Lønnsøkning mens man er sykemeldt før permisjon

Lille_my_89

Elsker forumet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Påskekyllingene 2020
Jeg har prøvd å forhandle lønnen min med arbeidsgiver en god stund nå og de sa vi skulle få det på plass før jeg gikk ut i permisjon. Nå er det en uke til permisjon og har enda ikke sett noe til det nye lønnsbrevet (har etterspurt og mast flere ganger)[emoji20] nå er jeg i tillegg 100% sykemeldt. Vil det kunne påvirke det? Hvordan blir det eventuelt da? Får lønn av jobben også krever de det de skal ha av NAV. Kan det nye lønnsbrevet tilbakedateres? Føler de haler ut tiden slik at det ikke blir aktuelt før jeg eventuelt er tilbake i jobb igjen. Skikkelig frustrert over at vi ikke har fått det på plass enda[emoji20]

Jeg vet ikke om sykemeldingen påvirker det, men jeg vil tro at lønnsøkningen bør være på plass før permisjonsstart. Innmari kjipt at de er så trege. Ring og hør med NAV i morgen, og ikke gi deg overfor arbeidsgiver. Har du det skriftlig så vis til det.

Tror ikke de får tilbakestilt når du er innenfor nav... det gjelder vel ved sykemelding? Altså, jeg er ikke sikker.... Men det er jo sjefen som "bestemmer" hvor mye lønna er på permisjonen, så den må jo være i orden når han sender inn de papirene. Min justerte lønna mi så jeg fikk med "godene" av provisjonen min som jeg har hver mnd. Hvis ikke hadde jeg fått et par lapper mindre hver mnd :rolleyes:

Fra nav blir det slik:
Foreldrepengegrunnlaget er likt sykepengegrunnlaget om du går rett fra sykmelding til foreldrepenger.

Du får endret sykepengegrunnlaget dersom endringen får virkning til et tidspunkt før du ble sykmeldt.

Fra arbeidsgiver:
Dersom de betaler foreldrepenger og krever det tilbake fra nav: det er opp til arbeidsgiver, tariffavtale eller arbeidsavtale om du får med endringen hvis endringen blir gitt med med virkning fra etter du ble sykmeldt

Tusen takk for svar alle sammen:) ble litt klokere:) Nå driver jeg nesten terror mot jobben[emoji12] kjenner motivasjonen min for å komme tilbake synker hvis de ikke får dette på plass slik jeg var lovet. Snakket også nettopp med nav og de forklarte det slik Repunzel skrev:) de kan få det gjennom nå uten tilbakevirkende kraft, men da blir det en vurderingssak og ikke sikkert de får refundert det de utbetaler meg;) satser på tilbakevirkende kraft[emoji16]

Håper arbeidsgiver får opp farten og ordner det snart til deg, med tilbakevirkende kraft :)

Håper arbeidsgiver får opp farten og ordner det snart til deg, med tilbakevirkende kraft :)

Snakket akkurat med han og fikk beskjed om at det ikke var noe å hente i denne omgang[emoji35] ikke den beskjeden jeg ville ha rett før jeg skal ut i permisjon. Kjenner jeg er skikkelig skuffet og demotivert. Har brukt mye tid på å sertifisere meg for å få dette gjennom. Men ante ugler i mosen når det tok så lang tid. Så en ting er hvertfall sikkert og det er at jeg skal IKKE tilbake til den arbeidsplassen når permisjonen er over. Her skal vi bruke tiden på å søke ny jobb. Beklager utblåsningen[emoji57]

Snakket akkurat med han og fikk beskjed om at det ikke var noe å hente i denne omgang[emoji35] ikke den beskjeden jeg ville ha rett før jeg skal ut i permisjon. Kjenner jeg er skikkelig skuffet og demotivert. Har brukt mye tid på å sertifisere meg for å få dette gjennom. Men ante ugler i mosen når det tok så lang tid. Så en ting er hvertfall sikkert og det er at jeg skal IKKE tilbake til den arbeidsplassen når permisjonen er over. Her skal vi bruke tiden på å søke ny jobb. Beklager utblåsningen[emoji57]

Skjønner frustrasjonen! Hadde samme sak i forrige svangerskap. Arbeidsgiver fikk ikke ut fingeren før permisjonen, og jeg skjønte jo fort at de hadde tenkt å bli så forsinket at de måtte ta det etter permisjonen. Blir så irritert - det betyr neste ingenting for arbeidsgiver i det store bildet, men mye for oss som skal ut i permisjon, og i tillegg kanskje tar 80 % lønn. Ser de ikke verdien i å investere i sine ansatte for å skape langsiktige ansatteforhold?

Jeg søkte nye jobber i forrige permisjon pga irritasjonen, men er vanskelig å finne en like spennende jobb som den jeg hadde, så jeg gikk tilbake likevel. Fikk etterhvert forhandlet lønna, og tjener i dag nesten 300.000 kroner mer i året enn jeg gjorde den gang faktisk - gikk en liten f... i meg, så har stått på krava og vært beinhard etter jeg fikk den lærepengen. Jeg vet hvilken verdi jeg har for de, og har innsett at det kun er meg selv som orker å kjempe en kamp for lønnsøkning og lignede. Som mamma sa: Det er ingen av mine mannlige kollegaer som ville akseptert det, så hvorfor skulle jeg gjøre det? Vi har en tendens til å "forhandle" mye mykere og snillere enn menn gjør. Hadde en ny situasjon et par år etterpå, der det gikk veldig tregt. Kom en lignende jobb på jobbmarkedet, så da søkte jeg den selv om jeg ikke var så interessert, og fortalte arbeidsgiver om det når jeg hadde vært på førstegangsintervjuet. Da fikk jeg tilbud om ny lønn samme uke, så jeg trakk meg fra søknadsprosessen før andregangsintervjuene kom i gang. Helt utrolig teit at man må gjøre det på den måten men...

Skikkelig dårlig gjort!!!!
Håper du finner en mye bedre jobb mens du er i permisjon.

Jeg fikk lønnsøkning i høst og så i vinter da jeg var sykemeldt før permisjon. Første økningen som kom i høst ble datert tilbake til mai og jeg fikk etterbetalt. Økningen som kom rett før fødsel på nyåret fikk jeg datert fra nyttår, da også med etterbetaling.

Så utrolig irriterende! Viktig å følge med om andre går opp. For dersom det egentlig er permisjonen som er årsaken, så må du se på om dette er diskriminering..

Skjønner frustrasjonen! Hadde samme sak i forrige svangerskap. Arbeidsgiver fikk ikke ut fingeren før permisjonen, og jeg skjønte jo fort at de hadde tenkt å bli så forsinket at de måtte ta det etter permisjonen. Blir så irritert - det betyr neste ingenting for arbeidsgiver i det store bildet, men mye for oss som skal ut i permisjon, og i tillegg kanskje tar 80 % lønn. Ser de ikke verdien i å investere i sine ansatte for å skape langsiktige ansatteforhold?

Jeg søkte nye jobber i forrige permisjon pga irritasjonen, men er vanskelig å finne en like spennende jobb som den jeg hadde, så jeg gikk tilbake likevel. Fikk etterhvert forhandlet lønna, og tjener i dag nesten 300.000 kroner mer i året enn jeg gjorde den gang faktisk - gikk en liten f... i meg, så har stått på krava og vært beinhard etter jeg fikk den lærepengen. Jeg vet hvilken verdi jeg har for de, og har innsett at det kun er meg selv som orker å kjempe en kamp for lønnsøkning og lignede. Som mamma sa: Det er ingen av mine mannlige kollegaer som ville akseptert det, så hvorfor skulle jeg gjøre det? Vi har en tendens til å "forhandle" mye mykere og snillere enn menn gjør. Hadde en ny situasjon et par år etterpå, der det gikk veldig tregt. Kom en lignende jobb på jobbmarkedet, så da søkte jeg den selv om jeg ikke var så interessert, og fortalte arbeidsgiver om det når jeg hadde vært på førstegangsintervjuet. Da fikk jeg tilbud om ny lønn samme uke, så jeg trakk meg fra søknadsprosessen før andregangsintervjuene kom i gang. Helt utrolig teit at man må gjøre det på den måten men...

Ja er ikke så lett, men har en veldig allsidig utdanning så kan gjøre mye forskjellig. Er ikke slik at jeg må i tilbake i en tilsvarende stilling:) kan godt prøve noe nytt:)

Så utrolig irriterende! Viktig å følge med om andre går opp. For dersom det egentlig er permisjonen som er årsaken, så må du se på om dette er diskriminering..

Jeg sitter og teller på knappene hva jeg skal gjøre. Vil ikke lage dårlig stemning tilfelle jeg ikke finner ny jobb og må tilbake, men er jo fryktelig urettferdig. Har også funnet ut at de sitter menn i tilsvarende stillinger med langt mer lønn enn meg så det er jo også frustrerende. Føler det forskjellsbehandling selv om jeg vet at de nok har vært hardere i lønnsforhandlingene enn det jeg har vært fra starten av.

Jeg sitter og teller på knappene hva jeg skal gjøre. Vil ikke lage dårlig stemning tilfelle jeg ikke finner ny jobb og må tilbake, men er jo fryktelig urettferdig. Har også funnet ut at de sitter menn i tilsvarende stillinger med langt mer lønn enn meg så det er jo også frustrerende. Føler det forskjellsbehandling selv om jeg vet at de nok har vært hardere i lønnsforhandlingene enn det jeg har vært fra starten av.
Ja, litt vurdering man må ta der, men samtidig ikke greit at menn med tilsvarende stilling og kompetanse har bedre lønn. Problemet er dessverre ofte at menn kjører hardere lønnsforhandlinger :(

Det er ugreit. Og om du vet det sikkert kan du slå i bordet med det og spørre leder om han syns det er veldig greit. Lønnsforskjeller basert på kjønn burde man holde seg unna i 2018, dårlig stil av arbeidsgiver.

Ja, litt vurdering man må ta der, men samtidig ikke greit at menn med tilsvarende stilling og kompetanse har bedre lønn. Problemet er dessverre ofte at menn kjører hardere lønnsforhandlinger :(

Det er ugreit. Og om du vet det sikkert kan du slå i bordet med det og spørre leder om han syns det er veldig greit. Lønnsforskjeller basert på kjønn burde man holde seg unna i 2018, dårlig stil av arbeidsgiver.

Ja er helt enig, men vi har ingen fagforening som er knyttet opp mot selskapet og har hørt fra andre kolleger som også har slitt og møtt motstand rundt slike forhandlinger. Og at man ikke blir godt møtt om man drar med privat fagforening. Så innser bare mer og mer at den mest effektive måten er å finne seg en ny jobb og ta det den veien;) men vet ikke om jeg vil jobbe i et selskap hvor slike holdninger er greit.

Jeg gikk opp i ansinitet to dager før jeg gikk ut i permisjon. Lønningskontoret sendte inn nye papirer til nav med oppdatert lønn. Så nå får jeg utbetalt den nye lønnen som foreldrepenger :) Vet ikke om det har noe å si, men jeg får foreldrepenger fra arbeidsgiver og ikke nav.

Var i nytt møte og fikk gjennom en lønnsøkning likevel (ikke då høy som forventet, men bedre enn ingen ting)[emoji4] skal signere nytt lønnsbrev på mandag, dagen før jeg går ut i permisjon[emoji85]

Var i nytt møte og fikk gjennom en lønnsøkning likevel (ikke då høy som forventet, men bedre enn ingen ting)[emoji4] skal signere nytt lønnsbrev på mandag, dagen før jeg går ut i permisjon[emoji85]

Bra jobba! Hvordan fikk du det gjennom? :-) da kan du ta permisjon med god samvittighet [emoji6]

Bra jobba! Hvordan fikk du det gjennom? :-) da kan du ta permisjon med god samvittighet [emoji6]

Sa at jeg var veldig skuffet og gjerne ville ha en begrunnelse på hvorfor jeg plutselig ikke skulle få det når jeg hadde nådd målene jeg skulle jobbe mot:)

Back
Topp