgaver burde jeg nok tjene 70-100.000 mer i året enn jeg gjør.

På grunn av korona (min bedrift er ganske hardt rammet), har jeg kviet meg for å spørre om lønnssamtale. Men i dag sendte jeg en e-post til sjefen hvor jeg ba om dette.

La oss si at jeg får lønnssamtale om kanskje 4 uker... og deretter forteller, et par uker etter det, at jeg er gravid. Hva tenker dere om det? Er det "dårlig gjort" i og med at det koster mye å erstatte meg når jeg er i permisjon, eller burde jeg stå på krava, uavhengig av svangerskap. Kjør debatt!
 
Jeg tenker at graviditet ikke skal ha noe å si for lønnsnivå. Grunnet min permisjon med forrige har jeg ikke fått tatt de lønnssamtalene jeg skulle ha gjort (gikk over to perioder for løssdiskusjoner) og har derfor ikke gått opp i lønn siden 2017!! Det vil si at jeg faktisk har gått ned i lønn fordi jeg har fått barn og er egentlig helt på trynet!
 
Absolutt ikke! En mann hadde aldri tenkt sånt! I teorien burde du jo fått lønnsøkning når du overtok de oppgavene!
 
Ikke dårlig gjort i det hele tatt! Graviditeten har ikke noe å gjøre med ditt lønnsnivå. Du burde allerede ha tjent mer når du har større ansvar og flere oppgaver. Masse lykke til :)
 
Ikke tenk å det i det hele tatt, jeg er 9+5 og venter svar på en lønnssamtale selv, og fonventer å gå opp like mye som deg:) det blir ikke noe dyrere å erstatte meg når jeg får mer lønn, heller motsatt så vil de jo mest sannsynlig betale mindre for en vikar i perioden, og de vil derfor få lavere lønnskostnader når jeg er i perm :) vi må bli flinkere å stå på kravene våre å ikke få så dårlig samvittighet, der er den stereotypiske mannen mye flinkere enn den stereotypiske dama :) heier på deg!
 
Uff. Det er fælt at du (og jeg) i det hele tatt tenker over om det er dårlig gjort. Den tanken burde vi ikke vært innom. Du skal ha det du fortjener! Lykke til:happy:
 
Kjør på! Hvorfor skal du "straffes" lønnsmessig for å være en kvinne i fruktbar alder? Forstår at du tenker på det, men her synes jeg vi kan lære av mange menn i arbeidslivet og tenke mer på hva vi trenger og mindre på hva sjefen trenger.
 
Helt enig med de over. Til sammenligning har mannen min kun jobbet ett år av snart tre i bedriften fordi han tok ut permisjon med vår første. Han skal også ha all permisjon med andremann. Han har hatt både lønnssamtale og hopp i lønn. Ville aldri falt han inn at han ikke skulle det.
 
Stå på krava, ingen andre kjem til å gjere det for deg. Som andre skriver er den stereotypiske mannen mykje betre på å sette egne behov først.

Eg er så glad for at eg har ei rødstrømpe-mor som har lært meg godt opp. Det er godt å ha med seg når ein jobber i ein mannsdominert bransje som eg gjer.
 
Stå på krava, ingen andre kjem til å gjere det for deg. Som andre skriver er den stereotypiske mannen mykje betre på å sette egne behov først.

Eg er så glad for at eg har ei rødstrømpe-mor som har lært meg godt opp. Det er godt å ha med seg når ein jobber i ein mannsdominert bransje som eg gjer.
Eg fekk forresten ny jobb då eg var gravid. Det gjekk langt tid frå intervju til eg fekk tilbud og hadde blitt gravid i mellomtida. Då måtte eg sette egne interesser aller først og takka formelt ja til tilbudet før eg fortalte om graviditeten (ringte dei rett etter at eg hadde svara skriftlig på eposten).
 
Takk for svar alle kloke damer. Dere bekreftet egentlig bare det jeg tenker. Jeg er lei av å jobbe "for å være grei". Nå skal jeg ha som jeg fortjener. Håper bare jeg klarer å være like tøff når det kommer til selve samtalen. Sjefen min er god til å prate for seg. Det er ikke jeg når jeg er litt nervøs, men jeg har en laaaang liste over gode grunner til hvorfor jeg skal ha høyere lønn.
 
Takk for svar alle kloke damer. Dere bekreftet egentlig bare det jeg tenker. Jeg er lei av å jobbe "for å være grei". Nå skal jeg ha som jeg fortjener. Håper bare jeg klarer å være like tøff når det kommer til selve samtalen. Sjefen min er god til å prate for seg. Det er ikke jeg når jeg er litt nervøs, men jeg har en laaaang liste over gode grunner til hvorfor jeg skal ha høyere lønn.
Heier på deg! Ta gjerne i på kor mykje ekstra lønn du skal ha, så du har litt slingringsmonn som sjefen kan forhandle ned og du framleis være fornøyd.
 
Det er ingenting å ha dårlig samvittighet for!! Jeg forhandlet meg 45.000 opp i lønn i vår da jeg var gravid (men mistet).
 
Back
Topp